Garanțiile de conformitate, tehnică și contra viciilor ascunse: ce sunt și cum funcționează
Certificatele de garanție sunt acele acte pe care le păstrăm cu grijă până când expiră, dar pe care sperăm să nu le folosim niciodată. Din nefericire, chiar și cele mai bune produse riscă să se defecteze din când în când, iar cei care doresc să-și revendice drepturile sunt uneori bulversați de diferențele dintre garanția de conformitate, garanția tehnică sau garanția contra viciilor ascunse. În cadrul acestui articol vom explica ce sunt fiecare dintre acestea , când se aplică și cum se aplică, oferindu-i astfel cititorului ocazia de afla care sunt drepturile de care beneficiază.
Adesea confundate, garanția de conformitate și garanția tehnică sunt cele două tipuri de garanții cu care ne întâlnim atunci când achiziționăm un bun de folosință îndelungată. Din păcate, legislația românească nu este mereu clară și nici comercianții nu reușesc să fie conciși în exprimare, iar acest lucru generează confuzii, suspiciuni și conflicte.
Mai mult, dreptul la garanția contra viciilor ascunse nici nu prea este adus în discuție, deși acesta ne protejează de anumite probleme specifice care nu sunt acoperite de nici una dintre tipurile de garanții mai cunoscute.
Înainte de a trece la explicarea și exemplificarea tipurilor de garanții, trebuie să îți reamintim că garanțiile există doar în cazul bunurilor de folosință îndelungată, produsele alimentare sau consumabile fiind acoperite de alte acte legale. În plus, bunurile vândute în regim second-hand sau de consignație nu sunt acoperite de garanție, dar aceasta se aplică în cazul produselor recondiționate de către producător sau terți.
Garanția de conformitate
Garanția de conformitate este cea mai cunoscută formă de garanție pentru un cumpărător care nu a deslușit hățișurile legale ale garanțiilor deoarece foaia pe care este tipărită este atașată facturii eliberate în momentul achiziției.
Această garanție este obligatorie prin lege și trebuie să aibă o perioadă de cel puțin 2 ani. O perioadă mai scurtă poate fi aleasă doar cu acordul explicit al cumpărătorului sau în cazul durata de viață a produsului este mai mică de 2 ani, însă nu poate fi mai mic de 1 an.
Eliberată de către vânzător, această garanție protejează drepturile legale ale cumpărătorului doar în relația sa cu vânzătorul, un amănunt pe care mulți nu-l iau în considerare atunci când au de fapt nevoie de o garanție tehnică.
Ce este însă garanția de conformitate? Atunci când cumpărați un produs, alegeți un model pentru care sunt menționate anumite date tehnice, parametri tehnici, performanțe și specificații. Prin alegerea produsului, cumpărătorul spune că dorește exact acel produs, iar vânzătorul se angajează să-i livreze exact acel produs.
Se poate întâmpla însă ca la cumpărător să ajungă un produs care nu respectă specificațiile alese în momentul achiziției. Mai jos vom alege trei exemple, acestea urmând să fie repetate și pentru celelalte tipuri de garanții pentru o înțelegere mai ușoară
Exemple:
- Cumpărătorul a ales un laptop cu baterie de 6 celule, dar laptopul primit are o baterie de 4 celule
- Cumpărătorul a ales un televizor capabil să redea fluxuri video UHD, dar modelul primit este compatibil doar cu rezoluția Full HD
- Cumpărătorul a ales o mașină de spălat care stoarce la 1000 rotații pe minut, dar modelul primit are o viteză de numai 800 de rotații pe minut
În cazul în care cumpărătorul sesizează neconformitatea în interval de 6 luni, comerciantul este obligat ca în interval de 15 zile să rezolve gratuit problema de neconformitate a bunului, să înlocuiască gratuit bunul neconform cu unul conform, să scadă prețul facturat al bunului neconform sau să returneze valoarea de achiziție în cazul în care nu există alte soluții. După 6 luni, utilizatorul este nevoit să demonstreze că neconformitatea exista în momentul achiziției, acest lucru fiind mai ușor sau mai dificil, după caz.
În concluzie, garanția de conformitate este cea care protejează drepturile cumpărătorului și îl acoperă legal în cazurile în care acesta nu a primit un produs care corespunde descrierii și specificațiilor alese în momentul achiziției.
Garanția tehnică
Garanția tehnică este cea cunoscută de persoanele mai în vârstă deoarece înainte de 2003, când a fost legiferat actualul cadrul al garanțiilor prin legea 449/2003, aceasta era singura existentă sub numele alternativ de garanție comercială.
