Social media – Ce reţea socială merită să folosesc?
“Dacă nu eşti pe HI5 nu exişti!” a fost una dintre cele mai uzuale vorbe printre tinerii din România ultimilor ani. Aceasta a fost cea mai utilizată sau, mai bine spus, singura reţea socială folosită în România timp de mai mulţi ani, înainte să fie “doborâtă” în primul rând de Facebook şi în al doilea rând de Twitter.
Partea bună sau partea proastă (depinde din ce unghi priveşti problema) este că HI5 a fost înlocuit de mai multe reţele sociale cu propriul specific. Asta este foarte bine pentru cei care doresc un anumit tip de informaţie din acest mediu, însă pentru începători poate fi destul de frustrant să înţeleagă rostul unui cont de Facebook sau Twitter.
În plus, există şi reţeaua socială specializată LinkedIn, dar şi platforma de blogging WordPress, la care se adăugă mai nou Google Plus (rivalul lui Facebook) şi Pinterest, cea mai nouă reţea socială.
De aceea, dacă eşti nou pe tărâmul reţelelor sociale, vei putea afla în acest articol ce reţea socială merită să foloseşti în funcţie de interesele tale.
Facebook – Reţeaua socială pentru prieteni
Facebook a început să devină din ce în ce mai popular în România în cursul anului 2011, iar în prezent reţeaua numără peste 4.000.000 de români.
De aceea, Facebook este instrumentul ideal prin care poţi ţine legătura cu prietenii şi, mai ales, reţeaua socială care te ajută să-ţi reîntâlneşti foştii colegi din şcoala generală, liceu sau facultate, iar acest lucru se întâmplă fie direct, fie prin intermediul unor cunoştinţe comune.
De asemenea, Facebook îţi permite să interacţionezi foarte uşor cu prietenii: afli rapid ce pun la cale aceştia prin intermediul statusurilor şi vezi pe unde s-au plimbat cu ajutorul galeriilor foto, având totodată posibilitatea de a comenta sau de a împărţi cu prietenii tăi informaţiile postate de aceştia.
Twitter – Informaţie în timp real
Dacă pentru Facebook vorbim de milioane de utilizatori români, pentru Twitter numărul este mult mai mic. Se estimează că numai 60.000 de romani au cont pe Twitter, iar numărul celor activi este mult mai mic.
Utilizat preponderent de cei care activează într-un fel sau altul în mediul online, Twitter are totuşi câteva avantaje majore comparativ cu Facebook: este foarte concis prin limitarea unui update la numai 140 de caractere, afli rapid răspunsurile la întrebările care te frământă dacă eşti “urmărit” de persoanele care trebuie şi este, probabil, cea mai rapidă sursă de informaţie de pe internet. Spun asta pentru că tot mai multe breaking news apar mai întâi pe Twitter şi abia apoi sunt dezvoltate pe site-uri.
În plus, Twitter îţi lărgeşte semnificativ aria de interes: dacă Facebook este privit ca un spaţiu personal, dedicat prietenilor şi familiei, pe Twitter ai ocazia să “urmăreşti” şi persoane pe care nu le cunoşti direct, dar care postează lucruri utile.
Dacă Facebook ţi se pare mult prea complicat, iar Twitter îţi este inutil pentru că nu îţi regăseşti prietenii, ai putea alege un cont pe LinkedIn. Ai mari şanse să găseşti o bună parte dintre prieteni şi colegi de muncă aici, pentru că LinkedIn numără peste 500.000 de conturi româneşti.
Avantajul acestei reţele sociale este că te pune în contact cu alte persoane strict din punct de vedere profesional. Astfel, eviţi zgomotul adesea inutil de pe Facebook, însă rămâi permanent conectat la ultimele noutăţi din viaţa profesională a prietenilor sau colegilor de muncă.
WordPress – Dacă ai multe de spus
Dacă îţi place să spui poveşti, Facebook şi mai ales Twitter nu îţi sunt de mare ajutor. Într-o astfel de situaţie ai nevoie de un blog, iar cea mai utilizată platformă este WordPress.
Există peste 60.000 de bloguri româneşti cu aproximativ 3.000.000 de cititori pe lună, aşa că dacă scrii bine ai potenţialul de a deveni cunoscut. Totuşi, ar fi bine ca în paralel să utilizezi Facebook şi Twitter pentru provocarea articolelor, element care îţi va atrage noi vizitatori.
Google Plus – Interesant, dar prea puţin populat
Google Plus este reţeaua socială lansată anul trecut de Google, care însă nu a “prins” foarte bine la public. O combinaţie elegantâ între Facebook şi Twitter, Google Plus beneficiază de o interfaţă curatâ şi aerisitâ, însă principala problemă este că nu este utilizată de prea multe persoane, în special în România.
Tocmai de aceea, aici îţi vei găsi mult mai greu prietenii, reţeaua fiind utilizată preponderent de cei care lucrează în mediul online.
Pinterest – O noutate în peisajul social media
Cea mai nouă reţea socială este Pinterest, care se bucurâ deja de un succes important în State şi începe să-şi facă simţită timid prezenţa şi în România. Înregistrarea se face pe bază de invitaţie sau prin utilizarea contului de Facebook sau Twitter, iar modelul propus este unul practic diferit.
Aşa cum sugerează şi numele, este vorba despre o pagină în care apar tot felul de update-uri publicate de cei pe care îi urmăreşti, de la fotografii la link-uri. Principala utilitate a reţelei pare să fie promovarea fotografiilor, însă acestea sunt afişate pe coloane într-un mod destul de haotic. Personal, când am văzut un cont de Pinterest nu am ştiut la ce să mă uit mai întâi, ceea ce creează un sentiment de aglomerare a informaţiilor.
Ca de obicei, succesul Pinterest depinde în mod crucial de numărul de utilizatori care îl vor utiliza.
Concluzii
În prezent, internetul îţi oferă numeroase resurse pentru a-ţi exprima opiniile şi pentru a menţine legătura cu prietenii, familia şi colegii de muncă. Chiar dacă pot fi considerate şi o pierdere de vreme, reţelele sociale pot fi utile în anumite situaţii dacă sunt utilizate în mod corespunzător.
Despre un astfel de subiect vom discuta însă într-un articol viitor.