Folosim cookie-uri fără de care site-ul nu poate funcționa corespunzător. Nu colectăm date personale pentru profilarea utilizatorilor.  Sunt de acord  Află mai multe  Detalii despre cookie-uri

GiZ.ro – Doza de Gadgeturi
GiZ.ro – Doza de Gadgeturi

Cele mai mari elicoptere din lume

Cele mai mari elicoptere din lume

Elicoperul este unul dintre cele mai rapide mijloace de transport din lume şi, comparativ cu avionul, are avantajul că poate decola şi ateriza în plan vertical, astfel că timpul cu aceste manevre este mult diminuat.

Cele mai multe elicoptere sunt construite în scopuri practice, cum ar fi transportarea rapidă a răniţilor la spital pentru ca şansele acestora de supravieţuire să crească.

Inevitabil, elicopterul este însă şi o armă eficientă în timpul unui război, însă în acest caz cerinţele sunt semnificativ mai importante, întrucât pe lângă oameni acestea trebuie să fie dotate şi cu armament.

Prin urmare, nu este de mirare că cele mai mari elicoptere din lume sunt realizate, în bună măsură, în scopuri militare. Chiar dacă sperăm să nu cunoaştem pe propria piele forţa lor de atac, aceste elicoptere sunt fascinante prin prisma dimensiunilor şi a greutăţii pe care o pot transporta cu rapiditate.

Vertol CH-46 Sea Knight

CH-46 Sea Knight îşi face loc în acest top în ciuda faptului că a fost dezvoltat pentru prima oară în 1964 de Vertol, companie achiziţionată ulterior de Boeing. Este un elicopter de asalt utilizat în premieră în 1965 în timpul războiului din Vietnam, iar producţia sa a încetat în 2004. Din punct de vedere tehnic, elicopterul este capabil să transporte echipamente de până la 11 tone cu o viteză maximă de 266 km/h datorită celor două motoare General ElectricT-58-GE-16 de 1400 kW (1878 CP) şi a rotorului cu diametru de 16 metri. Elicopterul are şi o variantă civilă cunoscută sub numele BV-107 II.

Vertol CH-46 Sea Knight, un elicopter civil de mari dimensiuni

Vertol CH-46 Sea Knight, un elicopter militar de mari dimensiuni

Avicopter AC313

Oricât ar părea de ciudat, Avicopter AC313 este un elicopter civil construit de China şi lansat pe piaţă în 2010, care poate transporta echipamente de până la 5 tone. Este utilizat preponderent în misiuni care necesită reacţie rapidă, cum ar fi transportarea unor răniţi la spital sau în misiuni de cercetare şi salvare. În interior există loc suficient pentru 27 de pasageri, pe lângă cele două locuri pentru personalul de zbor. Viteza maximă atinsă de un astfel de elicopter este de 336 de km/h.

China este prezenta in top cu un avion civil: Avicopter AC313

China este prezenta in top cu un avion civil: Avicopter AC313

Mil Mi-38

Cu o lungime de 20 de metri, Mi-38 este un elicopter civil dezvoltat de producătorul rus Mil şi poate transporta până la 15.6 tone. Cu un fuselaj din materiale compozite, elicopterul are o suprafaţă interioară de 16 metri pătraţi şi este folosit în misiuni de salvare, dar şi ca mijloc de transport pentru angajaţii care lucrează pe platforme petroliere maritime. În total, în elicopter pot intra 30 de pasageri, însă interiorul poate fi transformat într-un spital ad-hoc, caz în care numărul maxim de pasageri este 16.

Mil Mi-38, unul dintre numeroasele elicopetere militare sovietice

Mil Mi-38, unul dintre numeroasele elicopetere militare sovietice

Sikorsky S-64 Aircrane

Fără îndoială, acest elicopter are o formă ciudată, însă aceasta nu este aleasă întâmplător: de exemplu, Sikorsky S-64 Aircrane este capabil să contribuie la stingerea incendiilor prin împrăştierea apei înmagazinată în cabină. Are o lungime de aproape 27 de metri şi poate transporta greutăţi de până la 19 tone. Construit iniţial de Erickson Air-Crane şi cumpărat ulterior de Sikorsky Aircraft Corporation, S-64 Aircrane este versiunea civilă a lui CH-54 Tarhe şi există inclusiv în dotarea departamentului de pompieri din Los Angeles.

Sikorsky S-64 Aircrane, util pentru stingerea incendiilor

Sikorsky S-64 Aircrane, util pentru stingerea incendiilor

Boeing CH-47 Chinook

Deşi a fost construit în 1961, CH-47 Chinook este în continuare disponibil pentru achiziţie. În acest caz vorbim însă despre un elicopter militar folosit cu precădere pentru a transporta soldaţi, echipamente de luptă sau provizii. Atunci când este cazul, acest elicopter poate fi utilizat şi pentru misiuni de salvare, evacuări sau împotriva incendiilor. Este unul dintre echipamentele militare folosite de americani în Războiul din Golf.

