Cum alegi o bicicletă: ghidul începătorului
Cel mai celebru și bine vândut vehicul construit vreodată de om, bicicleta este folosită pentru simple deplasări zilnice, călătorii îndelungate, activități recreative, întreținere corporală sau sport. Disponibilă într-o varietate impresionantă de forme și tipuri, bicicleta modernă acoperă toate nevoile posibile ale amatorilor de mișcare pe două roți, însă această diversitate face ca alegerea să nu fie tocmai ușoară. În cadrul acestui articol vom prezenta toate criteriile pe care trebuie să le aveți în vedere atunci când faceți o achiziție și vom oferi și câteva recomandări utile celor grăbiți.
Bicicleta împlinește în acest an două secole de la prima apariție publică, aceasta trecând prin schimbări variate de-a lungul secolului XIX fără a reuși să devină însă cu adevărat populară deoarece era grea și dificil de folosit. Bicicleta modernă s-a născut abia undeva către finalul acelui secol, atunci când Starley a inventat cunoscutul angrenaj cu lanț și pinion pentru roata din spate, Dunlop a lansat prima anvelopă iar Lawson a folosit primul cadru fabricat integral din metal.
Începutul secolului XX a debutat cu o explozie de popularitate, bicicleta devenind suficient de ușoară și ergonomică pentru a fi adoptată în cele mai diverse domenii. Vânzările mari au stimulat progresul tehnologic, iar bicicleta a intrat pe o pantă rapidă de dezvoltare care a adus pe piață transmisii îmbunătățite, cadre din materiale mai ușoare, suspensii mecanice sau pneumatice și toate celelalte componente pe care astăzi le considerăm banale.
Bicicletele moderne sunt disponibile într-o gamă foarte mare de forme și tipuri, acestea acoperind toate necesitățile unui amator de deplasare pe două roți. Cum un începător ar putea fi bulversat de diversitatea de opțiuni, am încercat să facem un ghid pentru începători care să ofere criteriile de bază pe care oricine trebuie să le aibă în vedere înaintea unei achiziții pentru a nu regreta în scurt timp alegerea făcută.
Cum să alegi o bicicletă fără să dai greș
Deoarece acest ghid se adresează începătorilor care doresc să achiziționeze prima bicicletă, trebuie să începem cu cele trei posibile greșeli majore pe care le fac cei care nu se pricep prea mult: prețul, tipul și dimensiunea bicicletei.
Prețul
O greșeală majoră pe care o fac începătorii este să achiziționeze o bicicletă prea ieftină sau prea scumpă. În primul caz, prețul mic înseamnă o calitate foarte scăzută care se va concretiza numai în probleme și chiar accidente. Poate că un schimbător prost sau o greutate mare sunt niște inconveniente peste care credeți că puteți trece, însă un cadru sau un ghidon care se rup în timpul deplasării nu sunt deloc un subiect pentru glume deoarece pot provoca accidente foarte grave.
Pentru un începător, achiziția unei biciclete prea scumpe este o cheltuială inutilă. Sigur, dacă bugetul nu are restricții, puteți cumpăra ceva foarte scump care va fi probabil și foarte bun, însă s-ar putea să descoperiți chiar și așa că sunt anumite lucruri care nu vă convin și veți afla în scurt timp că veți pierde bani deoarece prețurile bicicletelor second-hand nu sunt prea grozave.
Biciclete cu un preț sub 1000 de lei: în această categorie intră modelele banale cu cadru din oțel vândute în supermarketuri. Acestea trebuie evitate cu orice preț deoarece calitatea lor este îndoielnică și nu merită în nici un fel riscul. Ocazional, în această gamă de preț puteți găsi modele din categoria imediat superioară în timpul sezonului de reduceri, însă trebuie să vă asigurați că nu aveți de-a face cu un produs inferior, ceea ce nu este chiar simplu fără consultanța unei persoane mai experimentate.
