GiZ.ro – Doza de Gadgeturi
GiZ.ro – Doza de Gadgeturi

Cum să returnezi produse: condiții impuse de lege și de magazine

Autor: Echipa Giz.ro

Legislația din România prevede că orice client al unui magazin online are dreptul să returneze un produs în cel mult 14 zile calendaristice de la achiziționarea acestuia. Totuși, există unele condiții și restricții în cadrul acestui proces, iar concurența a determinat unele magazine online să ofere condiții de returnare chiar mai avantajoase decât cele prevăzute de lege.

Achiziționarea unui produs de la un magazin online are câteva dezavantaje comparativ cu cumpărarea acestuia de la un magazin fizic, iar cel mai important dintre acestea este imposibilitatea de a verifica propriu-zis produsul înainte de plasarea comenzii.

De aceea, România s-a aliniat practicilor europene și nu numai din acest domeniu pentru a veni în sprijinul consumatorilor care din diverse motive nu sunt mulțumiți de produsul achiziționat.

Astfel, Ordonanța de Urgență a Guvernului numărul 34/2014 stabilește condițiile în care clientul unui magazin online are dreptul de a returna produsul și de a primi înapoi banii pe el.

În cadrul legii, această facilitate are un nume ceva mai birocratic: dreptul de retragere din contractul de vânzare-cumpărare la distanță.

Procedura de returnare a produselor

Legea care permite returnarea produselor cumpărate de la un magazin online stabilește în detaliu procedura pe care trebuie să o urmezi în cazul în care nu ești mulțumit de produsul pe care l-ai achiziționat online.

Depune cererea de returnare în 14 zile

Orice magazin online este obligat să ofere pe site un formular de retur pe care trebuie să-l completezi și să-l trimiți comerciantului în cel mult 14 zile calendaristice de la achiziționare. După ce trimiți formularul, ai la dispoziție alte 14 zile calendaristice pentru a trimite produsul înapoi prin metoda de expediere menționată de comerciant.

Mențiuni importante:

  • magazinul nu are niciun drept să solicite motivul pentru care vrei să returnezi produsul;
  • magazinul îți poate impune să duci produsul personal la showroom sau să-l expediezi prin curier. În cazul expedierii prin curier, comerciantul îți poate impune să plătești taxele de transport;
    nu este obligatoriu să returnezi produsul în ambalajul original;
  • în cazul în care magazinul online nu-ți oferă informațiile necesare despre returnarea produselor și nici formularul de retur (nici pe site, nici pe mail sau prin telefon), atunci perioada de returnare se prelungește la 12 luni.

Primești banii înapoi în 14 zile calendaristice

Conform legii, comerciantul este obligat să-ți trimită banii pe produsul achiziționat în termen de 14 zile de la trimiterea formularului. Totuși, în cele mai multe cazuri, magazinul va aștepta să primească produsul înapoi înainte de a efectua plată.

Mențiuni importante:

  • legea îți permite să returnezi un produs chiar dacă l-ai stricat și nu mai funcționează corect;
  • dacă produsul are diverse defecte, magazinul are dreptul să-ți dea înapoi o sumă mai mică de bani decât cea cu care ai cumpărat produsul. Totuși, legea prevede că magazinul nu are dreptul să-ți propună o valoare de returnare care să te descurajeze să returnezi produsul.

Lista produselor care nu pot fi returnate

Legea returnării produselor prevede câteva excepții, ca urmare a faptului că unele produse sunt perisabile sau sensibile din punct de vedere al iginei. Astfel, iată tipurile de produse pe care nu le poți returna, chiar dacă le-ai cumpărat de la un magazin online:

  • produse care expiră repede (fructe, legume etc);
  • produse sigilate din motive de igienă (lenjerie intimă etc);
  • produse personalizate (căni sau tricouri personalizate etc);
  • produse digitale (cărți electronice etc).

Condițiile de returnare a produselor în magazine

Orice magazin online serios respectă cerințele legale cu privire la returnarea produselor, însă unele dintre acestea au decis să îmbunătățească condițiile de returnare pentru a se diferenția astfel de concurență directă. Astfel, aproape orice magazin online oferă acum o politică de retur suplimentară față de politica de retur stabilită prin lege, iar principala îmbunătățire este creșterea termenului de retur la 30 de zile.

Pe de altă parte, este important de menționat că aproape toate magazinele care oferă retur în 30 de zile solicită returnarea produsului în ambalajul original, fără defecte sau zgârieturi. Cu alte cuvinte, dacă ai un produs defect sau parțial defect și nu mai ai ambalajul original, returnează-l în termenul legal obligatoriu de 14 zile, pentru ca magazinul să nu poată să solicite niciu motiv pentru această operațiune.

După aceste 14 zile poți returna produsul în limita celor 30 de zile doar conform condițiilor mai dure stabilite de fiecare magazin în parte.

