Folosim cookie-uri fără de care site-ul nu poate funcționa corespunzător. Nu colectăm date personale pentru profilarea utilizatorilor.  Sunt de acord  Află mai multe  Detalii despre cookie-uri

GiZ.ro – Doza de Gadgeturi
GiZ.ro – Doza de Gadgeturi

Cele mai bune alternative la serviciile Google

Autor: Echipa Giz.ro

Google a dezvoltat servicii pentru aproape orice tip de activitate desfăşurată pe internet, însă asta nu înseamnă că soluţiile alternative nu există. Dimpotrivă, unele sunt chiar mai bune decât cele oferite de Google, iar în acest articol ţi le prezentăm pe cele mai interesante.

Lansat în 1998 drept un banal motor de căutare, Google şi-a extins treptat sfera de influenţă în aproape orice domeniu legat de internet.

În prezent, Google are un serviciu pentru aproape orice activitate importantă de pe internet, plecând de la căutare şi e-mail şi ajungând până la hărţi, editare de documente, stocare in-the-cloud şi browser.

Nu puţini sunt însă cei care sunt îngrijoraţi de dependenţa din ce în ce mai mare faţă de Google, mai ales că orice monopol reprezintă o frâna importantă în calea dezvoltării.

Partea bună este însă că există (încă) numeroase alternative interesante pentru cele mai populare servicii. Unele sunt mai bune decât Google, altele mai puţin bune, însă pe fiecare dintre ele merită să le încerci dacă vrei să evadezi măcar pentru scurt timp din universul Google.

Căutare: Bing Search şi Okidoki

În limba engleză, Google a devenit sinonim cu căutarea pe internet, iar la nivel global are o cotă de piaţă de aproximativ 88%. Unul dintre cei mai mari rivali este Bing, motorul de căutare dezvoltat de Microsoft care are în prezent doar circa 4% din piaţă.

Avantajul este că, teoretic, Bing poate oferi rezultate mai relevante, întrucât puţine site-uri sunt optimizate pentru el, însă în practică lucrurile nu stau chiar la fel de bine.

Totuşi, Microsoft se străduieşte să aducă îmbunătăţiri: a lansat un nou design cu trei coloane: prima afişează rezultatele pentru căutare, a doua oferă informaţii precum hărţi sau adrese dacă eşti în căutarea unui local, iar a treia îţi spune în ce context a apărut căutarea respectivă în profilele prietenilor tăi de pe Facebook. În plus, Bing oferă informaţii relevante despre un anumit subiect printr-un parteneriat cu celebra Enciclopedie Britannica.

Bing incearca sa lupte cu Google pe piata motoarelor de cautare

Pentru paginile de internet româneşti poţi încerca şi motorul de căutare Okidoki dezvoltat de ApropoMedia, însă relevanţa rezultatelor este sub aşteptări. La o simplă căutare ‘rezultate Euro 2012’, doar primele trei rezultate au legătură cu fotbalul, în timp ce restul sunt complet irelevante.

Motorul romanesc de cautare Okidoki nu reuseste sa ofere rezultate relevante

E-mail: Yahoo! Mail

GMail şi-a câştigat reputaţia datorită designului simplu şi a unui conceput eficient prin care toate mail-urile de la o persoană sunt grupate sunt forma unei conversaţii. Acestea sunt doar două dintre motivele pentru care mulţi utilizatori au renunţat iniţial la Yahoo! Mail pentru GMail, iar astăzi diferenţa dintre cele două servicii este şi mai mare.

Chiar dacă s-a modernizat, Yahoo! Mail este departe de a oferi aceeaşi uşurinţă în utilizare, în primul rând din cauza interfeţei deficitare care nu de puţine ori afişează erori. Serviciul rămâne însă popular în România datorită utilizării serviciului Messenger, strâns legat de adresa de mail de pe Yahoo!

Merită amintit şi Hotmail, serviciul de mail oferit de Microsoft, însă acesta este utilizat de puţini utilizatori din România.