Biciclete cu un preț între 1000 și 2500 lei: în această categorie intră modelele din gama inferioară care merită cumpărate. În acest segment de preț se pot găsi biciclete de oraș sau șosea rezonabile sau biciclete de munte modeste care oferă cadru din oțel sau aluminiu, frâne mecanice cu disc sau saboți de o calitate acceptabilă și furcă cu amortizor pe arc de la care nu puteți avea mari pretenții. Ca regulă generală, este bine să alegeți bicicletele cât mai simple, orice dotare suplimentară precum amortizorul pe față fiind doar un indiciu că s-au făcut compromisuri mari la alte capitole.
Biciclete cu preț între 2500 și 4000 lei: această categorie include biciclete de oraș sau șosea tocmai bune pentru un amator și biciclete de munte acceptabile care oferă cadru din aluminiu, frâne pe disc mecanice sau hidraulice suficient de bune sau frâne cu saboți bune și o transmisie de calitate. Dacă alegeți o bicicletă de oraș sau șosea, aceasta va fi probabil excelentă pentru un amator, în timp ce mai complicatele modele de munte fac unele compromisuri care sunt acceptabile atât timp cât le înțelegeți limitele.
Biciclete cu preț între 4000 și 6000 lei: Această gamă cuprinde în general biciclete de munte din gama medie sau modele de oraș și șosea foarte bune. Aici se găsesc cadre de aluminiu cu greutate redusă, frâne hidraulice cu disc de bună calitate, furci cu suspensie pneumatică și alte dotări care fac utilizarea o plăcere. Modelele de șosea sau oraș din această gamă sunt cam scumpe, nefiind recomandate pentru un amator decât atunci când știți ce și de ce faceți acea alegere.
Bicicletele cu un preț mai mare de 6000 de lei: în această categorie largă intră cele mai bune biciclete posibile. În cazul bicicletelor de munte, abia acum vă puteți gândi și la o suspensie spate, în timp ce modelele de șosea sunt deja niște biciclete excepționale făcute pentru viteză și performanță. Evident, dotările sunt de top și aici veți găsi cadrele din carbon, suspensiile pneumatice față-spate, frânele hidraulice cu disc excelente și alte detalii de acest fel. Această categorie este în general nerecomandată amatorilor deoarece lipsa de experiență poate duce la achiziții inutile și riscante din punct de vedere financiar.
Tipul
Alegerea unui tip nepotrivit de bicicletă este o altă greșeală pe care o fac începătorii. Poate că sunteți tentați să alegeți ceva care arată „impresionant” în dauna utilității reale, însă această grabă poate duce ușor la alegerea unui model total nepotrivit.
Dacă intenționați să mergeți la muncă sau să vă plimbați prin parc în weekend, o bicicletă de oraș sau una de șosea mai ieftină este tot ce aveți nevoie. Aceasta oferă o poziție comodă și niște dotări mai mult decât suficiente pentru drumul drept și asfaltat. Suspensiile sunt o cheltuială inutilă iar numărul de viteze necesar este minim.
Suspensia față este recomandată doar pentru bicicletele cu care veți ieși și pe drumuri mai accidentate cu pietre, denivelări sau alte obstacole mici, caz în care veți avea nevoie de un model de munte (în realitate un cross-country sau XC) fără suspensie pe spate (hardtail). De multe ori, această suspensie poate fi blocată pentru a transforma bicicleta într-un model rigid de stradă, însă dacă o să mergeți cu suspensia mai mult blocată decât activată, ați făcut o alegere mai scumpă degeaba.
Suspensia pe spate este o dotare la care mulți începători se uită fără să știe că aceasta nu este doar inutilă în cazul în care nu mergeți pe drumuri accidentate de munte unde denivelările mari și săriturile peste ele fac parte din rutina zilnică, dar este și extrem de enervantă în orice alte condiții. Suspensia spate are nevoie de spațiu pentru mișcarea sus-jos, ceea ce înseamnă că pedalele vor fi mai depărtate de sol decât în cazul unui cadru rigid, iar acest lucru este enervant în regim urban unde opriți des și puneți piciorul jos pentru a vă sprijini. Mai mult, suspensia mereu în mișcare va prelua o parte din forța pedalării, ceea ce înseamnă că demarajul este mai lent iar efortul necesar pentru deplasare este mai mare.
