GiZ.ro – Doza de Gadgeturi
GiZ.ro – Doza de Gadgeturi

Suite Office online – Cele mai bune alternative online la Microsoft Office

Autor: Echipa Giz.ro

Dacă ai nevoie permanent de un editor de text sau de un program de calcul tabelar şi lucrezi pe mai multe gadgeturi cu acces la internet, utilizarea unei suite office online se poate dovedi mai bună decât bătrânul Microsoft Office. GiZ îţi prezintă cele mai bune soluţii pentru astfel de servicii.

Microsoft Office domină cu autoritate piaţa suitelor office, în lipsa unor alternative care să ofere funcţii şi facilităţi la fel de bogate, în special când vine vorba despre utilizatorii experimentaţi.

Totuşi, în ultimii ani, dezvoltarea puternică a serviciilor in-the-cloud din ultimii ani a permis apariţia unor suite office disponibile pe internet, care chiar dacă nu se ridică la înălţimea pretenţiilor unui pachet Microsoft Office, prezintă câteva avantaje.

Cel mai important avantaj este posibilitatea de a utiliza suita office online pe orice gadget conectat la internet, fie că este vorba despre PC, laptop, tableta sau chiar smartphone. Astfel, necesitatea de a “transporta” fişiere pe stick-uri USB sau de a le transfera prin mail a dispărut, eliminând una dintre bătăile de cap ale unui astfel de utilizator.

În prezent, lupta dintre serviciile online este interesantă şi echilibrată, întrucât există mai multe soluţii care oferă facilităţi relativ apropiate atunci când se adresează utilizatorilor obişnuiţi. Iată care sunt cele mai importante suite office online:

Google Docs

Google Docs îşi are originea în editorul de text Writely şi programul de calcul tabelar XL2Web achiziţionate de Google la jumătatea anilor 2000.

Aplicaţia beneficiază de o interfaţă centrală unde sunt disponibile toate fişierele create în Google Docs şi care permite utilizarea uneia dintre cele trei aplicaţii majore: Document (Word), Spreadsheet (Excel) şi Presentation (PowerPoint).

Google Docs ofera o interfata aerisita

Toate cele trei aplicaţii au o interfaţă foarte apropiată de cea disponibilă în Microsoft Office, însă mult mai aerisită datorită lipsei opţiunilor avansate. Acest lucru este un avantaj pentru utilizatorul obişnuit, însă poate reprezenta un handicap pentru cei care caută o suită cât mai complexă.

Inevitabil, există unele lipsuri majore, în principal la paginaţia documentelor sau la editarea şi mutarea anumitor formule în programul de calcul tabelar.

Unul dintre marile avantaje este posibilitatea de a edita un document în grup şi de a conversa cu colaboratorii direct în pagina principală a documentului.

Toate documentele pot fi exportate în format MS Office, OpenOffice sau PDF, însă nu şi în formatele MS Office 2007/2010 (docx, xlsx sau pptx) iar formatarea poate avea de suferit în cazul fişierelor mai complexe.

Stocarea documentelor se face în limita spaţiului alocat pentru contul Google (peste 7 GB), însă pentru fişierele non-Office uploadate în Google Docs spaţiul este limitat la 1 GB.

Programul de calcul tabelar din Google Docs nu rupe gura targului

Zoho

Zoho este probabil cea mai complexă suită office online din punct de vedere al numărului de aplicaţii incluse: pe lângă cele trei prezente şi în Google Docs, beneficiezi de mail, calendar, notiţe, grupuri de discuţii sau chiar pagini de tip wiki.

Din păcate, interfaţa aplicaţiilor nu este una foarte prietenoasă, poate şi pentru că există foarte multe opţiuni şi meniuri care par înghesuite într-un spaţiu relativ restrâns. În plus, interfaţa seamănă destul de mult cu cea din Microsoft Office 2003, mult mai puţin intuitivă decât Ribbon-ul actual.

Totuşi, tocmai această interfaţă aparent spartană permite includerea unor funcţii mai avansate care nu sunt disponibile în alte suite online, cum ar fi posibilitatea de a schimba capitalizarea fiecărui cuvânt dintr-o frază printr-un simplu click.

Probleme apar din nou la programul de calcul tabelar, funcţionalitatea acestuia fiind semnificativ mai modestă decât a unui program similar care nu are nevoie de acces la internet. De aceea, este recomandat doar pentru funcţii de bază, fără calcule şi formule prea complexe. Totuşi, la fel ca Google Docs, Zoho permite editarea similtana a unui fişier de către mai mulţi colaboratori.

Spaţiul de stocare oferit gratuit de Zoho este destul de limitat: doar 1 GB, însă ar trebui să fie suficient pentru un utilizator obişnuit.

Zoho are o interfata intuitiva, dar destul de aglomerata

Microsoft Office 365

Microsoft nu putea rămâne indiferentă la popularitatea tot mai mare a unor aplicaţii precum Google Docs şi Zoho, iar replica se numeşte Microsoft Office 365. Interfaţa este una foarte familiară cu cea din versiunile desktop, chiar dacă taburile au fost reduse la maxim, funcţionalitatea aplicaţiilor fiind mai degrabă elementară atât pentru Word, cât şi pentru Excel.

