GiZ.ro – Doza de Gadgeturi
GiZ.ro – Doza de Gadgeturi

Cum alegi un mountain bike: tipuri, opțiuni și recomandări

Autor: Echipa Giz.ro

Bicicleta de munte, sau mountain bike cum i se spune adesea, este un tip de bicicletă care se bucură de o popularitate mare deoarece este văzută ca un mijloc ideal de deplasare în orice condiții. Între timp, moda bicicletelor de munte și-a mai diminuat frenezia deoarece cumpărătorii au început să descopere și avantajele bicicletelor de oraș sau șosea, însă dacă doriți să vă cumpărați primul mountain bike, acest ghid de cumpărături vă va prezenta opțiunile disponibile pe piață, avantajele și dezavantajele lor, precum și detaliile la care trebuie să fiți atenți înaintea unei achiziții. 

Primele biciclete reale concepute pentru pedalatul pe drumuri grele au apărut la începutul anilor ’80, acestea fiind derivate din modelele mai solide din gama bicicletelor pentru turism. De-a lungul acelui deceniu, producătorii au început să ofere modele de mountain bike gândite în mod special pentru terenul accidentat, schimbările afectând materialele folosite, geometria cadrului și componentele esențiale precum frânele, suspensiile și transmisia. 

Înainte de a purcede la achiziția unui mountain bike, ar trebui să vă întrebați care sunt însă cerințele pe care le aveți de la viitoarea bicicletă. În cadrul articolului generic destinat bicicletelor am acoperit cam toate gamele importante disponibile pe piață și care sunt relevante pentru un cumpărător fără prea mare experiență, iar dacă vă plac plimbările scurte prin oraș sau cele lungi făcute în viteză pe asfaltul neted al șoselelor, probabil că o bicicletă de oraș, una de cros sau una de curse v-ar satisface mai bine nevoile. 

Dacă sunteți însă convins că veți ieși adesea pe drumuri dificile sau pe teren accidentat, acest articol vă va prezenta gamele de biciclete de munte disponibile pe piața, avantajele și dezavantajele fiecăruia și detaliile la care trebuie să fiți atenți atunci când cumpărați un produs nou. 

mountain-bike

Ce fel de mountain bike să aleg? 

Denumirea generică mountain bike acoperă în realitate mai multe game de produse care diferă destul de mult prin destinație, comportament, dotări și preț, iar unele dintre acestea sunt specializate și nu sunt prea utile în afara scopului precis pentru care au fost făcute. De aceea, alegerea trebuie făcută cu atenție deoarece un produs care pare mai bun și mai complex nu este neapărat și util pentru un anumit regim de utilizare. 

Bicicleta cross-country (sau XC)

Este cel mai faimos model de bicicletă de munte, aceasta oferind un cadru rigid (hardtail) și furcă cu suspensie mecanică sau pneumatică cu cursă medie. 

Aceste biciclete populare oferă un cadru fabricat din aluminiu sau carbon care permite o poziție semi-aplecată spre față la fel ca în cazul unui model de cros, furcă cu amortizor cu arc sau pneumatic cu cursă de 100 – 120 milimetri, transmisie cu 3 foi și 8-9 pinioane, roți cu diametru de 26″, 27,5″ sau 29″ cu anvelope late cu profil antiderapant și frâne cu saboți sau disc.  

bicicleta-cross-countryAceste biciclete sunt concepute pentru atacarea terenului denivelat dificil și pentru cățărări, însă nu sunt foarte grozave pentru coborâri dificile deoarece furca face un unghi cam mare cu solul. Pentru amatorii de mișcare care nu intenționează să treacă munții călare pe ea, aceasta oferă un pachet optim de dotări și este destul de ușoară: 10 – 14 kilograme. 

Varietatea de modele este foarte mare, începând de la modele de 1000 de lei și urcând până la modele de peste 5000 de lei.  

Bicicleta all-mountain (sau enduro)

Este ușor de recunoscut deoarece oferă un cadru cu suspensie pe spate, fiind astfel capabilă să abordeze curse dificile pe teren accidentat. 