Dimensiunea
Alegerea unei dimensiuni greșite este nu doar enervantă atunci când nu ajungeți la pedale cu piciorul întins la maximum sau, dimpotrivă, atunci când genunchii se apropie prea mult de ghidon, ci și periculoasă. În cazul unei biciclete prea mari veți avea doar senzația enervantă că sunteți călare pe o motocicletă, însă o bicicletă prea mică afectează echilibrul pe direcția de deplasare, ceea ce înseamnă că riscați să vă dați peste cap în cazul unei coborâri sau a unei frâne bruște.
Ca regula generală, încercați să respectați detaliile date de calculatorul din această pagină Web, dar probarea efectivă a bicicletei este un test pe care ar trebui să-l faceți dacă este cazul.
Dimensiunea unică specificată în general este de fapt cea a tubului vertical, însă trebuie să țineți cont și de dimensiunea tubului orizontal deoarece acesta influențează poziția în șa. Deoarece putem vorbi de o standardizare, dimensiunea specificată a tubului vertical este un bun punct de pornire.
Dimensiunea roților este mai puțin importantă deoarece geometria fiecărui cadru este adaptată pentru ea. Modelele de stradă sau șosea au roți de 28″, varianta pliabilă cu roți mici de 20″ fiind recomandată doar pentru deplasări urbane scurte deoarece este obositoare, în timp ce modelele de munte oferă roata standard de 26″, la care se adaugă versiunile mai mari de 27,5″ și 29″.
Cum alegi o bicicletă în funcție de tip
În funcție de complexitate, construcție și destinație, bicicletele pot fi încadrate în trei clase mari, fiecare dintre aceste clase având și ea categorii secundare. Fără a bulversa viitorul cumpărător, vom încerca să prezentăm toate opțiunile prezente în oferte deoarece alegerea unui tip optim de bicicletă este extrem de importantă.
Bicicleta de oraș
Cea mai simplă bicicletă, bicicleta de oraș folosește un cadru rigid din aluminiu sau oțel cu o geometrie gândită să ofere o poziție nesolicitantă în care ciclistul stă cu spatele aproape drept. Această poziție este ajustată și de șaua joasă și de ghidonul cu coarne orientate către spate. Adesea, acest cadru folosește un tub superior înclinat sau chiar paralel cu tubul inferior pentru a permite coborârea ușoară sau purtarea unei fuste.
Aceste biciclete folosesc în general roți cu diametrul de 26″, o măsură comună care oferă un bun compromis între viteză și putere. Anvelopele sunt înguste și au un profil aproape neted pentru a reduce frecarea și zgomotul. Frânele sunt în general cu saboți pentru a coborî prețul, opțiunea fiind suficient de bună pentru mediul urban.
Transmisia poate fi una simplă fără viteze (recomandată doar pentru deplasarea pe drum drept), una cu 2 sau 3 foi și 6-8 pinioane (o opțiune ieftină și comună) sau cu schimbător în butuc cu 3, 5 sau mai multe viteze (o opțiune care necesită o întreținere mai rară, dar care este mai scumpă). Furca este aproape invariabil fixă deoarece deplasarea în oraș nu ridică probleme.
Opțional, aceste biciclete oferă accesorii precum unul sau două coșuri care pot fi folosite pentru o sacoșă de cumpărături, pentru o poșetă sau alte obiecte.
Recomandări:
Devron Urbio LC1.8 – 1800 lei. O bicicletă de oraș cu roți de 28, cadru din aluminiu, schimbător cu trei viteze în butuc, portbagaj, apărători și design unisex.
Giant Alright 1 – 2500 lei. O bicicletă de oraș rapidă care aduce cu un model de cros, aceasta oferă roți de 28″, cadru din aluminiu și schimbător cu 27 de viteze.
O versiune specială a acestei clase este bicicleta pliabilă. Gândită pentru a fi cât mai compactă posibil, aceasta nu doar că are un cadrul care poate fi împăturit pentru a încăpea în portbagajul mașinii sau în debaraua de acasă, dar folosește și roți mai mici cu diametru de 20″. Din acest motiv, aceste biciclete sunt utile doar pe distanțe scurte deoarece viteze de deplasare este mică iar efortul poate deveni prea mare.
Despre bicicleta pliabilă am vorbit mai pe larg în cadrul acestui articol.
