Viitorul lansărilor de gadgeturi – editorial

Viitorul lansărilor de gadgeturi – editorial

Mai sunt doar câteva zile până când Barcelona va găzdui o nouă ediţie de Mobile World Congress (MWC), unul dintre cele mai importante evenimente IT ale anului.

În mod tradiţional, MWC reprezintă locul în care cei mai mulţi producători de electronice îşi prezintă gama de gadgeturi pentru prima jumătate a anului, în ultima perioadă accentul fiind pus pe smartphone-uri şi tablete, două segmente de piaţă cu creşteri importante.

Din păcate, păstrând acelaşi aspect tradiţional, telefoanele şi tabletele pe care le vom admira în fotografiile şi clipurile pe care colegii mei Andrei şi Ionuţ le vor realiza pentru GiZ de la faţa locului vor apărea în magazine undeva prin lunile mai-iunie.

Această diferenţă de trei-patru luni dintre prezentarea oficială a unui produs şi lansarea efectivă în magazine reprezintă, în opinia mea, una dintre cele mai păguboase strategii ale producătorilor IT.

Strategia producătorilor şi frustrarea userilor

Prezentarea produselor la evenimente precum MWC generează un interes major în rândul utilizatorilor, dornici să-şi deschidă portofelele pentru a achiziţiona acele gadgeturi pe care le consideră potrivite pentru ei, numai pentru a afla că produsele vor fi livrate mult mai târziu. În plus, de multe ori, în momentul prezentării unui gadget la un târg nu aflăm niciun fel de informaţii despre preţuri sau luna exactă a lansării pe piaţă (“trimestrul doi” sau “a doua jumătate a anului” sunt cele mai frecvente exprimări plastice din comunicatele de presă).

Nu este însă corect să dăm vina integral pe producători. Aceştia cunosc importanţa unui târg de talia MWC şi ştiu că trebuie să vină cu gadgeturi impresionante la eveniment pentru a nu rămâne în umbra rivalilor, chiar dacă aceste produse nu sunt finalizate. Acesta este şi motivul pentru care uneori producătorii prezintă la târguri gadgeturi în stadiu de prototip, cu specificaţii departe de a fi finale şi, implicit, fără detalii despre preţ sau disponibilitate.

HTC One X a fost prezentat in februarie 2012, dar a aparut in magazine trei luni mai tarziu
HTC One X a fost prezentat in februarie 2012, dar a aparut in magazine trei luni mai tarziu

Modelul Apple

Încet, încet, lucrurile sunt însă pe punctul de a se schimba şi înclin să cred că Apple are o mare parte din vină (sau, mai bine zis, din merit) pentru acest lucru.

În mod tradiţional, Apple a lansat fiecare nou model de iPhone în cadrul unui eveniment propriu. Primul iPhone a fost prezentat în ianuarie 2007 şi lansat în magazine în iunie 2007, iPhone 3G a cunoscut doar o lună şi 8 zile între prezentare şi lansare, iar iPhone 3GS a fost disponibil la numai 11 zile după prezentarea oficială. La fel stau lucrurile şi cu iPhone 4, iPhone 4S, iPhone 5 şi tabletele iPad.

9 zile. Acesta a fost intervalul de timp intre prezentarea si lansarea in magazine a lui iPhone 5
9 zile. Acesta a fost intervalul de timp intre prezentarea si lansarea in magazine a lui iPhone 5

Amazon are o politică asemănătoare pentru tabletele Kindle Fire şi ebook readerele Kindle, dar poate că cel mai bun exemplu de “copiere” a strategiei este Google. Mai nou, telefoanele şi tabletele fabricate de diverşi producători sub brandul Nexus se lansează în cadrul unor evenimente proprii găzduite de Google, la fel cum se va întâmpla şi în luna mai a acestui an.

