GiZ.ro – Doza de Gadgeturi
GiZ.ro – Doza de Gadgeturi

AMD Radeon RX Vega 64 și RX Vega 56: ce trebuie să știm

Autor: Echipa Giz.ro

AMD a anunțat lansarea noilor sale plăci video Radeon RX Vega 64 și Radeon RX Vega 56, acestea văzând lumina zilei după mai multe luni de amânări și incertitudine. Bazate pe un nou nucleu grafic, cele două plăci video vin să recupereze avansul luat de rivalul NVIDIA și să completeze golul din ofertă rămas după actualizarea gamei intermediare cu modelele RX 580 și RX 570 din prima jumătate a lui 2017.

Reîntoarcerea în forță a companiei AMD pe piața procesoarelor este îmbucurătoare, familia de procesoare Ryzen 7, 5 și 3 fiind un bun concurent pentru ofertele rivalului Intel, iar noul Ryzen Threadripper putând chiar bucura de efemerul titlu de cel mai puternic procesor al momentului. Pe piața plăcilor video, compania încearcă să facă același progres impresionant și să recupereze avansul luat de NVIDIA cu arhitectura Pascal și plăcile video de vârf GTX 1080 Ti, GTX 1080 și GTX 1070. Rămâne însă de văzut dacă RX Vega 64 și RX Vega 56 vor reuși să aducă progresul promis de la precedentele vârfuri de gamă R9 Fury X și R9 Fury, de la a căror lansare au trecut doi ani.

În acest moment, oferta AMD este actualizată în domeniul mid-range, RX 580 și RX 570 concurând cu produsele rivale similare NVIDIA GTX 1060 și GTX 1050. Cipul Polaris pe care sunt acestea bazate este însă insuficient pentru a concura în segmentul superior, iar pentru noile plăci video, AMD a pus la punct un noi cip care s-a lăsat prea mult așteptat: Vega.

AMD-Radeon-RX-Vega-64

Specificații AMD Radeon RX Vega 64 și RX Vega 56

AMD Radeon RX Vega 64 și 56

Radeon RX Vega 64
Radeon RX Vega 56
Radeon R9 Fury X
Radeon R9 Fury
Radeon RX 580
Radeon RX 570
Dată lansare
August 2017
August 2017
Iunie 2015
Iulie 2015
Aprilie 2017
Aprilie 2017
Nume de cod
Vega 10
Vega 10
Fiji XT
Fiji Pro
Polaris 20 XTX
Polaris 20 XT
Proces (nm)
14
14
28
28
14
14
Tranzistori (milioane)
12500
12500
8900
8900
5700
5700
Dimensiune
(cm2)
486
486
596
596
232
232
Cip parțial utilizat
Nu
Da
Nu
Da
Nu
Da
Unități procesare
4096
3584
4096
3584
2304
2048
Unități texturare
256
224
256
224
144
128
Unități rasterizare
64
64
64
64
32
32
Frecvențe
(MHz)
1546
1471
1050
1000
1340
1244
GFLOPS (SP)
12665
10544
8602
7168
6175
5095
Frecvențe memorie
(MHz)
945
800
500
500
8,000
7,000
Lățime bus
(biți)
2048
2048
4096
4096
256
256
Lățime de bandă
(Gbps)
484
410
512
512
256
224
Memorie (GB)
8
8
4
4
8
4
Tip memorie
HBM2
HBM2
HBM
HBM
GDDR5
GDDR5
Conectori
8+8
8+8
8+8
8+8
6
6
TDP (watts)
295
210
275
275
185
150
GFLOPS per watt
42,9
50,2
31,28
26,06
33,37
33,97

Ce ne oferă noile AMD Radeon RX Vega 64 și Radeon RX Vega 56

AMD Vega este o soluție pe care mulți și-ar fi dorit-o să o vadă lansată acum un an, pentru a oferi o replică la soluțiile rivale de la NVIDIA. AMD nu a putut finaliza însă produsul la timp, oferind în schimb soluțiile bazate pe cipul mainstream Polaris. Completându-și gama inferioară și intermediară, AMD avea nevoie de o soluție mai puternică pentru a face același lucru și cu gama superioară, iar după câteva luni de amânări, Vega este în sfârșit disponibil.

Din multe puncte de vedere, nici măcar cele mai recente plăci video AMD nu au schimbat mare lucru din arhitectura inițială Graphics Core Next, care a văzut lumina zilei acum cinci ani. De-a lungul timpului, generațiile Southern Island, Sea Island, Volcanic Islands și Arctic Islands au adus instrucțiuni și opțiuni noi, însă nucleul unităților de procesare (shadere) a rămas practic același deoarece a păstrat același set de instrucțiuni, o raritate în lumea procesoarelor grafice.