Boeing nu face numai avioane comerciale, ci si elicoptere militare, precum Boeing CH-47 Chinook

Boeing nu face numai avioane comerciale, ci si elicoptere militare, precum Boeing CH-47 Chinook

Bell Boeing V-22 Osprey

Bell Helicopter şi Boeing şi-au unit forţele pentru a dezvolta un elicopter utilitar pentru armata americană, botezat V-22 Osprey. Este capabil să transporte până la 16 tone de echipamente sau cel mult 24 de soldaţi. Întrucât este un elicopter militar, poate fi realimentat cu combustibil în zbor. A fost utilizat de marina americană, trupele aeriene ale Statelor Unite, dar şi de Israel şi Japonia, iar Emiratele Arabe Unite au fost de asemenea interesate să achiziţioneze un exemplar.

Pentru 16 tone de echipament poti apela la Bell Boeing V-22 Osprey

Pentru 16 tone de echipament poti apela la Bell Boeing V-22 Osprey

Sikorsky CH-53 Super Stallion

Includerea cuvântului “Super” în numele acestui elicopter nu este întâmplătoare: vorbim despre cel mai mare elicopter folosit în prezent de forţele armate ale Statelor Unite, capabil să decoleze cu o greutate maximă de 33.3 tone datorită celor trei motoare ale sale. Este folosit cu precădere marina americană, întrucât acesta poate furniza rapid provizii şi echipamente pentru cei aflaţi în largul oceanelor, mai ales că are o rază de acţiune de 1.000 km.

Sikorsky CH-53 Super Stallion, cel mai mare elicopter american

Sikorsky CH-53 Super Stallion, cel mai mare elicopter american

Mil Mi-6

Mil Mi-6 este unul dintre elicopterele care a făcut parte din arsenalul de luptă al Uniunii Sovietice şi putea transporta rapid până la 65 de soldaţi sau greutăţi de cel mult 42.5 tone. Construit de producătorul rus Mâl, Mi-6 a fost realizat în peste 900 de exemplare, însă a fost retras din producţie în 1981. Multe dintre ele au ajuns însă la armatele din ţări precum Algeria, Egipt, Laos sau Vietnam, pe lângă statele din URSS.

Mil Mi-6 a apartin Uniunii Sovietice

Mil Mi-6 a apartin Uniunii Sovietice

Mil Mi-10

Rămânem la producătorul rus Mil şi la un alt elicopter de anvergură al acestora, întrucât Mi-10 este un elicopter de tip macara derivat chiar din Mi-6. Acesta beneficiază de o platformă mobilă în care poate transporta greutăţi de până la 15 tone, în timp ce în interiorul pot fi adăugate echipamente de cel mult 3 tone. Elicopterul are însă nevoie de cel puţin 4 membri ai echipajului pentru a fi operat în mod adecvat şi mizează pe două motoare de câte 4100 kW.

Mil Mi-10 beneficiaza de o platforma mobila

Mil Mi-10 beneficiaza de o platforma mobila

Mil Mi-26

Cel mai mare elicopter aflat încă în producţie este Mil Mi-26, care a primit numele de cod Halo din partea NATO şi are o lungime de 40 de metri. Capabil să transporte până la 56 de tone, elicopterul Mi-26 este folosit atât în scopuri militare, cât şi în misiuni civile, şi poate deplasa până la 80 de pasageri. Beneficiază de două motoare, dar poate funcţiona şi cu unul singur, iar viteza maximă este de 295 km/h. Prin intermediul unor rezervoare auxiliare, elicopterul poate zbura până la 1920 de kilometri.

Mil Mi-26 este cel mai mare elicopter din lume

Mil Mi-26 este cel mai mare elicopter din lume

Concluzii

Deloc surprinzător, Statele Unite ale Americii şi Rusia (inclusiv că URSS) sunt ţările care au construit cele mai mari elicoptere din lume, însă acestea nu s-au sfiit să le vândă şi altor ţări interesate.

Inevitabil, o bună parte dintre aceste elicoptere sunt folosite preponderent în scopuri militare, în timpul războaielor, însă există şi elicoptere civile pentru misiuni de salvare. În plus, unele elicoptere pot fi modificate pentru a servi atât intereselor militare, cât şi societăţii civile.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Atenţie: Toate comentariile sunt aprobate manual, de aceea ele vor apărea cu o mică întârziere pe site, atât timp cât respectă regulile bunului simţ.
X
Conținutul de pe GiZ este disponibil gratuit datorită reclamelor pe care ți le afișăm. Te rugăm să dezactivezi Ad Blocker-ul atunci când intri pe site-ul nostru. Îți mulțumim.