Yahoo! Mail este inca popular datorita clientului de Messenger

RSS Reader: FeedDemon

Din păcate, Google Reader nu are niciun rival redutabil în segmentul agregatoarelor de feed-uri RSS, fapt evidenţiat în special atunci când Google a “deranjat” mulţi utilizatori când a integrat Google+ şi a făcut o serie de schimbări de design mai puţin utile.

Bloglines, un serviciu web-based cât de cât decent, a fost îngropat de dezvoltatori şi a renăscut sub forma unui motor de căutare local, în timp ce FeedDemon este cea mai populară aplicaţie Windows. Aceasta din urmă este probabil cea mai bună opţiune dacă vrei să renunţi la Google Reader, însă trebuie instalată pe toate computerele pe care le foloseşti, iar interfaţa, deşi destul de reuşită, este relativ aglomerată.

FeedDemon, unul dintre cei mai decenti clienti RSS non-Google

Suita office online: Zoho şi ThinkFree

Google Docs este o suită office online îmbunătăţită permanent care oferă funcţiile de bază pentru editarea documentelor, însă are un concurent puternic în produsul celor de la Zoho.

Aceasta suită oferă funcţii complexe pentru editarea documentelor într-o interfaţă asemănătoare cu cea din Microsoft Office 2003. Acest lucru duce la o aglomerare a interfeţei, însă pe de altă parte vei aprecia existenţa unor funcţii precum capitalizarea fiecărui cuvânt dintr-o frază printr-un simplu click, opţiune care nu este disponibilă la rivali.

O altă aplicaţie bine construită este ThinkFree, însă aceasta este destul de lentă, întrucât este dezvoltată în Java. Mai multe detalii despre suitele office online poţi citi în acest articol.

Zoho este una dintre cele mai complexe suite office online

Hărţi: Bing Maps

Google Maps este fără îndoială cel mai utilizat serviciu de hărţi digitale, însă Microsoft oferă de asemenea un produs puternic prin Bing Maps.

Dacă la simpla afişării a străzilor cele două servicii sunt aproximativ la fel de bune, când vine vorba despre imagini din satelit lucrurile se schimba radical în favoarea lui Bing Maps. Practic, prin opţiunea Bird’s Eye, Bing Maps îţi oferă o imagine clară şi detaliată a străzilor şi clădirilor, iar afişarea numelor acestora este foarte bine aleasă.

Astfel, poţi să afli inclusiv localizarea unei parcări, însă trebuie să iei în calcul şi faptul că unele hărţi sunt vechi de câţiva ani.

Pentru exemplificare, iată cum arată Hotelul Intercontinental din Piaţa Universităţii din Bucureşti în Bing Maps şi, respectiv, Google Maps.

Hotelul Intercontinental din Bucuresti in Bing Maps, cu optiunea Bird’s Eye

Hotelul Intercontinental din Bucuresti in Google Maps, vazut din satelit

Clipuri video: Vimeo

YouTube nu mai are nevoie de nicio prezentare, fiind utilizat de aproape orice utilizator care vrea să uploadeze un clip video şi să-l dea mai departe prietenilor.

Totuşi, există un serviciu rival apreciat pentru funcţiile oferite, şi anume Vimeo. Acesta încearcă să se diferenţieze de YouTube printr-un serviciu mai profesionist, dedicat celor care vor să uploadeze clipuri de calitate.

Pe lângă absenţa publicităţii destul de agresive de pe Youtube, Vimeo se remarcă şi prin posibilitatea de personalizare a elementelor din player şi organizarea clipurilor pe categorii. Un dezavantaj major este că timpul de aşteptare pentru procesarea unui clip poate dura câteva ore bune în absenţa unui cont Plus de circa 60 USD pe an.

Vimeo, un serviciu pe alocuri mai bun decat YouTube

Browser: Mozilla Firefox şi Internet Explorer

Google Chrome a devenit recent cel mai utilizat browser, reuşind să învingă pentru prima oară bătrânul Internet Explorer.