Aceasta folosește un cadru din aluminiu sau carbon, suspensie pneumatică față cu cursă mare de 140 – 160 mm, suspensie spate cu o cursă similară, frâne hidraulice pe disc puternice, transmisie cu număr mare de viteze și alte componente de vârf. Lesne de observat, această bicicletă este mai complexă decât modelul de bază XC deoarece și pretențiile sunt mai mari, însă aceste dotări o fac și mai grea: 13 – 16 kilograme. 

bicicleta-all-mountainSpre deosebire de modelul cross-country, cadrul acesteia impune o poziție mai ridicată a ciclistului pentru coborârea centrului de greutate și pentru mărirea stabilității la coborâre. În plus, și furcile folosite de aceste biciclete fac un unghi mai mic cu solul, făcându-le astfel mult mai apte să abordeze în siguranță coborârile pe teren accidentat. 

Modelele de bună calitate din această gamă încep de la un minim de 5000 de lei și trec ușor de 10.000 de lei, modelele ieftine nefiind recomandate sub nici o formă deoarece fac compromisuri grave.  

Pe lângă aceste două mari categorii, numele mountain bike mai ascunde însă și alte modele care sunt mai greu de deosebit sau care au un scop precis. 

Bicicleta de trail

Este o combinație între o bicicletă cross-country și una all-mountain și oferă suspensii față și spate cu o cursă de 120 – 140 mm, cadrul mai bine optimizat pentru coborâri decât cel al unui model XC și frâne superioare, fiind astfel un compromis bun pentru cei care nu se pot decide sau nu au nevoie de anduranța mare a unui model specializat all-mountain. 

bicicleta-trail

O alegere bună dacă terenul accidentat pe care intenționați să mergeți este plat, cum ar fi de pildă o pădure de câmpie cu șleauri și ocazional crengi mai groase căzute pe sol, bicicleta de trial este însă și ceva mai scumpă decât un model XC de bază și are o greutate apropiată de cea a unui model all-mountain: 12 – 15 kilograme. 

Bicicleta de freeride

Este un model mai agresiv decât cel all-mountain, aceasta oferind suspensii cu o cursă de 160 – 180 milimetri, cadru foarte solid fabricat aproape întotdeauna din aluminiu, frâne puternice și dotări de top. 

bicicleta-freeride

Această bicicletă este gândită însă doar pentru traseele extrem de dificile, când săriturile cu roțile desprinse de sol durează 1-3 secunde iar aterizările sunt dure, nefiind astfel un model gândit pentru începători. În plus, mărimea, complexitatea și materialele de construcție urcă greutatea la circa 16 – 20 kilograme, bicicleta fiind astfel groaznic de obositoare în orice alt scenariu. 

Bicicleta de downhill

Este o altă rudă a bicicletei all-mountain, aceasta remarcându-se vizual datorită furcii față care folosește un amortizor cu cursă foarte mare de 200 milimetri. Cam mare și cam grea, unele modele ajungând și la 18 kilograme, această bicicletă este gândită pentru terenul accidentat unde coborârile abrupte în viteză sunt singura încercare care contează. 

mountain-downhill

Din cauza scopului precis, această bicicletă este foarte obositoare în orice alt scenariu posibil deoarece geometria cadrului nu este bună pentru mersul pe teren orizontal și este de-a dreptul exasperantă la urcare. Fără a intra în alte detalii, acest model nu are ce căuta în mâinile unui începător, nici măcar în mâinile unui avansat care vrea să facă și altceva decât coborâri. 

Bicicleta de dirt jumping

Este un membru ceva mai ciudat al categoriei deoarece este gândită pentru teren accidentat, însă nu este foarte complexă. Cele mai multe modele din această categorie pot fi ușor recunoscute deoarece au un cadru lung și aplatizat cu șa foarte joasă, nu folosesc suspensii pe spate, folosesc o furcă rigidă sau una cu cursă mică de 80 – 100 milimetri și au roți mai mici de 24 – 26″. În plus, acestea sunt destul de ușoare, multe cântărind sub 12 kilograme. 

mountain-dirt

La fel ca bicicleta de downhill, acest model nu are ce căuta în mâinile unui începător deoarece are un scop bine definit: cursa rapide cu salturi mari, dar pe distanțe scurte. Utilizarea în orice alte condiții este aproape imposibilă deoarece poziția de pedalare este foarte obositoare iar unele modele nici măcar nu oferă schimbătoare de viteză, folosind o transmisie cu o singură viteză. 

Cam limitat, acest model a meritat menționat deoarece este atractiv pentru copiii cu vârste între 11 și 14 ani datorită stilului vizual agresiv, a poziției joase a șeii și a rezistenței la tăvăleală. Este bine să alegeți însă un model cu mai multe viteze (de fapt o bicicletă mountain-cross) pentru a îi mări versatilitatea. 