Tendinţa a devenit şi mai evidentă după ce Samsung a anunţat că nu va organiza nicio conferinţă de presă la MWC 2013. Chiar dacă foarte probabil va prezenta câteva produse, printre care şi tableta Samsung Galaxy Note 8, noul flagship Samsung Galaxy S IV va fi dezvăluit oficial în cadrul unui eveniment propriu numit Unpacked 2013, la fel cum s-a întâmplat şi cu predecesorul SGS III. De asemenea, se estimează că SGS IV va putea fi cumpărat din magazine la numai o lună după prezentarea oficială.

Adăugaţi la asta faptul că Microsoft a renunţat la prezenţa la Consumer Electronics Show (CES) din luna ianuarie tocmai când încearcă să impună tabletele Surface şi telefoanele cu Windows Phone şi aveţi tabloul complet al strategiei marilor producători: delimitarea de târgurile tradiţionale şi organizarea propriilor evenimente.

Samsung Galaxy S3 a aparut in magazine chiar in luna prezentarii oficiale
Samsung Galaxy S3 a aparut in magazine chiar in luna prezentarii oficiale

Alte două probleme ale târgurilor

Un alt motiv pentru această schimbare este şi dificultatea de a ieşi în evidenţă cu un produs când într-un interval de 2-3 zile se lansează câteva zeci de smartphone-uri şi tablete. Da, reuşeşti să atragi atenţia jurnaliştilor şi utilizatorilor la conferinţa de presă, dar… peste numai două ore aceeaşi jurnalişti şi aceeaşi utilizatori asistă la lansarea unor produse mai mult sau mai puţin similare din partea unui producător rival. Şi tot aşa până când, la finalul unui târg de talia MWC, îţi este greu să-ţi aminteşti toate gadgeturile lansate, ce specificaţii aveau şi cât vor costa când vor ajunge în magazine… după alte trei-patru luni.

De exemplu, la MWC 2012 s-au lansat 21 de smartphone-uri şi 6 tablete, adică 27 de gadgeturi în numai 3 zile.

În plus, este din ce în ce mai greu să fii impresionat la un astfel de târg, pentru că ştii deja de câteva luni cum vor arăta şi ce specificaţii vor avea gadgeturile lansate datorită aşa-numitelor scurgeri de informaţii. Unele chiar sunt scurgeri de informaţii, alte date şi fotografii sunt transmise chiar de producători pentru a alimenta interesul utilizatorilor, dar ambele forme duc la absenţa elementului surpriză.

De exemplu, ştim deja numeroase informaţii şi, mai ales, cum va arăta Samsung Galaxy Note 8, unul dintre gadgeturile pregătite de Samsung pentru MWC 2013.

Concluzii

Uşor-uşor, modul în care producătorii de electronice îşi lansează gadgeturile pe piaţă se schimbă. Probabil că tendinţa marilor producători de a-şi organiza propriile evenimente de lansare se va accentua în următorii ani, ceea ce va face ca la târgurile tradiţionale de tip MWC să fie prezenţi doar producătorii mai mici, care se lupta să iasă în evidenţă şi care nu ar putea atrage un interes major prin propriile evenimente. Implicit, acest lucru va duce la o scădere a interesului presei şi utilizatorilor pentru târgurile tradiţionale.

Până atunci, MWC 2013 se anunţă unul plin de lansări de smartphone-uri şi tablete, motiv pentru care te invităm să rămâi alături de GiZ în aceste zile pentru cele mai proaspete fotografii şi clipuri video realizate de Andrei şi Ionuţ de la faţa locului.

Vrem sa auzim ce ai de spus:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cititorii nostri apreciaza discutiile animate, politicoase si te roaga sa-i respecti, chiar daca nu esti de acord cu toate afirmatiile lor. Iti multumim!

Folosim cookie-uri pentru a-ti oferi cea mai buna experienta de navigare pe site-ul nostru. Nu iti colectam datele personale.

Sunt de acordAfla mai multe
Ce sunt cookie-urile?
Continutul afisat pe site-ul nostru este disponibil GRATUIT datorita reclamelor pe care le afisam. Te rugam sa sustii eforturile noastre si sa dezactivezi AdBlocker-ul cand vizitezi site-ul nostru. Iti multumim!