GiZ.ro – Doza de Gadgeturi
GiZ.ro – Doza de Gadgeturi

Top 10 cele mai lungi și cele mai frumoase poduri din lume

Autor: Echipa Giz.ro

Podurile sunt unele dintre cele mai vechi lucrări de infrastructură construite de om, acestea fiind totodată și unele dintre cele mai fascinante deoarece soluțiile tehnologice și materialele dezvoltate în permanență au permis realizarea unor lucrări din ce în ce mai ambițioase.

Acest articol include atât topul celor mai lungi zece poduri din lume, cât și mai subiectivul top zece al celor mai frumoase construcții de acest fel. 

Cel mai vechi pod ieșit din mâna omului are o vechime de peste 3500 de ani, acesta datând din Epoca Bronzului și fiind amplasat în peninsula Peloponez din sudul Greciei.

Acesta făcea parte dintr-o rețea de transport între orașul Epidauros și fortul Tiryns, însă din aceasta nu a mai rămas decât un modest pod arcuit de piatră cu o deschidere de numai un metru.  

Arkadiko_Mycenaean_Bridge_II

Cel mai vechi pod aflat încă în uz și cel mai vechi pod existent care traversează o întindere de apă este Podul Caravanei (Kemer Köprüsü) de lângă Izmir, Turcia, acesta fiind construit cu circa 850 de ani înaintea Erei Noastre. 

caravan-bridge

Tehnica construcție podurilor a fost dezvoltată substanțial de către romani, care au început să folosească un ciment foarte asemănător cu contemporanul ciment Portland și au lăsat în urmă o serie de poduri celebre precum Alcántara. 

Bridge_Alcantara

În Asia, construcția podurilor a prins având în India și China începând cu primele secole ale Erei Noastre, aici apărând de altfel și ideea de pod suspendat. De altfel, chinezii au lăsat în urmă și cel mai vechi pod de piatră cu arc de boltă aflat încă în picioare.  

Zhaozhou_Bridge

Construite din piatră sau lemn, podurile au fost îmbunătățite încet de-a lungul timpului până în pragul Revoluției Industriale, când progresul tehnologic a intrat pe o pantă ascendentă foarte rapidă. Primul pod metalic a fost construit în Regatul Unit peste râul Severn în 1779, acesta folosind fonta ca material de construcție principal și rămânând în uz și în ziua de astăzi, este drept, doar pentru traficul pietonal. 

The_Iron_Bridge

De aici, inginerii au început să dezvoltate tot mai multe soluții, cum ar fi grinzile structurale sau oțelul (în secolul 19) sau asamblarea prin sudare (în secolul XX), punând astfel bazele construcțiilor impresionante pe care le vedem astăzi. 

Top 10 cele mai lungi poduri din lume

Lungimea unui pod poate fi măsurată în funcție de mai multe criterii, ceea ce schimbă uneori clasamentele, de aceea am preferat cel mai simplu criteriu, și anume lungimea totală a structurii.

1. Marele pod Danyang–Kunshan, China – 164,8 km

Cel mai lung pod din lume deservește calea ferată rapidă dintre Shanghai și Beijing. Amplasat între Shanghai și Nanjing, acesta traversează o zonă plată cu câmpuri cultivate, canale, râuri și lacuri, cea mai impresionantă secțiune a lui fiind cea care traversează cei 9 kilometri ai lacului Yangcheng. Podul a fost inaugurat în 2011 și a costat 8,5 miliarde de dolari.

Legătură Google Maps

Danyang-Kunshan_grand_bridge_(wuxi)

2. Viaductul Changhua-Kaohsiung, Taiwan – 157,3 km

Ignorat de unele clasamente deoarece nu traversează nici o suprafață de apă și este, deci, un viaduct, acesta este considerat însă un pod de către cei mai puțini critici. Un pod de cale ferată, acesta deservește linia de mare viteză care leagă nordul de sudul insulei și este construit să reziste la cutremure catastrofale deoarece traversează câteva falii cunoscute.

Legătură Google Maps

THSR_131K+255~134K+651

3. Marele pod Tianjin, China – 113,7 km

La fel ca ocupantul primului loc, și acest pod face parte din infrastructura căii ferate de mare viteză dintre Shanghai și Beijing, de data această însă în segmentul nordic. Acesta traversează zone urbane, râuri și canale și are un aspect asemănător cu cel al podului Danyang–Kunshan.

Legătură Google Maps

Beijng-Tianjin

4. Marele pod Cangde, China – 105,8 km

Un alt segment al căii ferate de mare viteză dintre Beijing și Shanghai este acoperit de cel de-al patrulea cel mai lung pod din lume: Cangde. La fel ca celelalte două poduri deja menționate, acesta are un design simplu cu grinzi, însă traversează un relief mai dificil care include dealuri abrupte și dese.