Recomandări:
DHS Folding 2095 – 1200 lei. Un model ceva mai ieftin, acesta oferă cadru din aluminiu, furcă din oțel, schimbător standard cu șase viteze.
Foldo Topardo – 1600 lei. Un model cu cadru de aluminiu, trei viteze cu schimbător în butuc, furcă rezistentă din oțel, portbagaj, apărători și greutate totală de 13 kg.
Bicicleta de șosea
O categorie mai largă, aceasta include bicicletele gândite pentru deplasarea pe distanțe mai lungi fără a depune un efort prea mare. În funcție de complexitate, aici găsim biciclete de cros, biciclete de turism și cursierele.
Cea mai simplă dintre acestea este bicicleta de cros, care este gândită pentru deplasări rapide pe drumuri asfaltate. Aceasta folosește în general un cadrul de aluminiu cu o greutate mică și o geometrie care impune o poziție ușor aplecată spre față, furcă rigidă, roți cu diametru de 28″ și anvelope înguste, șa confortabilă, frâne cu saboți și o transmisie rapidă cu 2-3 foi și 9-10 pinioane. Dacă vă plac plimbările lungi pe șosele și doriți o bicicletă mai ieftină dar totuși competentă, bicicleta de cros este alegerea ideală.
Neuzer Courier – 2000 lei. O bicicletă accesibilă cu o greutate de numai 11,5 kilograme, aceasta mai oferă frâne cu saboți și schimbător cu 21 de viteze din gama inferioară.
Giant Rapid 2 – 3400 lei. Un model pentru șosea cu cadru ușor, furcă față fixă, frâne cu disc mecanice și schimbător față/spate destul de bun.
Bicicleta de turism (sau trekking) este o versiune ceva mai solidă și mai grea a modelului de cross. Aceasta oferă o furcă cu o suspensie cu cursă mică de 50 – 80 milimetri, anvelope mai late pentru o aderență mai bună pe drumurile desfundate, frâne pe disc și o transmisie comună cu cea a bicicletelor de munte. Aceasta oferă în general și apărători, coșuri sau sisteme de prindere pentru rucsacuri sau alte obiecte. Ideală pentru amatorii de drumeție care merg mai multe zile la rând cu rucsacul după ei, aceasta nu excelează însă la nimic deoarece este cam grea și cam lentă.
DHS Contura 2867 – 1500 lei. Un model ieftin pentru începători, acesta oferă cadru din aluminiu, furcă mecanică cu cursă mică de 63 mm, frâne mecanice cu disc și schimbătoare din gama inferioară.
Kross Evado 5.0 – 2900 lei. Un model destul de ușor care oferă cadru din aluminiu, frâne pe disc hidraulice, furcă față pneumatică și schimbătoare față și spate bunicele.
Bicicleta de curse (sau cursiera) este una dintre cele mai scumpe modele de bicicletă din toate gamele, nu doar cea a modelelor de șosea. Aceasta oferă un cadru foarte ușor din oțel, aluminiu sau carbon, frâne de top cu saboți, transmisie gândită pentru viteză și o furcă rigidă. Gândită pentru atingerea unor viteze și performanțe cât mai mari, aceasta folosește cele mai bune componente, însă utilitatea ei este limitată la amatorii de sport deoarece poziția este incomodă din cauza coarnelor lăsate iar prețul de achiziție o face cam piperată pentru un simplu hobby ocazional.
Devron Road Race R4.8 – 4500 lei. Un model fabricat de producătorul autohton DHS, acesta se adresează amatorilor de viteză și drum drept începători și oferă un cadru de aluminiu ușor, componente bunicele și are o greutate de 9,6 kilograme.
Pe lângă aceste trei modele de bază, gama mai include și biciclete specializate pentru triatlon sau curse de anduranță care sunt derivate din ultimul model, adică cel al cursierei, însă acestea nu prea au ce căuta în mâinile unui începător și nu le vom menționa decât în această frază.
Bicicleta de munte
De departe cea mai faimoasă bicicletă, bicicleta de munte (Mountain Bike) este gândită pentru deplasările pe teren accidentat și pentru anduranță. Sub această denumire se ascund de fapt mai multe tipuri de biciclete, fiecare cu particularitățile ei.