Cât de scump poate fi un mountain bike 

O greșeală majoră pe care o fac începătorii este să achiziționeze o bicicletă prea ieftină sau prea scumpă. În primul caz, prețul mic înseamnă o calitate foarte scăzută care se va concretiza numai în probleme și chiar accidente. În cel de-al doilea caz, cumpărătorul riscă să cumpere un produs probabil bun, dar riscă să descopere că nu este perfect mulțumit de tipul ales, de dimensiuni sau de geometrie.

Biciclete cu un preț sub 1000 de lei: în această categorie intră modelele banale cu cadru din oțel vândute în supermarketuri. Acestea trebuie evitate cu orice preț deoarece calitatea lor este îndoielnică și nu merită în nici un fel riscul.  

Biciclete cu un preț între 1000 și 2500 lei: în această categorie se pot găsi biciclete de munte modeste care oferă cadru din oțel sau aluminiu, frâne mecanice cu disc sau saboți de o calitate acceptabilă și furcă cu amortizor pe arc de la care nu puteți avea mari pretenții.  

Biciclete cu preț între 2500 și 4000 lei: în această categorie găsim biciclete de munte bunicele care oferă cadru din aluminiu, frâne pe disc mecanice sau hidraulice suficient de bune sau frâne cu saboți bune și o transmisie de calitate. Fără a excela cu adevărat, bicicletele de munte din acest segment de preț fac unele compromisuri care sunt acceptabile atât timp cât le înțelegeți limitele.  

Biciclete cu preț între 4000 și 6000 lei: în această categorie găsim în general biciclete de munte din gama medie care oferă cadre de aluminiu cu greutate redusă, frâne hidraulice cu disc de bună calitate, furci cu suspensie pneumatică și alte dotări care fac utilizarea o plăcere. 

Bicicletele cu un preț mai mare de 6000 de lei: în această categorie găsim primele biciclete de munte cu suspensie pe spate care merită atenția, restul dotărilor fiind de top și cuprinzând cadrele din carbon, suspensiile pneumatice față-spate, frânele hidraulice cu disc excelente și transmisii din gama superioară.  

Cum aleg un moutain bike 

Dacă v-ați hotărât asupra unui tip de bicicletă de munte și asupra unei game de preț, este timpul să vă aplecați asupra detaliilor constructive. Înainte de a porni la drum, nu trebuie să uitați că bicicletele se fac de foarte multe ori din componente fabricate de terți, deci nu trebuie să plecați de la ideea generală a unei mărci de biciclete considerată bună, ci de la aceea de a găsit bicicleta cu componentele cele mai bune. 

Dimensiunea: alegerea unei dimensiuni greșite este nu doar enervantă atunci când nu ajungeți la pedale cu piciorul întins la maximum sau, dimpotrivă, atunci când genunchii se apropie prea mult de ghidon, ci și periculoasă.

În cazul unei biciclete prea mari veți avea doar senzația enervantă că sunteți călare pe o motocicletă, însă o bicicletă prea mică afectează echilibrul pe direcția de deplasare, ceea ce înseamnă că riscați să vă dați peste cap în cazul unei coborâri sau a unei frâne bruște.  În plus, în cazul unei biciclete cu suspensie pe spate, este importantă și garda la sol deoarece pedalierul va fi mai depărtat de pământ, ceea ce poate face mai dificilă staționarea cu un picior coborât.

Ca regula generală, încercați să respectați detaliile date de calculatorul din această pagină Web, dar probarea efectivă a bicicletei este un test pe care ar trebui să-l faceți dacă este cazul.  

mountain-bike-inaltime

Greutatea: în cazul bicicletelor cross-country, este bine să alegi un model cu o greutate de circa 11 – 12 kilograme, în timp ce pentru pentru modelele all-mountain se poate ajunge până la 13-14 kilograme. Deoarece despre greutate am mai vorbit în secțiunea anterioară, recomandăm doar ponderare în căutarea unui model cât mai ușor deoarece, mai jos de o anumită limită inferioară, orice sută de grame tăiată are un preț foarte piperat. 