Vega Final Presentation 1

Cea de-a cincea generație a arhitecturii Graphics Core Next, Vega aduce însă un set consistent de schimbări. Fără a intra în detalii arhitecturale care pot adormi, Vega permite împachetarea a două operațiuni în virgulă flotantă pe 16 biți într-o instrucțiune de același tip pe 32 de biți, la fel ca micro-arhitectura Pascal de la NVIDIA, iar acest lucru va oferi un spor de viteză impresionant deoarece va permite executarea mai multor operațiuni într-un singur ciclu.

O noutate este și procesarea similară a instrucțiunilor în virgulă flotantă pe 8 biți, foarte utilizate în procesarea neuronală și dezvoltarea inteligenței artificiale, AMD oferind astfel și celor care folosesc procesoarele grafice pentru altceva decât jocuri un produs rapid. Trebuie totuși menționat că jocurile folosesc în general operațiuni în virgulă flotantă pe 32 de biți, deci îmbunătățirea s-ar putea să conteze pentru jucători mai puțin decât vrea  AMD să credem.

Vega Final Presentation-2

Din punct de vedere arhitectural, Vega seamănă mult cu precedentele procesoare grafice GNC, acesta oferind tot 64 de unități de procesare aritmetică (ALU) și 4 linii de procesare pentru calculul paralel (SIMD). Acestea au fost însă îmbunătățite, AMD afirmând că Vega este mult mai bine optimizat pentru frecvențe mari de lucru și număr de instrucțiuni efectuate la fiecare ciclu.

Din punct de vedere arhitectural, procesoarele grafice AMD din seria Graphics Core Next au fost limitate la 4 motoare de procesare numite Shader Engine, acestea incluzând unitățile de procesare (shadere), unitățile de calcul geometric, unitățile de rasterizare și celelalte module care fac parte dintr-un lanț complet de procesare grafică. Cu Vega, această limitare dispare, cipul AMD putând distribui calculele în mod dinamic către mai mult de 4 motoare de procesare Shader Engine. AMD poate afirma astfel că Vega oferă de două ori mai multă putere de calcul geometric pe ciclu, acest lucru urmând să îmbunătățească substanțial viteza de procesare cerută de jocuri.

Vega Final Presentation-4

Această îmbunătățire a arhitecturii interne este însoțită de noile Primitive Shaders. Înlocuind într-un singur bloc atât shaderele de procesare vertex cât și cele de procesare poligonală, acestea pot elimina din lanțul grafic toate poligoanele inutile sau invizibile, reducând astfel sarcina de lucru și mărind viteza de procesare.

Ultima, dar nu și cea din urmă schimbare majoră, este adoptarea rapide memorii HBM2. Acum doi ani, Radeon R9 Fury au fost primele plăci video care au folosit High Bandwidth Memory (HBM). Înlocuind magistralele înguste ale memorie DDR5, care cere la schimb frecvențe mari de lucru pentru a obține lățimi de bandă suficiente, HMB oferă magistrale de conectare mari, permițând astfel utilizarea unor memorii cu frecvențe de lucru mai mici și cost de producție mai redus.

Vega Final Presentation-6

Ajunsă la generația a doua, HMB se bucură acum de o lățime de bandă dublă prin mărirea frecvenței. Astfel, un cip HMB2 oferă până la 2 Gbps, dublu față de vechiul HMB, ceea ce permite fie  dublarea ratelor de transfer, fie păstrarea ratelor de transfer vechi prin înjumătățirea stivei de cipuri.

Vega Final Presentation-7

Mai mult, și capacitatea a fost mărită. Vechile plăci video Radeon R9 Fury și R9 Fury X puteau avea cel mult 4 GB de memorie video, însă HMB2 oferă acum posibilitatea implementării directe a 8 GB de memorie video, în timp ce opțiunile de 16 GB și 32 GB sunt la orizont.

Bazându-se pe îmbunătățirile de arhitectură internă a cipului Vega și pe lățimea de bandă a memoriei HBM2, AMD a dezvoltat cea mai scalabilă arhitectură grafică disponibilă în acest moment. Conform declarațiilor, plăcile video din gama RX Vega pot accesa cantități imense de date, cipul putând manevra la fel de ușor atât date aflate în memorie video sau memoria RAM, cât și date aflate pe unități logice mai depărtate sau mai lente, cum ar fi o unitate SSD sau chiar o resursă din rețea.