Iată principalele politici ale celor mai mari magazine online din România cu privire la returnarea produselor:

  • eMAG: magazinul permite returnarea produselor în 30 de zile de la achiziționare, însă trebuie să suporți costul transportului (15 lei, cu excepția electrocasnicelor mari (50 lei)). Unele produse pot fi returnate doar dacă nu prezintă defecte, iar altele doar dacă sunt încă sigilate. Detalii complete aici;
  • PCGarage: produsul trebuie returnat în cel mult 14 zile, iar costurile sunt suportate de cumpărător. Banii sunt livrați în cel mult 2 zile lucrătoare de la recepționarea produsului. Detalii complete aici;
  • evoMAG: produsul trebuie returnat în 14 zile calendaristice. Costurile de transport sunt suportate de client, iar magazinul își rezervă dreptul de a scădea suma rambursată cu 5%, 10%, 25%, 50% sau chiar integral, în funcție de gradul de deterioare a produsului. Detalii complete aici;
  • Altex: cererea de returnare a produselor se poate face în maxim 31 de zile de la achiziție, iar expedierea propriu-zisă în maxim 5 zile de la completarea acesteia. Altex va returna banii în maxim 15 zile lucrătoare.
  • Flanco: magazinul acceptă retur în 31 de zile, însă telefoanele mobile și orice produse Apple nu pot fi returnate. Pentru astfel de produse apelează la legea care îți permite returnarea în 14 zile. Detalii complete aici.
  • Elefant: pe lângă posibilitatea de retur în 30 zile, Elefant este unul dintre puținele magazine online care suportă costurile de retur. De altfel, magazinul se ocupă de trimiterea unui curier care să preia produsul pe care vrei să-l returnezi. Detalii complete aici.
  • F64: magazinul permite returnarea produselor în maxim 30 de zile, taxele de expediere sunt suportate de client, iar banii vor fi virați în contul bancar în cel mult 14 zile. Detalii complete aici.
  • IKEA: IKEA este magazinul cu cel mai generos termen pentru returnarea produselor: 90 de zile sau chiar 120 de zile dacă ai card IKEA Family. Detalii complete aici.
  • Dedeman: produsele pot fi returnate în maxim 30 de zile, iar plata se face în numerar sau prin transfer bancar. Detalii complete aici.
  • Fashion Days: Returnarea produselor se poate face în cel mult 30 de zile, iar magazinul va trimite un curier pentru preluarea acestora. Detalii complete aici.

Concluzii

Legislația în vigoare îți permite să returnezi un produs în cel mult 14 zile calendaristice, fără să oferi un motiv concret pentru această decizie. După trecerea acestui interval legal de timp, ai în continuare posibilitatea de a returna un produs, de regulă în cel mult 30 de zile de la achiziționare, însă în acest caz trebuie să respecți o serie de condiții mai dure impuse de fiecare magazin în parte.

Prin urmare, în cazul în care nu ești mulțumit de produsul achiziționat, îți recomandăm să-l returnezi în cel mult 14 zile, pentru a nu avea parte de niciun fel de probleme.

Dacă ai returnat produse cumpărate din magazinele online, te invităm să ne povestești experiența prin care ai trecut în cadrul unui comentariu. Informațiile furnizate de tine îi vor ajuta și pe ceilalți cititori să afle dacă și cum respecta magazinele online prevederile legale despre returnarea produselor.

7 comentarii

  1. Cristi

    5 decembrie 2017 la 17:30

    Pun aici conversatia cu magazinul de unde am luat o friteuze. Luata prin Emag dar acestia m-au expediat la firma respectiva, pe motiv ca ei au fost doar intermediari.
    Buna ziua! Am cumparat de la dumneavoastra prin intermediul Emag, in ziua de 17.11.2017 de Black Fiday, o friteuză Taurus Profesional Spin cu centrifugare. In data de 25.11.2017 am completat si trimis formularul de reutur nr. 432112 si nu am primit raspuns nici pana la aceasta data. Mentionez ca doresc sa returnez aceasta friteuza si sa achizitionez tot de la dumneavoastra, friteuza Taurus Profesional 3 Plus, si sa achit bineînteles diferența. Motivul ptr care doresc sa o returnez este, ca nu poate fi folosita in timpul prepararii(prajirii alimentelor) cu capacul pus. Lucru care nu este specificat in descrierea produsului pe Emag. Tocmai pentru a scapa de uleiul sarit in timpul prajitului am dorit o friteuza iar la aceasta capacul se foloseste dupa prajire, doar pentru a centrifuga alimentele. Nr meu de telefon este 0748905359.
    Eu am trimis formularul de retur ptr care am nr de inregistrare, in data de 25.11.2017 si nu este vina mea ca nici in 04.12.2017 nu am primit raspuns. Astazi dupa 30 minute de asteptare in telefon am vorbit cu cineva de la Emag si rezolvarea lor a fost sa imi dea nr dumneavoastra de telefon. Lucru pe care il puteam face si eu de pe site-ul dumneavoastra. Dar in mesajul primit de la Emag, am primit nr. de inregistrare si mi s-a spus ca voi fi contactat. Lucru care nu s-a intamplat. Cele 14 zile ptr retur expira maine 05.12.2017 dar avand nr de inregistrare din 25.11.2017 sper ca nu vor fi probleme. Multumesc!
    Raspuns SC. TRIAVIS
    Buna ziua,

