Televizoare 3D: ce sunt, cum functionează, sfaturi și recomandări
Cine ar fi pariat la finalul anului trecut că televizoarele TV vor reprezenta, în plină criză economică, unul dintre reperele de bază ale anului 2010 din punct de tehnologic ar fi devenit probabil milionar în euro. Și totuși, dacă eliminăm din ecuație iPad-ul lansat de Apple, televizoarele 3D reprezintă cel mai fierbinte subiect de discuție în IT în primele luni din 2010.
Cum s-a ajuns în această situație inedită vom vedea mai târziu tot în acest articol, însă pentru început Giz îți prezintă câteva detalii despre tehnologia ce stă în spatele acestei revoluții în divertisment.
Cum funcționează tehnologia 3D
Conceptul tehnologiei 3D este relativ simplu de înțeles, mai ales dacă îl analizăm luând în calcul modul în care percepem realitatea de zi de zi. Astfel, motivul pentru care nu vedem imagini plate în viața de zi cu zi este legat de faptul că avem doi ochi situați pe același plan, dar la o anumită distanță unul de celălalt. În acest caz, fiecare ochi reprezintă un punct focal care ajută la crearea imaginii pe retină. În schimb, când urmărim un film, ochii noștri recepționează o imagine filmată dintr-un singur unghi, motiv pentru care acesta are un format plat.
Luând în calcul aceste două situații, deducția logică este că, pentru a vedea un film în trei dimensiuni, aceeași imagine trebuie filmată din două unghiuri diferite. La vizionarea unui astfel de film, creierul uman este a”pacalit” să creadă că imaginea plată are adâncime. Din păcate, punctele focale nu se potrivesc la fel ca în viață reală. Ochii recepționează astfel două imagini care converg într-una singură, însă ecranul de proiecție este situat mai departe decât imaginea propriu-zisă pe care o vedem. Din acest motiv, filmele 3D sunt întotdeauna neclare atunci când le privim cu ochii liberi, iar imaginea pare să fie dublată.
Aici intervin ochelarii 3D. Aceștia sunt de două tipuri: pasivi și activi.
Ochelarii 3D pasivi sunt stereoscopici, cu alte cuvinte au două culori: una dintre lentile este roșie, iar cealaltă albastră. Prin intermediul acestora, fiecare ochi va vedea o singură imagine, însă creierul va interpreta că te uiți la același obiect. Faptul că ochii converg într-un punct diferit de punctul focal real creează senzația de adâncime a imaginii.
Ochelarii 3D activi nu au lentile colorate diferit, însă folosesc tehnologia cristalelor lichide (LCD) pentru a comunica wireless cu televizorul. Imaginea afișată pe ecran alternează între două seturi ale aceleiași imagini, rata de refresh a acestora fiind foarte ridicată. În funcție de conținut, fiecare ochi va vedea numai un set de imagini, astfel încât vizualizarea cu ambii ochi să creeze impresia de adâncime.
Iată și un clip video ce prezintă grafic tehnologia 3D:
De ce au apărut acum televizoarele 3D
Tehnologia 3D nu este nici pe departe atât de nouă precum pare la prima vedere, motiv pentru care apariția galopanta a televizoarelor de acest tip dedicate clienților finali poate părea surprinzătoare.
În realitate, lucrurile stau destul de simplu: criza economică ce a început în vara anului 2008 a afectat serios afacerile producătorilor de electronice, în contextul scăderii bruște a vânzărilor. Producătorii aveau nevoie de o soluție de marketing pentru a impulsiona vânzările, iar răspunsul la întrebările lor a fost dat de filmul Avatar. Lansat atât în format 3D, cât și în format IMAX 3D, Avatar a devenit rapid filmul cu cele mai mari încasări din istoria cinematografiei, iar apetitul cinefililor pentru această tehnologie a fost speculat imediat. În mai puțin de 4 luni de la lansarea filmului, producătorii au scos deja pe piață televizoare 3D, iar mulți alții pregătesc primele modele pentru vara acestui an. Totul în speranța că oamenii vor dori să vadă filme și, de ce nu, evenimente sportive în formnat 3D din fotoliul sufrageriei.