Legătură Google Maps

Cangde-Grand-Bridge

5. Marele pod Weinan Weihe, China – 79,7 km

Acest pod feroviar deservește linia de mare viteză dintre Zhengzhou și Xi’an, un segment al liniei Xuzhou–Lanzhou, adică al plănuitei viitoare legături intercontinentale Eurasia Continental Bridge Passageway. Acesta trece prin zone urbane și traversează râul Wei de două ori.

Legătură Google Maps

weinan-weihe

6. Podul Bang Na, Thailanda – 55 km

Cel mai lung pod rutier din lume, acesta este construit deasupra unei șosele și oferă o cale de rulare cu șase benzi în regim de autostradă care se lărgește în două locuri la 12 benzi pentru a face loc și stațiilor de taxare. Podul traversează doar zone urbane, fiind considerat ocazional doar un viaduct deoarece singura suprafață de apă traversată este râul Bang Pakong.

Legătura Google Maps.

bang-na-expressway_2

7. Marele pod Beijing, China – 48,1 km

Cel mai nordic pod care deservește calea ferată rapidă dintre Shanghai și Beijing, acesta este amplasat imediat la nord de podul Tianjin (menționat mai sus) între orașul Langfang și centrul orașului Beijing. Din cauza aglomerării urbane din zonă, acesta este și cel mai înalt segment al ansamblului de poduri și este integrat într-un complex care include și tuneluri.

Legătura Google Maps

beijing-grand-bridge_

8. Pasarela Lake Pontchartrain, SUA – 38,4 km

În ciuda denumirii originale (causeway), acesta este un pod în toată regula și este chiar cel mai lung pod continuu construit peste apă. Acesta traversează lacul Pontchartrain din statul Louisiana și unește orașele New Orleans și Mandeville. Compus din două poduri separate amplasate unul lângă altul, Lake Pontchartrain Causeway are o înălțime de numai cinci metri și facilitează navigația pe lac cu ajutorul unui segment mobil basculant.

Legătură Google Maps

Lake_Pontchartrain_Causeway

9. Linia 1, Wuhan Metro, China – 37,8 km

Acest pod este practic o linie de metrou ușor suspendat care deservește orașul Wuhan, fiind astfel și cel mai lung pod care deservește doar transportul urban. Unind nordul cu centrul orașului și apoi centrul cu vestul lui, linia va primi și o extensie care îi va permite să traverseze și râul Hanshui.

Legătură Google Maps

Wuhan_Metro_Line_1_Bridge

10. Podul Manchac Swamp, SUA – 36,7 km

O altă construcție care rezolvă problemele reliefului dificil al statului Louisiana, Manchac Swamp Bridge este un pod rutier dublu care permite autostrăzii I-55 să traverseze o zonă mlăștinoasă și să facă joncțiunea sudică cu zona urbană New Orleans. Pentru a putea susține podul, pilonii au trebuit bătuți la o adâncime de 76 de metri sub nivelul apei.

Legătură Google Maps

Manchac_Bridge

Top 10 cele mai frumoase poduri

Topul celor mai lungi poduri este ocupat în primele zece poziții de construcții impresionate din punct de vedere tehnologic, dar care nu impresionează tot atât de mult și din punct de vedere estetic. Pentru cele mai frumoase creații umane, am întocmit un Top 10 separat, care este totodată și ceva mai subiectiv din motive evidente.

1. Podul Golden Gate, SUA – 2737 metri

Considerat cel mai frumos pod din lume de unii arhitecți, acesta este totodată și unul dintre cele mai celebre poduri. Inaugurat în 1937 și construit în stilul Art Deco, la modă atunci, Golden Gate este un pod rutier suspendat construit integral din oțel. Deschiderea centrală are o lungime de 1280 de metri și o înălțime a tablierului de 67 de metri, trecând pe deasupra gurii golfului San Francisco. Podul a pierdut de multă vreme locul în topurile celor mai lungi sau mai înalte poduri, însă rămâne și astăzi cel mai înalt pod din SUA.

Localizare Google Maps

Golden_Gate_Bridge

2. Viaductul Millau, Franța – 2460 metri

Inaugurat în 2004, Millau este un pod hobanat grațios care traversează valea Tarn și face legătura rutieră dintre zona orașului Montpellier și nordul țării. Având o înălțime de 343 de metri în cel mai înalt punct al său și o cale de rulare aflată la o înălțime de 270 de metri, acesta este cel mai înalt pod din lume.

Legătură Google Maps

Viaduct_de_Millau

3. Podul Brooklyn, SUA – 1825 metri

Construit în 1883, acesta traversează râul East și unește cartierele Manhattan și Brooklyn. Segment central, care traversează râul, are o deschidere de 486 de metri și o înălțime a tablierului de 41 de metri. Pilonii în stil neo-gotic sunt construiți din granit și ciment, iar suprafața de rulare este susținută de primul sistem suspendat care a folosit cabluri din oțel. Un pod rutier, acesta are și o pasarelă pentru pietoni și cicliști care a fost construită central deasupra benzilor pentru automobile.