Facilitatea pare a fi una destinată mediului profesional, însă AMD a afirmat că și jocurile noastre de toate zilele vor beneficia de această noutate. Prin alocarea monolitică a mai multor resurse de memorie, AMD se asigură astfel că jocurile nu rămân în pană de memorie sau nu sacadează din cauza alocărilor deficiente ale DirectX sau interne. La o scară mai mare, de posibilitatea cipului de accesare a unei cantități de memorie de nu mai puțin de 512 TB, AMD se va servi atunci când virtualizarea procesoarelor grafice va deveni importantă.

Vega Final Presentation-9

Pe lângă aceste noutăți, noile plăci video Radeon RX Vega mai aduc și alte îmbunătățiri, cum ar fi optimizarea procesului de rasterizare prin folosirea de blocuri mici (tiles), conectarea unităților de rasterizare la memoria cache L2 în loc de memoria video și altele.

Ce nu ne oferă noile plăci video Radeon RX Vega 64 și RX Vega 56

Impresionant din multe puncte de vedere, noul chip Vega și noile plăci video Radeon RX Vega 64 și RX Vega 56 nu reușesc să satisfacă toate așteptările din două cauze: performanțe insuficiente pentru a ajunge din urmă NVIDIA GTX 1080 Ti și au un consum prea mare.

Dacă v-ați așteptat ca Vega 64 și Vega 56 să concureze cu NVIDIA GTX 1080 și GTX 1070, atunci acestea sunt apropiate ca putere și corespund așteptărilor. Conform primelor teste deja apărute, cele două plăci oferă performanțe de top chiar și la rezoluții 4K, iar diferențele dintre ele și corespondentele de la NVIDIA sunt uneori pozitive, alteori negative, fără a se distanța în medie de ele.

Dacă ați așteptat însă un rival pentru vârful de gamă GTX 1080 Ti, Vega 64 nu reușește să-l ajungă pe acesta din urmă decât în câteva situații rare, NVIDIA păstrându-și momentan locul pe tron.

Cea de-a două problemă este consumul. Plăcile video AMD au fost mereu gurmande, iar noile modele nu sunt o excepție. În timp ce rivalul GTX 1080 are un TDP maxim de 180W, urmat îndeaproape de GTX 1070 cu 150W, plăcile RX Vega 64 și RX Vega 56 au un consum de 295W, respectiv 210W. Nici măcar vârful de gamă NVIDIA GTX 1080 Ti nu este atât de gurmand, acesta având specificat un TPD maxim de 250W, ceea ce face ca oferta AMD să fie dezamăgitoare din acest punct de vedere.

Preț și disponibilitate

Plăcile video bazate pe designul de referință Radeon RX Vega 64 vor fi disponibile în curând în România, prețul recomandat de comercializare fiind de circa 600€. Radeon RX Vega 56 va fi lansat oficial abia la sfârșitul lunii august, deci ne așteptăm ca modelele să ajungă în oferte în luna septembrie. Cei care doresc și mai multă performanță pot opta pentru modelul Vega 64 răcit cu lichid, însă prețul acestuia este vizibil mai mare și necesită în plus și spațiul necesar pentru sistemul de răcire mai mare.

Pentru oferte actualizate puteți intra aici sau aici.

radeon-rx-vega64-8g-hbm2-9556936837b6435d238989cb57897bc7

Concluzii

La doi ani de lansarea modelelor de vârf anterioare, AMD reintră în cursa performanței grafice cu noul cip Vega și plăcile video RX Vega 64 și RX Vega 56. Acestea aduc îmbunătățiri semnificative față de modelele anterioare R9 Fury și concurează fără probleme cu ofertele GTX 1080, respectiv GTX 1070, ale rivalului NVIDIA, însă nu reușesc să învingă modelul de top GTX 1080 Ti și nici să reducă consumul energetic mare specific soluții AMD.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Atenţie: Toate comentariile sunt aprobate manual, de aceea ele vor apărea cu o mică întârziere pe site, atât timp cât respectă regulile bunului simţ.
X
Conținutul de pe GiZ este disponibil gratuit datorită reclamelor pe care ți le afișăm. Te rugăm să dezactivezi Ad Blocker-ul atunci când intri pe site-ul nostru. Îți mulțumim.

Folosim cookie-uri fără de care site-ul nu poate funcționa corespunzător. Nu colectăm date personale pentru profilarea utilizatorilor.  Sunt de acord  Află mai multe  Detalii despre cookie-uri