Google Chrome a devenit mai popular inclusiv decât Mozilla Firefox, browserul care a reuşit cu mulţi ani în urmă să spargă monopolul reprezentat de Internet Explorer. Totuşi, Firefox s-a dezvoltat destul de lent în ultima perioadă şi continuă să aibă probleme cu consumul de memorie, pe lângă magazinul de extensii care nu este foarte bine desenat şi promovat.

Poate părea surprinzător, însă Internet Explorer poate fi de asemenea o alternativă viabilă, întrucât Microsoft a adus îmbunătăţiri majore în ultima perioadă tocmai datorită ascensiunii Firefox şi, ulterior, a lui Chrome.

Interesant este că toate cele trei browsere împrumută diverse funcţii şi facilitaţi unul de la altul, element care asigură totuşi o dezvoltare continuă a acestui segment de produse.

Firefox lupta cot la cot cu Google Chrome pe piata browserelor

Stocare online: Dropbox şi SkyDrive

Google a intrat ultimul în hora serviciilor de stocare a datelor in-the-cloud prin Google Drive, iar concurenţa în acest domeniu este mult mai puternică.

Dropbox şi-a câştigat o bună reputaţie pentru modul uşor de stocare, transfer şi sharing de fişiere datorită unei interfeţe simple şi a numeroaselor aplicaţii pentru PC, tabletă şi smartphone, pe lângă opţiunea clasică web-based.

Şi Microsoft are însă un candidat redutabil prin SkyDrive, o aplicaţie apreciată de numeroşi utilizatori pentru spaţiul generos de stocare, modulul de sharing pentru poze de înaltă rezoluţie sau integrarea cu Microsoft Office.

Mai multe detalii despre aceste servicii poţi găsi în acest articol.

Concluzii

Internetul îţi oferă câteva alternative la cele mai populare servicii oferite de Google, însă puţine sunt cele care merită cu adevărat atenţia. Dacă la capitolele Search, Mail şi RSS Reader nu prea există concurenţă reală, lucrurile stau altfel când vine vorba despre suite office online şi, mai ales, hărţi şi clipuri video.

În acest articol nu am abordat servicii precum Google Analytics sau Google Finance pentru că acestea se adresează unui public tinta specializat.

3 comentarii

  1. Sorin

    11 June 2012 la 08:38

    Cit priveste stocarea online, Google a promis de exagerat de multa vreme si abia abia or reusit sa se screama sa scoata un 5 jiga amariti. Pe cind SkyDrive avea 25 GB gratis, dar care a coborit la 7 GB, pentru conturile noi. Alt fazan prost. Cine mai vrea, este cx.com cu 10 GB si ADrive.com cu 50 GB gratis. Iar in ce priveste hartile de pe Gmail Maps si Google Earth, alea sint pline de praf, zici ca-s din secolul trecut. Deocamdata doar saxofonisti la Google. Si capete patrate. Cubice…

  2. leynad

    11 June 2012 la 17:04

    Suita office online: Zoho şi ThinkFree ? wtf?
    Cum adik? nu este asta: https://products.office.com/en-us/?legRedir=default&CorrelationId=b1018b3f-8afe-4f29-9e80-c7a76686bca5 ?!

  3. Cornel

    11 June 2012 la 18:39

    Fara suparare, dar eu vad in cuvantul alernativa ceva cel putin egal cu produsul original. Yahoo mail si okidoki? Seriously?

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Atenţie: Toate comentariile sunt aprobate manual, de aceea ele vor apărea cu o mică întârziere pe site, atât timp cât respectă regulile bunului simţ.
X
Conținutul de pe GiZ este disponibil gratuit datorită reclamelor pe care ți le afișăm. Te rugăm să dezactivezi Ad Blocker-ul atunci când intri pe site-ul nostru. Îți mulțumim.