Bicicleta cross-country (sau XC) este cel mai faimos model de bicicletă de munte, aceasta oferind un cadru rigid (hardtail) și furcă cu suspensie mecanică sau pneumatică cu cursă medie. Aceste biciclete populare oferă un cadru din aluminiu sau carbon care permite o poziție aplecată spre față la fel ca în cazul unui model de cros, furcă cu amortizor cu arc sau pneumatic cu cursă de 100 – 120 milimetri, transmisie cu 3 foi și 7-9 pinioane, roți cu diametru de 26″, 27,5″ sau 29″ cu anvelope late cu profil antiderapant și frâne cu saboți sau disc. Varietatea de modele este foarte mare, începând de la modele de 1000 de lei și urcând până la modele de peste 5000 de lei.
Recomandări:
Cross Fusion Man – 2400 lei. O bicicletă XC accesibilă disponibilă în versiuni cu roți de 27,5″ și 29″, aceasta oferă cadru de aluminiu, suspensie mecanică, frâne hidraulice cu disc și schimbător cu 27 de viteze din gama inferioară.
Giant Talon – 5000 lei. Amatorii de cross-country vor fi mulțumiți de agilitatea modelului cu roți de 26″ care oferă angrenaje din clasa superioară, furca pneumatică de vârf și frâne hidraulice cu disc puternice.
Bicicleta all-mountain este ușor de recunoscut deoarece oferă un cadru cu suspensie pe spate, fiind astfel capabilă să abordeze curse extrem de dificile pe teren accidentat. Aceasta folosește un cadru din aluminiu sau carbon, suspensie pneumatică față cu cursă mare de 140 – 160 mm, frâne hidraulice pe disc puternice, transmisie cu număr mare de viteze și alte componente de vârf. Spre deosebire de modelul cross-country, cadrul acesteia impune o poziție mai ridicată a ciclistului pentru coborârea centrului de greutate și pentru mărirea stabilității la coborâre. Modelele de bună calitate din această gamă încep de la un minim de 5000 de lei și trec ușor de 10.000 de lei, modelele ieftine nefiind recomandate sub nici o formă deoarece fac compromisuri grave.
Kross Earth S1 – 5000 lei. Un model cu suspensie integrală pentru teren accidentat, Earth S1 oferă suspensie pneumatică, cadru ușor cu masă totală de 13 kg, frâne hidraulice cu disc, transmisie din gama superioară și roți de 26″.
Giant Anthem Advanced – 12.500 lei. O bicicletă all-mountain de vârf cu un preț pe măsură, aceasta oferă cadru din carbon, suspensii pneumatice de top, frâne hidraulice pe disc puternice și transmisie din gama de vârf.
La fel ca în cazul categoriei anterioare, există și mici variații precum bicicleta de maraton sau cea pentru coborâre, care sunt practic un cross-country, respectiv un all-mountain, cu suspensii cu cursă mai mare și un cadru cu geometrie adaptată pentru coborâri. Din nou, acestea ies din cadrul acestui articol deoarece sunt modele specializate care nu au ce căuta în mâna unui amator.
La ce trebuie să mai fim atenți
Dacă ați înțeles criteriile de preț, dimensiune și tip, puteți trece mai departe la rafinarea căutărilor pe baza unor criterii suplimentare.
Materialul de construcție: aluminiul este o alegere sigură și larg disponibilă, acesta fiind ușor și rezistent. Oțelul este folosit ocazional fie la bicicletele ieftine, unde avem de-a face probabil cu un material prost care ruginește ușor, fie la cursiere și bicicletele de turism, unde elasticitatea mai bună a acestui material este necesară. Carbonul este o opțiune foarte rezistentă și foarte ușoară, însă este scump și nu tot atât de rezistent la șocuri.
Numărul de viteze: pentru o bicicletă de oraș, o transmisie fără schimbător (o singură viteză) sau un număr redus de 8-12 viteze este suficient. Schimbătorul de butuc oferă 3 – 8 viteze, este mai rezistent și necesită mai puțină întreținere, dar este mai scump. Pentru toate celelalte activități sunt recomandate bicicletele cu mai multe viteze, deci care oferă 8-9 pinioane cu 3 foi, 9-10 pinioane cu două foi sau 11 pinioane cu o foaie.
