40 de ani de apeluri mobile – spre ce ne îndreptăm?

40 de ani de apeluri mobile – spre ce ne îndreptăm?

3 aprilie 1973. Inginerul Martin Cooper de la Motorola efectuează la New York primul apel de pe un telefon mobil, iar destinatarii au fost chiar rivalii de pe piaţa de la AT&T.

Legenda spune că primele cuvinte rostite de Cooper în cadrul apelului istoric au fost “am sunat să văd dacă mă auziţi bine la celălalt capăt al liniei”.

În cei 40 de ani care au trecut de la acest prim apel de pe un telefon mobil, industria telecomunicaţiilor s-a schimbat dramatic. Sigur, cu excepţia faptului că, uneori, tot mai trebuie să-i întrebăm pe partenerii de discuţie dacă ne aud bine.

Schimbarea despre care vorbim s-a produs însă extrem de lent. Telefonul la care a vorbit Cooper pentru prima oară în 1973 cântărea un kilogram (de aproape nouă ori mai mult decât un iPhone 5), avea o lungime de 25 de centimetri (aproape dublu decât Samsung Galaxy S4) şi o autonomie de 35 de minute de convorbiri.

Utilizatorii au aşteptat 10 ani (!) pentru ca Motorola să lanseze pe piaţă în 6 martie 1983 primul telefon mobil comercial din lume: Motorola DynaTAC. Puţini s-au îmbulzit însă să-l cumpere, şi nu pentru că nu erau interesaţi de tehnologie, ci pentru că preţul era unul exorbitant: 3.995 USD.

Au trecut alţi nouă ani până când Neil Papworth a trimis în 3 decembrie 1992 ceea ce avea să devină primul SMS din lume: “Crăciun Fericit!”. Se întâmpla în Marea Britanie prin intermediul reţelei Vodafone.

Motorola DynaTAC, primul telefon mobil comercial din lume
Motorola DynaTAC, primul telefon mobil comercial din lume

Unde suntem?

Telefonia mobila a schimbat radical modul în care comunicăm cu cei din jurul nostru, indiferent că vorbim de apeluri mobile sau SMS-uri. Şi nimic nu părea să schimbe această mentalitate până în deceniul trecut, când mai întâi Skype în 2003 şi apoi iPhone-ul în 2007 au generat apariţia unor metode alternative de comunicare printr-o banală conexiune de internet.

Sunt sigur că ştii la ce mă refer: am început să folosim din ce în ce mai mult Skype şi iMessage pentru convorbiri video, iar Viber şi WhatsApp au devenit soluţii eficiente pentru a trimite mesaje instant pe telefonul mobil.

Un studiu realizat la sfârşitul lunii aprilie a arătat că anul trecut oamenii au trimis 17.6 miliarde de SMS-uri pe zi la nivel global, în timp ce numărul de mesaje trimise prin cele mai populare şase aplicaţii (WhatsApp, BlackBerry Messenger, Viber, Nimbuzz, iMessage şi KakaoTalk) a ajuns la 19 miliarde pe zi.

Chiar dacă, la fel ca şi în cazul pirateriei, nu putem afirma că cele 19 miliarde de mesaje ar fi fost trimise ca SMS-uri în absenţa aplicaţiilor, trendul este elocvent: oamenii tind să folosească mai mult aplicaţiile decât SMS-urile şi apelurile mobile tradiţionale.

WhatsApp, una dintre aplicatiile care schimba modul in care comunicam
WhatsApp, una dintre aplicatiile care schimba modul in care comunicam

Încotro ne îndreptăm?

Aceasta reorientare a utilizatorilor duce inevitabil la erodarea modelului de afaceri tradiţional al operatorilor de telefonie, fiind şi unul dintre motivele pentru care cei mai mulţi operatori oferă acum minute şi SMS-uri practic nelimitate, în special în propria reţea, în schimbul unei taxe lunare semnificativ mai mici decât în urmă cu 5-10 ani.

În acelaşi timp, operatorii pun accentul pe conexiunile de date. După ce am scăpat de lentele conexiuni GPRS sau EDGE, 3G a devenit acum o tehnologie banală care va fi înlocuită treptat de 4G şi, într-un viitor mai îndepărtat, 5G. Este adevărat, tehnologia 4G este încă în stadiu relativ incipient de dezvoltare şi este destul de scumpă, dar nu uita că totul a plecat de la un telefon mobil care costă aproape 4.000 USD.

3G, 4G şi 5G nu reprezintă însă soluţii de salvare pe termen lung pentru operatori. Motivul: reţelele Wi-Fi încep să fie din ce în ce mai multe la număr şi mai performante, iar giganţi precum Google intenţionează să construiască propriile reţele Wi-Fi care să acopere suprafaţa unor oraşe întregi. Cu alte cuvinte, Google va deveni şi furnizor de internet, intrând în competiţie directă cu operatorii tradiţionali.

Teoretic, dacă aceste tendinţe se vor menţine, modul în care vom comunica peste 10 ani va fi fundamental diferit. Probabil că în 2023 ne vom gândi cu nostalgie la zilele în care ne întrebam dacă mai avem minute să ne sunăm prietenii care sunt în altă reţea, ceea ce nu va fi deloc un lucru rău.

2 comentarii

Vrem sa auzim ce ai de spus:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cititorii nostri apreciaza discutiile animate, politicoase si te roaga sa-i respecti, chiar daca nu esti de acord cu toate afirmatiile lor. Iti multumim!

Folosim cookie-uri pentru a-ti oferi cea mai buna experienta de navigare pe site-ul nostru. Nu iti colectam datele personale.

Sunt de acordAfla mai multe
Ce sunt cookie-urile?
Continutul afisat pe site-ul nostru este disponibil GRATUIT datorita reclamelor pe care le afisam. Te rugam sa sustii eforturile noastre si sa dezactivezi AdBlocker-ul cand vizitezi site-ul nostru. Iti multumim!