Spre deosebire de garanția de conformitate, garanția tehnică poate avea orice durată sau poate lipsi cu totul. Astfel se explică garanțiile tehnice de numai 6 luni ale bateriilor din laptopuri sau garanțiile tehnice ale automobilelor care specifică perioade diferite pentru caroserie și motor.
Confuzia dintre perioada de valabilitate a garanției tehnice, care este la latitudinea producătorului, și cea a garanției de conformitate, care este stipulată de lege, este una comună, însă trebuie să faceți diferența dintre acestea dacă aveți nevoie de ea.
Deoarece vânzătorul nu este implicat în politicile de garanții ale producătorului, acesta nu este obligat să elibereze un act de garanție tehnică. Astfel, garanția tehnică este cel mai adesea specificată pe un alt act care însoțește produsul și este lipit pe el, băgat în cutia ambalajului sau oferit într-o altă formă. Legea afirmă însă că vânzătorul trebuie să-ți trimită această garanție în formă fizică sau electronică dacă este cerută de către cumpărător.
Garanția tehnică este eliberată de către producător și protejează drepturile cumpărătorilor de a beneficia de un produs funcțional care îndeplinește sarcinile pentru care acesta a fost achiziționat, sau, mai clar, este garanția care trebuie onorată în cazul în care produsul se defectează. Producătorul trebuie să-și asume toate costurile pentru reparație sau înlocuire.
Exemple:
- Cumpărătorul a ales un laptop cu baterie de 6 celule, dar aceasta are acum o perioadă de viață drastic redusă.
- Cumpărătorul a ales un televizor capabil să redea fluxuri video UHD, dar acesta nu mai funcționează.
- Cumpărătorul a ales o mașină de spălat care stoarce la 1000 rotații pe minut, dar aceasta a devenit atât de zgomotoasă încât depășește limite de zgomot specificate.
Din păcate, legea este puțin neclară în anumite aspecte. În primul exemplu, cel al bateriei laptopului cu perioadă de viață mult diminuată, ar putea fi considerată și abatere de la conformitate dacă utilizatorul ar putea dovedi că problema exista în momentul achiziției. Cum acest lucru nu prea este posibil, acest defect nu poate fi acoperit acum decât de mai scurta garanție tehnică.
Se subînțelege că toate defectele reclamate trebuie să fi apărut în urma utilizării produsului în condițiile cerute de producător, în caz contrar cererea de garanție fiind respinsă iar garanția putând fi chiar anulată.
După cum se observă, dacă prima garanție ne proteja în cazul că nu am primit ce am cerut, garanția tehnică ne protejează în cazul în care am primit ce am dorit, însă prestația acestora s-a degradat sau nu mai funcționează.
În concluzie, garanția tehnică este cea care protejează drepturile cumpărătorului și îl acoperă în cazurile în care produsul conform primit nu mai funcționează așa cum a specificat producătorul că trebuie să funcționeze.
Garanția contra viciilor ascunse
Spre deosebire de garanțiile de conformitate și tehnice, garanția contra viciilor ascunse este doar un drept legal care intră în vigoarea începând de la data achiziției. De aceea, pentru acesta nu există un act doveditor, ci doar o acoperire a legii.
Ce este însă garanția contra viciilor ascunse. Conform legii, mai precis în baza articolului 1352 din Cod Civil, viciile ascunse sunt acele defecte sau deficiențe care nu puteau fi descoperite cu mijloace obișnuite de către cumpărător în momentul achiziției. Mai clar, nu este vorba nici de lipsa conformității (acoperite de garanția de conformitate) și nici de un defect (acoperită de garanția tehnică), ci de acele deficiențe de proiectare și implementare care afectează funcționarea în bune condiții a produsului.
Exemple:
- Cumpărătorul a ales un laptop cu baterie de 6 celule, dar aceasta începe să se umfle din cauza unui electrolit cu o formulă chimică greșită.
- Cumpărătorul a ales un televizor capabil să redea fluxuri video UHD, dar imaginea are probleme de fluență sau culoare din cauza unui cip prost lipit.
- Cumpărătorul a ales o mașină de spălat care stoarce la 1000 rotații pe minut, dar axul tamburului se poate fisura și rupe după un timp.
Conform legii, vânzătorul este responsabil indiferent dacă aceste vicii îi erau cunoscute sau nu în timpul vânzării. Dacă viciile nu erau cunoscute, cumpărătorul trebuie să facă plângere în interval de 6 luni de la descoperirea viciului, însă dacă vânzătorul a ascuns în mod voit acest viciu, cumpărătorul are la dispoziție o perioadă mult mai generoasă pentru a acționa: 3 ani.