Totuşi, la capitolul fonturi şi formatare din Word şi formule şi macro-uri în Excel, Microsoft Office 365 se prezintă mai bine decât rivalii săi, lucru oarecum firesc având în vedere apropierea de aplicaţia desktop. Aplicaţia se integrează foarte bine cu versiunea desktop şi redă fidel elemente realizate în ultima, chiar dacă acestea nu pot fi editate în versiunea online. De aceea, dacă ai un desktop la care lucrezi frecvent în Microsoft Office, suita online de la Microsoft se poate dovedi cea mai bună soluţie.

Din păcate, doar Excel permite, într-o anumită măsură, editarea simultană a unui fişier de mai multe persoane, funcţia nefiind încă disponibilă în Word.

Un obstacol în utilizarea suitei îl reprezintă însă costurile: pentru a nu influenţa negativ vânzările versiunii desktop, Microsoft Office 365 este disponibil doar contra-cost pentru preţuri care pleacă de la 6 USD pe lună (~20 lei/lună).

Microsoft Office 365 ar fi o solutie foarte interesata daca ar fi gratuita

ThinkFree

ThinkFree abordează problema suitelor office online într-un mod diferit: aplicaţia este dezvoltată în Java şi necesită câteva minute de iniţializare în browser. Din fericire, după o primă iniţializare celelalte documente se deschid mai rapid.

Răbdarea mea a fost greu pusă la încercare, mai ales că, din motive necunoscute, ThinkFree nu a reuşit să deschidă un banal fişier Word pe care l-am uploadat pe server.

În plus, din cauza mediului Java, aplicaţia este destul de lentă, având uneori un lag deranjant, astfel că persoanele mai puţin răbdătoare sau cele care au nevoie să redacteze rapid un document vor întâmpina serioase probleme.

Singura parte pozitivă este că interfaţa este bine construită, fiind foarte asemănătoare cu cea a unei aplicaţii desktop. Mai exact, cu cea din Microsoft Office 2003, oferta de opţiuni fiind una destul de bogată pentru un editor online.

Din păcate, bogăţia de meniuri generează aglomerattie: meniurile sunt înghesuite, iar opţiunile fiecărui meniu sunt relativ reduse ca dimensiuni, ceea ce complică suplimentar navigarea.

La fel ca şi pentru Zoho, spaţiul de stocare este limitat la 1 GB, iar dimensiunea maximă a unui fişier uploadat nu trebuie să depăşească 50 MB.

ThinkFree este o aplicatie lenta din cauza faptului ca este dezvoltata in Java

Acrobat

Dezvoltat de Adobe, Acrobat este un serviciu construit în Flash care beneficiază de un design atractiv, în special în cazul editorului de texte Buzzword.

Acesta are un meniu bazat pe butoane şi beneficiază de cele mai uzuale funcţii întâlnite într-o astfel de aplicaţie, însă există unele probleme deranjante. Cea mai clară este existenţa a numai şapte fonturi în Buzzword, niciunul dintre acestea nefiind foarte popular.

În plus, aplicaţiile de calcul tabelar şi prezentări sunt într-un stadiu incipient de dezvoltare, oferind foarte puţine funcţii, motiv pentru care nu sunt recomandate nici măcar începătorilor.

Dacă totuşi vrei să-i acorzi o şansă lui Acrobat, trebuie să-ţi spunem că posibilitatea de a exporta fişiere text este foarte limitată: doar în format PDF şi doar primele cinci exporturi sunt gratuite! Ulterior, abonamentul minim este de 15 USD/lună (~50 lei/lună), o sumă care nu justifică nici pe departe opţiunile oferite.

Acrobat, probabil cea mai modesta suita suita din test

Concluzii

Alegerea unei suite office online nu este tocmai uşoară, însă există doi candidaţi care ies în evidenţă: Google Docs şi Zoho. Celelalte trei soluţii fie au probleme fundamentale, fie sunt contra-cost, motiv pentru care se pretează mai puţin utilizatorilor obişnuiţi.

Fiecare aplicaţie beneficiază însă periodic de update-uri care îmbunătăţesc (sau ar trebui să îmbunătăţească) funcţionalitatea. O copie fidelă de Microsoft Office este virtual imposibil de realizat, însă cert este că astfel de servicii vor oferi facilităţi din ce în ce mai interesante.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Atenţie: Toate comentariile sunt aprobate manual, de aceea ele vor apărea cu o mică întârziere pe site, atât timp cât respectă regulile bunului simţ.
X
Conținutul de pe GiZ este disponibil gratuit datorită reclamelor pe care ți le afișăm. Te rugăm să dezactivezi Ad Blocker-ul atunci când intri pe site-ul nostru. Îți mulțumim.

Folosim cookie-uri fără de care site-ul nu poate funcționa corespunzător. Nu colectăm date personale pentru profilarea utilizatorilor.  Sunt de acord  Află mai multe  Detalii despre cookie-uri