Legătură Google Maps

Brooklyn_Bridge

4. Podul Sheikh Zayed, Emiratele Arabe Unite – 842 metri

O creație fluidă și elegantă, podul a fost numit în onoarea celui care a întemeiat și a condus timp de 33 de ani federația Emiratele Arabe Unite. Podul este considerat cel mai detaliat pod construit vreodată, cel puțin de către unii critici de artă, deoarece structura sa arcuită imită dunele deșertului iar sistemul de iluminare folosește surse dinamice care se scurg pe pantele rotunjite.

Legătură Google Maps

Sheikh_Zayed_Bridge

5. Podul lui Charles, Cehia – 515 metri

Construit peste râul Vltava în inima orașului Praga la începutul secolului XIV, acesta nu mai permite de multă vreme decât traficul pietonal, însă rămâne unul dintre cele mai frumoase construcții de acest gen din Evul Mediu. Fabricat integral din piatră, acesta are un design cu arce multiple și picioare protejate de sloiurile de gheață.

Legătură Google Maps

Charles_Bridge

6. Podul Ponte Vecchio, Italia – 84 metri

Construit de către romani în primele secole ale Erei Noastre, distrus de către o revărsare a râului Arno, reclădit, distrus din nou și reclădit pentru a treia oară în 1345, acest pod este una dintre cele mai cunoscute atracții turistice din Florența. Podul are o lungime de 84 de metri, arcul central având o deschidere de 30 de metri, iar suprafața podului este dedicată comerțului. Un monument istoric, aceasta găzduiește acum doar magazine cu bijuterii și obiecte de artă.

Legătură Google Maps

Ponte_Vecchio

7. Podul Turnului, Londra – 244 metri

Inaugurat în 1894, podul rutier și pietonal are un design hibrid care include două bucăți suspendate și una mobilă cu basculă. Una dintre cele mai celebre imagini ale Londrei, concurând probabil doar cu Elizabeth Tower (Big Ben), podul este numit adesea London Bridge, care este de fapt numele unui alt pod de pe Tamisa și care a fost folosit în trecut pentru mai multe structuri. Podul a fost construit din ciment și oțel, decorațiunile în stil gotic fiind confecționate din granit și calcar.

Legătură Google Maps

Tower_Bridge

8. Podul Sidney, Australia – 1149 metri

Inaugurat în 1932, podul este una dintre emblemele orașului Sidney și a rămas și astăzi cel mai înalt pod suspendat cu arc de susținere fabricat din metal cu cei 134 de metri ai săi. Podul este un ansamblu complex care găzduiește căi de rulare auto, cale ferată, trotuare și căi de rulare pentru cicliști. Cei patru piloni masivi fabricați din granit au doar un rol estetic, dar găzduiesc mai nou câteva magazine și puncte de observație turistice.

Legătură Google Maps

Sydney_harbour_bridge

9. Podul Nescio, Olanda – 780 metri

Inaugurat în 2006, podul Nescio traversează canalul Amsterdam – Rin și unește zonele rezidențiale de pe insula artificială Ij cu restul orașului Amsterdam. Denumit și Podul Țiparului datorită formei sale șerpuite, acesta a primit mai multe premii de design deoarece este o realizare interesantă cu formă atipică și care este suspendat cu un singur cablu. Suprafața de rulare este destinată doar pietonilor și cicliștilor, aceasta bifurcându-se către capete pentru a face joncțiunile cu căile de rulare terestre.

Legătură Google Maps

nesciobrug

10. Podul Akashi Kaikyō, Japonia – 3900 metri

Înalt și subțire, Akashi Kaikyo nu este doar o prezență elegantă, dar este totodată și podul suspendat cu cea mai lungă secțiune centrală deoarece între cei doi piloni de susținere pot fi măsurați aproape doi kilometri. Inaugurat în 1998, podul traversează extrem de aglomerata strâmtoare Akashi și are o structură capabilă să reziste la cutremure cu magnitudine de 8.5 și la vânturi de 285 de kilometri pe oră.

Legătură Google Maps

Akashi_Bridge

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Atenţie: Toate comentariile sunt aprobate manual, de aceea ele vor apărea cu o mică întârziere pe site, atât timp cât respectă regulile bunului simţ.
X
Conținutul de pe GiZ este disponibil gratuit datorită reclamelor pe care ți le afișăm. Te rugăm să dezactivezi Ad Blocker-ul atunci când intri pe site-ul nostru. Îți mulțumim.

Folosim cookie-uri fără de care site-ul nu poate funcționa corespunzător. Nu colectăm date personale pentru profilarea utilizatorilor.  Sunt de acord  Află mai multe  Detalii despre cookie-uri