Diametrul roților: în mod tradițional, bicicletele de munte veneau echipate cu roți de 26″, însă producătorii au început de câțiva ani să ofere și roți de 29″. Acestea asigură o viteză mai mare și un comportament mai bun la trecerea peste obstacole, însă comportamentul în viraje deja ceva mai greoi. Roțile de 27,5″ sunt un compromis între 26″ și 29″, alegerea lor rămânând la latitudinea cumpărătorului.  

mountain-bike-roata

Materialul de construcție: aluminiul este o alegere sigură și larg disponibilă, acesta fiind ușor și rezistent. Oțelul este folosit ocazional fie la bicicletele ieftine, unde avem de-a face probabil cu un material prost care ruginește ușor, acesta fiind arareori întâlnit la un mountain bike din gama medie sau superioară. Carbonul este o opțiune foarte rezistentă și foarte ușoară, însă este scump și nu tot atât de rezistent la șocuri, de aceea poate lipsi chiar și de pe modelele scumpe din gamele precum all-mountain sau trail. 

Suspensia: în general, bicicletele de munte vor folosi o furcă cu suspensie pe față, așa cum este cazul gamei cross-country, în timp ce modelele din gamele superioare vor folosi și suspensia pe spate. Așa cum am precizat și în cadrul articolului anterior, trebuie să vă gândiți serios dacă bicicleta pe care o alegeți are într-adevăr nevoie și de o suspensie pe spate. Nu doar că veți ridica serios prețul de achiziție, dar suspensia mereu în mișcare va prelua o parte din forța pedalării, ceea ce înseamnă că demarajul va fi mai lent iar efortul necesar pentru deplasare va fi mai mare. 

Deoarece am vorbit despre cursa pe care trebuie să o aibă o furcă în cazul fiecărui model în parte, vom insista doar asupra mecanismului. 

Furcile cu amortizor cu arc sunt recomandate doar dacă alegem o bicicletă mai ieftină din gamele corss-country sau dirt, în timp ce furcile pe spate cu arc sunt de evitat. Acest mecanism are tendința să se comprime la maximum prea ușor, să aibă o cursă neliniară și să se destindă brutal, ceea ce afectează nu doar confortul, dar și securitatea. Furca față cu amortizor pneumatic este cea mai bună opțiune, însă dacă vă doriți și amortizor pe spate, prețul se va ridica rapid la peste 5000 – 6000 lei. 

După cum spuneam atât în cadrul acestui articol cât și în cel generic, analizați în

Transmisia: atunci când vorbim de transmisie, ne referim la tot ansamblul de propulsie compus din pedalier, foi, lanț, casetă de pinioane și schimbătoare. Cele mai multe biciclete de munte oferă o transmisie cu trei foi și șapte, opt sau nouă pinioane pentru a putea oferi între 21 și 27 de viteze. Mai nou, producătorii au început să opteze pentru transmisiile cu două foi și 9-10 pinioane (atractive deoarece reduc tensiunea din lanț și sunt mai ușor de schimbat) sau chiar sisteme cu o foaie și 11 sau 12 pinioane. 

Din păcate, aceste detalii depășesc nivelul unui începător, iar o listă de componente bune sau proaste este greu de întocmit în detaliu. Ca regulă generală, încercați să vă uitați la calitatea schimbătoarelor față și spate deoarece producătorii care optează pentru modele superioare probabil că nu și-au bătut joc nici atunci când a venit vorba de alegerea restului de componente din compunerea transmisiei. 

mountain-bike-transmisie

Astfel, modelele Shimano Tourney sau SRAM X3 sunt acceptabile doar la modelele foarte ieftine, sub 1200 – 1300 lei, iar în gama de până în 3000 de lei, trebuie să urmăriți ca bicicleta să folosească Shimano Altus, Acera și Alivio sau SRAM X4 și X5 (ambele menționate în ordinea crescătoare a calității). Produsele bune încep de la Shimano Deore și SRAM X7 în sus, cei care pot cheltui mai mult urmând să crească în gamele Shimano SLX, XT, XTR sau SRAM X9, X1, X0, XX (din nou, menționate în ordinea crescătoare a calității). 