Suspensia: aceasta nu este prezentă pe bicicletele de oraș, biciclete de cros sau cursiere deoarece acestea sunt gândite pentru teren plat și neted. Deoarece despre cursa amortizorului față am vorbit deja, rămâne să vă hotărâți la mecanism: cele cu arc sunt ieftine însă nu fac față decât la eforturi ușoare, în timp ce activitățile pretențioase necesită un mecanism pneumatic. Opțiunea de blocare a suspensiei este călduros recomandată, dacă este posibil cu un sistem cu manetă prins de ghidon. Pentru suspensia spate sunt valabile aceleași observații, cu excepția cursei, care variază în funcție de implementarea producătorului cadrului, nu al celui al furcii.
Frânele: deși frânele cu saboți nu sunt mereu apreciate, acestea pot oferi o putere mare dacă sunt întreținute și reglate bine, micșorând astfel costul de achiziție. Frânele pe disc oferă o putere mai mare, precizie net superioară și rezistentă sporită la apă sau noroi deoarece și discul este mai departe de sol și mai greu de murdărit, însă sunt mai scumpe. Acționarea mecanică cu fir este o opțiune ieftină, acționarea hidraulică regăsindu-se doar în gamele superioare de preț. Nu trebuie să uitați că o frână mecanică poate fi reparată în câmp cu o simplă cheie, în timp ce o frână hidraulică necesită ulei și aparat de bleeding pentru umplerea corectă.
Diametrul roților: în general, bicicletele de oraș și munte vin echipate cu roți de 26″, în timp ce modelele de stradă folosesc roțile de 28″. Bicicletele de munte au început de câțiva ani să ofere și roți de 29″, care asigură o viteză mai mare și un comportament mai bun la trecerea peste obstacole, însă acestea fac bicicleta ceva mai greoaie în viraje. Roțile de 27,5″ sunt un compromis între 26″ și 29″, alegerea lor rămânând la latitudinea cumpărătorului.
Greutatea: în cazul bicicletelor cross-country, de cross sau de oraș, este bine să alegi un model cu o greutate de circa 11 – 12 kilograme. Pentru modelele all-mountain sau de turism se poate ajunge până la 13-14, în timp ce cursierele bune trebuie să aibă sub 10 kilograme. Nu exagera cu pretențiile însă, de la o anumită în greutate în jos, fiecare sută de grame pierdută va costa foarte mult.
Confortul: pe lângă geometria cadrului, care variază în funcție de modelul de bicicletă ales, mai trebuie să fiți atenți la șa, manșoanele ghidonului și pedale. Bicicletele scumpe au adesea șei incredibil de inconfortabile pentru că se presupune că veți folosi pantaloni cu bazon, însă din fericire puteți cumpăra după o șa mai bună. Manșoanele sunt extrem de importante pentru plimbările de peste o oră deoarece modelele cilindrice simple și plate vor provoca dureri mari de mâini. Pedalele trebuie să aibă o suprafață mare și striații antiderapante eficiente dar ne-contondente, gleznele și gambele urmând să vă mulțumească pentru o alegere bună.
Concluzii
Alegerea unei biciclete nu este o sarcină ușoară pentru un începător, ofertele multiple și detaliile nu întotdeauna clare ale producătorilor făcând destul de dificilă selecția unui model optim. Sperăm că acest mic ghid v-a clarificat unele nelămuriri și că veți putea face o alegere optimă pentru transport, distracție sau sport.
Constantinescu Vasile
21 martie 2018 la 10:31
Hello !
Foarte interesant articolul !
Eu am 73 de ani si am bicicleta de la 10 ani !
Prima bicicleta a fost o cursiera cu coarne intoarse Germania cu jante de lemn special si frane normale pe janta !
Acum sunt cred la a 8-a bicicleta…toate second hand !
Toate bicicletele noi au probleme….nu vorbesc de cele f scumpe si inaccesibile unor amatori !
Succese amatorilor de mers pe bicii !
Vasile !