Cum să returnezi produse: condiții impuse de lege și de magazine

Legislația din România prevede că orice client al unui magazin online are dreptul să returneze un produs în cel mult 14 zile calendaristice de la achiziționarea acestuia. Totuși, există unele condiții și restricții în cadrul acestui proces, iar concurența a determinat unele magazine online să ofere condiții de returnare chiar mai avantajoase decât cele prevăzute de lege.

Achiziționarea unui produs de la un magazin online are câteva dezavantaje comparativ cu cumpărarea acestuia de la un magazin fizic, iar cel mai important dintre acestea este imposibilitatea de a verifica propriu-zis produsul înainte de plasarea comenzii.

De aceea, România s-a aliniat practicilor europene și nu numai din acest domeniu pentru a veni în sprijinul consumatorilor care din diverse motive nu sunt mulțumiți de produsul achiziționat.

Astfel, Ordonanța de Urgență a Guvernului numărul 34/2014 stabilește condițiile în care clientul unui magazin online are dreptul de a returna produsul și de a primi înapoi banii pe el.

În cadrul legii, această facilitate are un nume ceva mai birocratic: dreptul de retragere din contractul de vânzare-cumpărare la distanță.

Procedura de returnare a produselor

Legea care permite returnarea produselor cumpărate de la un magazin online stabilește în detaliu procedura pe care trebuie să o urmezi în cazul în care nu ești mulțumit de produsul pe care l-ai achiziționat online.

Depune cererea de returnare în 14 zile

Orice magazin online este obligat să ofere pe site un formular de retur pe care trebuie să-l completezi și să-l trimiți comerciantului în cel mult 14 zile calendaristice de la achiziționare. După ce trimiți formularul, ai la dispoziție alte 14 zile calendaristice pentru a trimite produsul înapoi prin metoda de expediere menționată de comerciant.

Mențiuni importante:

  • magazinul nu are niciun drept să solicite motivul pentru care vrei să returnezi produsul;
  • magazinul îți poate impune să duci produsul personal la showroom sau să-l expediezi prin curier. În cazul expedierii prin curier, comerciantul îți poate impune să plătești taxele de transport;
    nu este obligatoriu să returnezi produsul în ambalajul original;
  • în cazul în care magazinul online nu-ți oferă informațiile necesare despre returnarea produselor și nici formularul de retur (nici pe site, nici pe mail sau prin telefon), atunci perioada de returnare se prelungește la 12 luni.

Primești banii înapoi în 14 zile calendaristice

Conform legii, comerciantul este obligat să-ți trimită banii pe produsul achiziționat în termen de 14 zile de la trimiterea formularului. Totuși, în cele mai multe cazuri, magazinul va aștepta să primească produsul înapoi înainte de a efectua plată.

Mențiuni importante:

  • legea îți permite să returnezi un produs chiar dacă l-ai stricat și nu mai funcționează corect;
  • dacă produsul are diverse defecte, magazinul are dreptul să-ți dea înapoi o sumă mai mică de bani decât cea cu care ai cumpărat produsul. Totuși, legea prevede că magazinul nu are dreptul să-ți propună o valoare de returnare care să te descurajeze să returnezi produsul.

Lista produselor care nu pot fi returnate

Legea returnării produselor prevede câteva excepții, ca urmare a faptului că unele produse sunt perisabile sau sensibile din punct de vedere al iginei. Astfel, iată tipurile de produse pe care nu le poți returna, chiar dacă le-ai cumpărat de la un magazin online:

  • produse care expiră repede (fructe, legume etc);
  • produse sigilate din motive de igienă (lenjerie intimă etc);
  • produse personalizate (căni sau tricouri personalizate etc);
  • produse digitale (cărți electronice etc).

Condițiile de returnare a produselor în magazine

Orice magazin online serios respectă cerințele legale cu privire la returnarea produselor, însă unele dintre acestea au decis să îmbunătățească condițiile de returnare pentru a se diferenția astfel de concurență directă. Astfel, aproape orice magazin online oferă acum o politică de retur suplimentară față de politica de retur stabilită prin lege, iar principala îmbunătățire este creșterea termenului de retur la 30 de zile.

Pe de altă parte, este important de menționat că aproape toate magazinele care oferă retur în 30 de zile solicită returnarea produsului în ambalajul original, fără defecte sau zgârieturi. Cu alte cuvinte, dacă ai un produs defect sau parțial defect și nu mai ai ambalajul original, returnează-l în termenul legal obligatoriu de 14 zile, pentru ca magazinul să nu poată să solicite niciu motiv pentru această operațiune.