Frânele: deși frânele cu saboți nu sunt mereu apreciate, acestea pot oferi o putere mare dacă sunt întreținute și reglate bine, micșorând astfel costul de achiziție. Frânele pe disc oferă o putere mai mare și o rezistentă sporită la apă sau noroi deoarece și discul este mai departe de sol și mai greu de murdărit, însă sunt mai scumpe. 

mountain-bike-v-brake

Acționarea mecanică cu fir este o opțiune ieftină și suficient de bună pentru începători, acționarea hidraulică regăsindu-se doar în gamele superioare de preț care încep de pe la 2500 – 3000 lei. Optarea pentru o frână hidraulică va oferi un control mai fin al apăsării, permițând ajustarea fină a vitezelor la coborâre, și va avea o cursă scurtă a manetelor de acționare. 

mountain-bike-disk-brake

Frânele mecanice, în special cele față, sunt însă mai prietenoase cu începătorii care au tendința să apese prea tare deoarece cablul va prelua inițial o parte din puterea apăsării fără să acționeze saboții sau discul, reducând astfel riscul unei căzături în față. 

Nu trebuie să uitați că o frână mecanică poate fi reparată în câmp cu o simplă cheie, în timp ce o frână hidraulică necesită ulei și aparat de bleeding pentru umplerea corectă.  

Confortul: pe lângă geometria cadrului, care variază în funcție de modelul de bicicletă ales, mai trebuie să fiți atenți la șa, manșoanele ghidonului și pedale. Bicicletele scumpe au adesea șei incredibil de inconfortabile pentru că se presupune că veți folosi pantaloni cu bazon, însă din fericire puteți cumpăra după o șa mai bună. 

Manșoanele sunt extrem de importante pentru plimbările de peste o oră deoarece modelele cilindrice simple și plate vor provoca dureri mari de mâini. Pedalele trebuie să aibă o suprafață mare și striații antiderapante eficiente dar ne-contondente, gleznele și gambele urmând să vă mulțumească pentru o alegere bună.  

Recomandări 

DHS Kreativ 2605 – 1300 lei. Un model cross-country ieftin, acesta este recomandat doar dacă nu aveți mai mulți bani. Bicicleta oferă cadru din oțel, frâne pe disc mecanice, transmisie ieftină și roți de 26″.

Cross Fusion Man – 2400 lei. O bicicletă XC accesibilă disponibilă în versiuni cu roți de 27,5″ și 29″, aceasta oferă cadru de aluminiu, suspensie mecanică, frâne hidraulice cu disc și schimbător cu 27 de viteze din gama inferioară.

KTM Peak RS – 3600 lei. Un model cross-country destul de dotat, acesta oferă roți de 27,5″ sau 29″, transmisie de bună calitate, furcă cu amortizor cu arc acceptabil, frâne cu disc hidraulice din gama de bază și are o greutate destul de mică.

Kross Earth S1 – 4900 lei. Un model cu suspensie integrală pentru teren accidentat, Earth S1 oferă suspensie pneumatică, cadru ușor cu masă totală de 13 kg, frâne hidraulice cu disc, transmisie din gama superioară și roți de 26″.

Giant Talon – 5500 lei. Amatorii de cross-country vor fi mulțumiți de agilitatea modelului cu roți de 26″ care oferă angrenaje din clasa superioară, furca pneumatică de vârf și frâne hidraulice cu disc puternice.

Giant Anthem Advanced – 12.500 lei. O bicicletă all-mountain de vârf cu un preț pe măsură, aceasta oferă cadru din carbon, suspensii pneumatice de top, frâne hidraulice pe disc puternice și transmisie din gama de vârf.

Concluzii 

Alegerea unui mountain bike bun poate fi destul de dificilă atunci când nu vă pricepeți deoarece ofertele din magazine sunt bogate, însă nu toate produsele oferă un raport preț/performanță bun. Sperăm că acest mic ghid v-a oferit câteva detalii de bază care să vă permită să faceți o alegere bună, iar în cazul în care nu vă descurcați, cel mai bun sfat pe care-l putem da este să vă adresați vânzătorilor din magazinele specializate înaintea de a face o achiziție.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Atenţie: Toate comentariile sunt aprobate manual, de aceea ele vor apărea cu o mică întârziere pe site, atât timp cât respectă regulile bunului simţ.
X
Conținutul de pe GiZ este disponibil gratuit datorită reclamelor pe care ți le afișăm. Te rugăm să dezactivezi Ad Blocker-ul atunci când intri pe site-ul nostru. Îți mulțumim.

Folosim cookie-uri fără de care site-ul nu poate funcționa corespunzător. Nu colectăm date personale pentru profilarea utilizatorilor.  Sunt de acord  Află mai multe  Detalii despre cookie-uri