    Impachetati produsul asa cum l-ati primit cu toate elementele de protectie si documentele insotitoare ,infoliati cutia ptr.a o proteja de AWB-ul curierului si trimiteti la adresa din semnatura produsul cu Urgent Cargus.
    Pastrati certificatul de garantie.
    Dupa primirea produsului si verificarea acestuia,daca este nefolosit ,in starea initiala,vom face schimbul ,trimitandu-va friteuza solicitata cu plata diferentei + valoarea transportului (dus-intors)
    Un abuz conditia ,,DACA ESTE NEFOLOSIT„Cum poti verifica daca un produs functioneaza si cum functioneaza, daca nu prin o folosire. In termenul de 14 zile nici nu trebuie sa motivezi de ce vrei sa returnezi.
    Acum am expediat friteuza si astept sa vad cum reactioneaza and vor vedea(daca) ca am folosit-o o data.

    • ion

      30 martie 2023 la 21:58

      Consider că, un produs folosit NU se poate trimite retur, doar în garanție, dacă produsul nu funcționează conform documentației.
      Faceți un exercițiu de imaginație și considerați ca dvs ați văndut produsul, iar un client ar dori să il returneze după ce l-a folosit.
      Acel produs folosit, este trecut la pierderi de un vânzător onest, dar până când?
      Sunteți de acord să primiți produse returnate folosite de alți clienți? Care după folosirea produsului vin cu motivații subiective: merge prea repede, este dificil de utilizat, nu topește prea bine,…..

  2. RUS

    10 august 2018 la 13:26

    Am comandat pe site imademoiselle .Am primit alt produs decat cel comandat si nu primesc raspuns la telefon,e-mail,mesaj
    Rusine!!!!

  3. Soulseeker

    9 octombrie 2018 la 20:14

    Am inteles ca unele magazine precum Mango, Il Paso si Musette nu accepta returul produselor. In schimb iti inlocuiesc produsele cu altele din magazin. Este legal sa nu iti accepte returul si sa nu-ti returneze banii? Multumesc,

  4. Mihai

    20 octombrie 2018 la 14:40

    "legea îți permite să returnezi un produs chiar dacă l-ai stricat și nu mai funcționează corect;"

    Asta este o gluma nu?

    Adica daca tu imi vinzi mie o masina si dau cu toporul in ea, dupa acea esti obligat sa imi dai bani inapoi pe ea?

    • Echipa Giz.ro

      22 octombrie 2018 la 09:29

      Daca l-ai stricat in urma folosirii corespunzatoare, ceea ce inseamna ca unele componente nu au fost fiabile

  5. Alina

    29 octombrie 2018 la 19:44

    Am cumparat o pereche de ghete de la CCC marti, 24.10.2018, le-am încălțat miercuri ,vineri iar duminică 28.10.2018 cand am vrut sa le incalt am observat ca talpa începe să se dezlipeasca 🤔.În seara asta am fost in magazin sa imi spun oful.Una din d-nsoare s-a uitat putin la ele si a zis ,, nu e mare lucru si nu o sa se întâmple nimic ca mai au asa la alte perechi de incaltari".În momentul ăla m-au apucat toți dracii si am întrebat-o daca ea ii poate purta asa. Raspunsul a fost ca o sa ii trimita la centrul specializat sa ii verifice(durata fiind de 2 saptamani) si acolo se decide dacă se lipesc sau nu.Inlocuirea produsului in cazul meu,nu, ,,e problema minora" si restituirea banilor nici gand ,,asa sunt regulile magazinului".Problema mea este ca eu nu îi vreau lipiți, au costat destul de mult ca să ii port lipiți . Si sincer cam nici un alt produs de la ei nu as mai prea vrea.😤🤮 . Cred ca o sa sunt la protecția consumatorului.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Atenţie: Toate comentariile sunt aprobate manual, de aceea ele vor apărea cu o mică întârziere pe site, atât timp cât respectă regulile bunului simţ.
X
Conținutul de pe GiZ este disponibil gratuit datorită reclamelor pe care ți le afișăm. Te rugăm să dezactivezi Ad Blocker-ul atunci când intri pe site-ul nostru. Îți mulțumim.

Folosim cookie-uri fără de care site-ul nu poate funcționa corespunzător. Nu colectăm date personale pentru profilarea utilizatorilor.  Sunt de acord  Află mai multe  Detalii despre cookie-uri