Sisteme de siguranţă pentru maşini – centura de siguranţă şi airbag-ul

Dezvoltarea tehnologiei va conduce în următoarea perioadă la apariţia unor sisteme de securitate inovatoare pe maşinile de stradă, iar vizate sunt, printre altele, centurile de siguranţă şi airbag-urile.

Purtarea centurii de siguranţă, inclusiv de către pasagerii care stau în spatele maşinii, este una dintre cele mai elementare măsuri de siguranţă pentru protejare în cazul unui accident.

Inventată de un inginer Volvo în 1959, centura de siguranţă în trei puncte este utilizată şi în prezent în aceeaşi formă.
Chiar dacă îşi demonstrează din plin eficacitatea, banală centură de siguranţă are şi un dezavantaj: în cazul unui accident, suprafaţă rigidă a centurii poate crea leziuni la nivelul umerilor şi a toracelui. De altfel, acesta este şi unul dintre motivele pentru care unii şoferi sau pasageri refuză să poarte centura de siguranţă, pe lângă aparentul disconfort creat pe parcursul drumului.

Ford a dezvoltat încă din 2010 o centură de siguranţă gonflabilă, iar recent a dezvăluit că orice constructor auto poate folosi în mod gratuit acest tip de centură, scopul declarat fiind introducerea acesteia pe cât mai multe maşini de serie.

Din punct de vedere estetic, centura de siguranţă gonflabilă este foarte asemănătoare cu o centură obişnuită, însă în interiorul acesteia există un airbag tubular care, în cazul unui impact, se umflă cu un gaz compresat care curge dintr-un cilindru poziţionat dedesubtul scaunului.

În acest fel, în momentul unui impact, centura de siguranţă se transformă într-o pernă de aer care acoperă toracele şi umerul pasagerului pentru a diminua producerea leziunilor. Practic, prin utilizarea acestei perne, presiunea centurii se împrăştie pe o suprafaţă de cinci ori mai mare decât în cazul unei centuri obişnuite.

Principiul de functionare al centurii gonflabile
Principiul de functionare al centurii gonflabile

Airbag pentru genunchi în usa torpedoului

Un alt dispozitiv pentru siguranţa pasagerilor este airbag-ul, celebrul “balon” din material flexibil care se activează automat în cazul producerii unor accidente.

De la lansarea sa în ’60 şi creşterea în popularitate pe parcursul anilor ‘70, constructorii auto au introdus numeroase forme de airbag-uri, de la cele frontalae şi până la cele laterale sau chiar pentru genunchi.

Ford a anunţat însă recent că noul Ford Mustang va include o permieră la acest capitol, întrucât va beneficia de un airbag pentru genunchi integrat în usa propriu-zisă a torpedoului.

Airbag-urile pentru genunchi sunt relativ comune şi implementate cu regularitate pe unele modele începând din anii 2000, însă poziţionarea acestuia în uşa maşinii nu este tocmai practică.

Inginerii Ford au realizat un airbag din plastic format prin injecţie într-un mulaj. Acest airbag a putut fi construit sub forma unei uşi de torpedou, ceea ce înseamnă o reducere a spaţiului ocupat: uşa a fost micşorată, iar pasagerii au mai mult spaţiu pentru picioare.

https://www.youtube.com/watch?v=o4QcF350pjU

Airbag-ul pentru pietoni

Pe lângă inovaţiile aduse pentru siguranţa şoferilor şi a pasagerilor, constructorii auto se gândesc şi la securitatea pietonilor.

Volvo este probabil cel mai prestigios producător auto când vine vorba despre siguranţă, astfel că nu este o surpriză că în 2012 a introdus primul airbag pentru pietoni din istorie, montat în partea superioară a compartimentului motor.

Principiul de funcţionare al airbag-ului pentru pietoni dezvoltat de producătorul suedez este simplu de înţeles: în momentul unui impact, capota se desface din prinderile superioare, iar la baza parbrizului se umflă un airbag în forma literei U. Această formă a literei U, aparent ciudată la prima vedere, este necesară pentru a nu obstrucţiona vederea şoferului, astfel că două treimi din suprafaţa parbrizului rămâne vizibilă pentru cel aflat în spatele volanului.

Deocamdată, airbag-ul pentru pietoni este disponibil doar pe modelul Volvo V40.

Scaunul gonflabil pentru copii

Rămânem la Volvo şi la invenţiile sale, pentru că producătorul suedez a mai prezentat şi un concept interesant pentru un scaun pentru copii.

Este cunoscut faptul că părinţii au frecvent probleme cu montarea unui scaun special pentru copii în maşină, mai ales că acesta are o greutate mare, de circa 10 kilograme, şi ocupă mult spaţiu.

Volvo s-a gândit însă la o soluţie şi dezvoltă în prezent un scaun gonflabil. Vorbim despre un scaun pentru copii care se poate plia în numai 40 de secunde şi care permite unui copil să meargă cu maşina într-un mod asemănător cu cel al unui adult.

Tehnologia a fost împrumutată de la forţele armate şi presupune utilizarea unui material numit în limba engleză „drop-stitch” care are proprietatea de a fi foarte dur atunci când este umflat.

Din motive de siguranţă, scaunul gonflabil pentru copii este proiectat să fie folosit cu spatele la direcţia de mers, întrucât gâtul unui copil nu este prea puternic, ceea ce ar spori pericolul de rănire în accidente dacă ar fi amplasat frontal.

Concluzii

Producătorii auto acorda o atenţie sporită siguranţei rutiere, pe lângă numeroase alte tehnologii introduse frecvent în maşini.

Astfel, inovaţiile aduse în ultima perioadă în privinţa centurilor de siguranţă sau a airbag-urilor sunt de natură să protejeze mai bine atât şoferii şi pasagerii, cât şi pietonii, în cazul producerii unor evenimente neplăcute.

Vrem sa auzim ce ai de spus:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cititorii nostri apreciaza discutiile animate, politicoase si te roaga sa-i respecti, chiar daca nu esti de acord cu toate afirmatiile lor. Iti multumim!

Folosim cookie-uri pentru a-ti oferi cea mai buna experienta de navigare pe site-ul nostru. Nu iti colectam datele personale.

Sunt de acordAfla mai multe
Ce sunt cookie-urile?
Continutul afisat pe site-ul nostru este disponibil GRATUIT datorita reclamelor pe care le afisam. Te rugam sa sustii eforturile noastre si sa dezactivezi AdBlocker-ul cand vizitezi site-ul nostru. Iti multumim!