Televizoare 3D în România
În contextul prezentat mai sus, nu este de mirare că în România a fost deja lansat primul televizor 3D. Deși toată lumea se aștepta că Samsung să fie deschizătorul de drumuri, startul a fost dat de LG cu modelul LD290, ce are o diagonală de 47”, rezoluție Full HD 1080p și tehnologie TruMotion 200 Hz, iar odată cu produsul primiți și două perechi de ochelari. Televizorul oferă o conexiune USB 2.0, ceea ce înseamnă că puteți conecta un hard-disk extern pentru a viziona filme și fotografii direct de pe astfel de dispozitive. Prețul televizorului este însă pe măsură: 2000 de euro la MediaGalaxy sau 8000 lei la eMag. Clienții pot opta de asemenea și pentru un player bluray BX580 cu capabilități de redare 3D pentru care va trebui însă să scoateți din buzunar încă 300 de euro.
Surprinzător sau nu, la scurt timp după lansare comercianții au anunțat că au vândut deja toate exemplarele, fără să mentioneze însă și cât de mare a fost stocul real al acestora.
Acesta este însă numai începutul, iar Sony a anunțat deja o ofensivă de produse în luna iunie, odată cu începerea Campionatului Mondial de fotbal din Africa de Sud.
Conținutul, adevărata problemă a tehnologiei 3D
Până aici lucrurile sună foarte promițător, însă cel puțin în cazul României există o problemă majoră: lipsa de conținut 3D. În primul rând, posturile de televiziune din România abia au descoperit transmisiile în format HD, iar cel puțin până în prezent nimeni nu și-a anunțat planurile pentru o ipotetică transmisie 3D. Principalele obstacole sunt costurile ridicate și penetrarea inexistentă a tehnologiei în casele românilor.
Nici în ceea ce privește filmele în 3D nu stăm mai bine. Poate părea ciudat, dar LG a lansat un televizor 3D în România fără să ofere vreun film pe acest tip de suport. Nu cred că este nevoie să mai spun că, dacă întrebați de filme 3D în magazinele de retail, va veți lovi probabil de nedumerirea vânzătorilor. Practic, singura soluție ar fi comandarea unor filme 3D de pe site-uri externe precum Amazon, însă unde ar mai fi comoditatea de a urmări ce film vrem atunci când vrem?
Câteva concluzii
Industria televizoarelor 3D este abia la început, însă poate reprezenta o gură de oxigen pentru producătorii de electronice după o perioadă slabă de vânzări. Avantajele pentru clienți sunt însă reduse, aproape inexistente în România, ca urmare a lipsei de conținut.
Sfatul nostru este să mai așteptați o perioadă, probabil aproximativ 2 ani, până să vă cumpărați un astfel de produs. Motivele sunt cel puțin două: în primul rând, tehnologia se va maturiza în timp și va deveni mai performantă; iar în al doilea rând, prețurile vor scădea vertiginos după atingerea unei mase critice de clienți care să genereze vânzări tot mai mari.
* Foto: Business Magazin
P.D.
25 aprilie 2016 la 14:43
Foarte multumit de informatie.
dan ichim
13 octombrie 2016 la 08:09
sal deci sa inteleg ca daca acizitionez un televizor cu 3d nu o sa am posibilitatea sa vad 3d aproximativ tot ce reda ecranu
sau numai ce este filmat 3d …
Daniel Popescu
16 octombrie 2016 la 10:29
Corect, doar filmele in format 3D se vor vedea 3D pe televizor.
Sig
23 noiembrie 2016 la 01:38
Cand ai scris articolul ? Nu vad data scz. E logic sa nu vezi 3d daca nu e filmat 3d.
Logic si cu avansarea tehnologiei. Nu cumpara acum ca sigur peste 2 ani apare ceva mai bun si ce avem acum pe piata o sa fie mai ieftin.logic si asta. Cum e industria telefoanelor. An de an apare un model nou si deja iphone si samsung au fani lor si abia asteapta sa-si achizitioneze noua jucatia aparuta.cu toate ca ROmania este in urma cu multe. Dar noi suntem foarte inventivi …vand erau antenele pe casa si le invarteam sa prindem semnal si furam " imagine" cu decodoare . O sa furam si imagine 3d cat de curand. De unde? De unde o sa avem ;)