Problema acestui tip de garanție este însă deja ușor de ghicit pentru cei mai atenți care au văzut unde este acoperită: aceasta nu acționează de la sine, ci trebuie înaintată în justiție în cadrul unui proces civil. În unele cazuri, cum ar fi fost recenta problemă a bateriile explozive din telefonul Galaxy Note 7, compania a acționat singură pentru a remedia problema, însă atunci când nu există o astfel de cooperare, procesul civil este singura cale.
În concluzie, garanția contra viciilor ascunse este o prevedere legală care le oferă cumpărătorilor care descoperă probleme ascunse ale produsului conform și funcțional să-și protejeze drepturile.
Ce garanție mai am?
Deoarece garanția de conformitate și garanția tehnică pot avea durate diferite, utilizatorii se pot întreba cum își dau seama ce fel de garanție mai au, dacă mai au vreuna.
Situația 1: garanția tehnică este mai mică decât garanția de conformitate – dacă un laptop cu garanție tehnică de 1 an și garanție de conformitate de 2 ani se defectează după 11 luni, acesta este acoperit de garanția tehnică a producătorului și este reparat sau înlocuit. Dacă se defectează după 1 an și o lună, acesta nu mai este acoperit decât de garanția de conformitate, însă va trebui să dovediți că există o neconformitate.
Situația 2: garanția tehnică este egală cu garanția de conformitate – dacă un laptop cu o garanție tehnică de 2 ani și una de conformitate de 2 ani se defectează, acesta este acoperit, iar dacă descoperiți o neconformitate, atunci o puteți reclama în același interval de timp
Situația 3: garanția tehnică este mai mare decât garanția de conformitate – dacă un laptop cu o garanție 3 ani și una de conformitate de 2 ani se defectează aveți o garanție care vă permite repararea sau înlocuirea timp de 3 ani, însă dacă există vreo neconformitate, trebuie să o descoperiți în primii 2 ani deoarece producătorul nu onorează decât garanția tehnică.
Alte forme de garanție
Unele companii oferă garanție tehnică internațională, însă trebuie să fiți atenți atunci când apelați la ea: unele companii cer toate actele care dovedesc achiziția, în timp ce altele nu, unele acoperă produsele cumpărate din orice colț al lumii, altele lucrează regional, unele acceptă garanția în orice condiții, altele cer ca aceasta să fie onorată de către vânzător în cazul în care cumpărătorul se află în aceeași țară cu acesta.
O altă categorie aparte o reprezintă garanția extra, ce poate fi achiziționată de obicei în clipa în care cumpărați produsul. Nu toate magazinele oferă o astfel de garanție și atunci când o oferă o fac contra cost. O astfel de garanție suplimentară extinde perioada normală de garanție oferită de producător cu unu, doi sau mai mulți ani. Pe lângă extinderea acestei perioade de obicei sunt atașate și alte beneficii, pentru a motiva utilizatorul să cumpere un astfel de serviciu.
De exemplu puteți primi pick-un and return al produsului gratuit pe toată perioada garanției, deci nu veți mai fi nevoiți să vă deplasați la service dacă apare o defecțiune, transportul fiind asigurat gratuit de către vânzător. Este recomandată bineînțeles citirea cu atenție a documentației pentru a nu exista surprize în cazul în care apar defecte ale produselor acoperite de această garanție. Termenii și condițiile diferă de la vânzător la vânzător.
Concluzii
Sperăm că explicațiile noastre v-au ajutat să clarificați problema diferitelor forme de garanție folosite în acest moment în România. În cazul unor probleme de neonorare sau de impunere a unor condiții ridicole, cum era odinioară celebra cerere ilegală a „ambalajului original”, puteți apela cu încredere la serviciile Asociației Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC).
Budneacenco Claudiu
9 martie 2017 la 15:14
Este foarte frumos spus,dar din pacate in practica esti plimbat cu vorba sa renunti la tot.
Acum ceva ani un samsung luat din germanos,dupa incarcare completa la interval de maxim 1 ora mai ramanea o singura linie la baterie dar in schimb acesta mai functiona 2-3 zile-deci arata eronat nivelul bateriei.L-am trimis de 3 ori la sevice si nu au facut nimic,am primit indicatii cum se foloseste un terminal mobil,iar cei de la Opc m-au sfatuit sa renunt si pe viitor sa ocolesc acest lant de magazine.
Acest telefon avea un defect ascuns,iar eu nu am putut dovedi,trebuia sa merg in particular la un laborator autorizat care sa fie consemnat acest defect.
In concluzie m-am lipsit,nu am avut alta solutie