După aceste 14 zile poți returna produsul în limita celor 30 de zile doar conform condițiilor mai dure stabilite de fiecare magazin în parte.

Iată principalele politici ale celor mai mari magazine online din România cu privire la returnarea produselor:

  • eMAG: magazinul permite returnarea produselor în 30 de zile de la achiziționare, însă trebuie să suporți costul transportului (15 lei, cu excepția electrocasnicelor mari (50 lei)). Unele produse pot fi returnate doar dacă nu prezintă defecte, iar altele doar dacă sunt încă sigilate. Detalii complete aici;
  • PCGarage: produsul trebuie returnat în cel mult 14 zile, iar costurile sunt suportate de cumpărător. Banii sunt livrați în cel mult 2 zile lucrătoare de la recepționarea produsului. Detalii complete aici;
  • evoMAG: produsul trebuie returnat în 14 zile calendaristice. Costurile de transport sunt suportate de client, iar magazinul își rezervă dreptul de a scădea suma rambursată cu 5%, 10%, 25%, 50% sau chiar integral, în funcție de gradul de deterioare a produsului. Detalii complete aici;
  • Altex: cererea de returnare a produselor se poate face în maxim 31 de zile de la achiziție, iar expedierea propriu-zisă în maxim 5 zile de la completarea acesteia. Altex va returna banii în maxim 15 zile lucrătoare.
  • Flanco: magazinul acceptă retur în 31 de zile, însă telefoanele mobile și orice produse Apple nu pot fi returnate. Pentru astfel de produse apelează la legea care îți permite returnarea în 14 zile. Detalii complete aici.
  • Elefant: pe lângă posibilitatea de retur în 30 zile, Elefant este unul dintre puținele magazine online care suportă costurile de retur. De altfel, magazinul se ocupă de trimiterea unui curier care să preia produsul pe care vrei să-l returnezi. Detalii complete aici.
  • F64: magazinul permite returnarea produselor în maxim 30 de zile, taxele de expediere sunt suportate de client, iar banii vor fi virați în contul bancar în cel mult 14 zile. Detalii complete aici.
  • IKEA: IKEA este magazinul cu cel mai generos termen pentru returnarea produselor: 90 de zile sau chiar 120 de zile dacă ai card IKEA Family. Detalii complete aici.
  • Dedeman: produsele pot fi returnate în maxim 30 de zile, iar plata se face în numerar sau prin transfer bancar. Detalii complete aici.
  • Fashion Days: Returnarea produselor se poate face în cel mult 30 de zile, iar magazinul va trimite un curier pentru preluarea acestora. Detalii complete aici.

Concluzii

Legislația în vigoare îți permite să returnezi un produs în cel mult 14 zile calendaristice, fără să oferi un motiv concret pentru această decizie. După trecerea acestui interval legal de timp, ai în continuare posibilitatea de a returna un produs, de regulă în cel mult 30 de zile de la achiziționare, însă în acest caz trebuie să respecți o serie de condiții mai dure impuse de fiecare magazin în parte.

Prin urmare, în cazul în care nu ești mulțumit de produsul achiziționat, îți recomandăm să-l returnezi în cel mult 14 zile, pentru a nu avea parte de niciun fel de probleme.

Dacă ai returnat produse cumpărate din magazinele online, te invităm să ne povestești experiența prin care ai trecut în cadrul unui comentariu. Informațiile furnizate de tine îi vor ajuta și pe ceilalți cititori să afle dacă și cum respecta magazinele online prevederile legale despre returnarea produselor.

6 comentarii

Vrem sa auzim ce ai de spus:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cititorii nostri apreciaza discutiile animate, politicoase si te roaga sa-i respecti, chiar daca nu esti de acord cu toate afirmatiile lor. Iti multumim!

Folosim cookie-uri pentru a-ti oferi cea mai buna experienta de navigare pe site-ul nostru. Nu iti colectam datele personale.

Sunt de acordAfla mai multe
Ce sunt cookie-urile?
Continutul afisat pe site-ul nostru este disponibil GRATUIT datorita reclamelor pe care le afisam. Te rugam sa sustii eforturile noastre si sa dezactivezi AdBlocker-ul cand vizitezi site-ul nostru. Iti multumim!