Folosim cookie-uri fără de care site-ul nu poate funcționa corespunzător. Nu colectăm date personale pentru profilarea utilizatorilor.  Sunt de acord  Află mai multe  Detalii despre cookie-uri

GiZ.ro – Doza de Gadgeturi
GiZ.ro – Doza de Gadgeturi

Top 10 cele mai mari nave din lume

Top 10 cele mai mari nave din lume

Ştiai că cea mai mare navă din lume are o lungime de aproape o jumătate de kilometru? Nici următoarele din top nu sunt mai prejos, iar în acest articol vei afla detalii interesante despre fiecare dintre ele.

Din cele mai vechi timpuri, oamenii au fost curioşi să străbată mările şi oceanele lumii pentru a afla ce se află dincolo de acestea, însă o lungă perioadă de timp au fost privaţi de mijloacele necesare pentru a face asta.

Pe măsură ce omenirea s-a dezvoltat, iar industria a devenit din ce în ce mai dezvoltată şi mai sofisticată, navele au crescut la rândul lor în domensiuni şi, implicit, în capacitatea de încărcare a mărfurilor.
În prezent, marile şantiere navale construiesc nu numai vase de croazieră, ci mai ales vase petroliere sau militare, care ajung în cele mai diverse colţuri ale lumii.

Seawise Giant – 458 metri

Transportatorul de petrol Seawise Giant a fost cea mai mare navă din lume. Construită în 1979 de o companie japoneză, nava avea o masă totală de 657.019 tone atunci când era încărcată la maxim, iar mărimea nu îi permitea să navigheze prin Canalul Mânecii, Suez sau Panama. Nava a fost scufundată în timpul războiului dintre Iran şi Irak, însă ulterior a fost recuperată şi vândută unor companii indiene care se ocupau cu dezmembrarea unor astfel de nave.

Batillus – 414 metri

Spre finalul anilor ‘70, francezii au construit 4 nave pentru transportul petrolului pe care le-au numit Batillus. Fiecare dintre acestea avea o lungime de 414 metri şi era capabilă să transporte 555.000 de tone de petrol, în condiţiile în care masa unei nave ajungea la 275.000 de tone. De altfel, Batillus este considerată cea mai grea navă din lume. Ultima navă Batillus a fost scoasă din uz în 2003, la aproape trei decenii de la debutul construcţiei.

Esso Atlantic şi Esso Pacific – 406 metri

Oricât ar părea de ciudat, Liberia, o ţară din vestul Africii care s-a confruntat recent cu un război civil, a avut capacitatea de a construi două dintre cele mai mari nave ale lumii. Botezate Esso Atlantic şi Esso Pacific, fiecare dintre ele a atins 406 metri şi era capabilă să transporte 516.000 de tone de petrol. Ambele nave au fost vândute în Pakistan în 2002 pentru a fi dezmembrate şi vândute ulterior la fier vechi.

Barzan – 400 metri

După trei nave petrolier, iată că ajungem şi la o navă care transporta containere cu marfă. Este vorba despre Barzan, o navă cu o lungime de 400 de metri construită în 2015 de către sud-coreenii de la Hyundai pentru o companie din Arabia Saudită. Este capabilă să transporte aproape 200.000 de tone de containere, adică doar puţin mai mult decât propria sa masă de 195.000 de tone.

Pioneering Spirit – 382 metri

1.7 miliarde de dolari. Acesta este costul de construcţie al navei de macarale Pioneering Spirit cu o lungime de 382 metri. Nava este specializată pe mutarea încărcăturilor grele şi este de departe cea mai grea navă din lume, întrucât cântăreşte 403.000 tone. Pentru a muta din loc o astfel de navă, aceasta este propulsată de 8 motoare diesel cu 20 de cilindri şi o putere de 11.200 W fiecare, plus un motor cu 9 cilindri de 5.000 W.

TI – 380 metri

Numele atât de scurt provine de la compania care operează cele patru nave, Tankers Internaţional. Da, sunt patru nave identice care au rolul de a transporta petrol şi sunt navele aflate cu cea mai mare cantitate de marfă acceptată la bord dintre cele aflate în prezent în uz: 441.000 de tone. Navele au fost construite în 2002-2003 de Daewoo în Coreea de Sud, iar două dintre ele au fost cumpărate de o companie olandeză.

Valemax – 360 metri

În 2011, numeroase companii din Coreea de Sud şi China au construit o flotă impresioantă de 35 de vase Valemax pentru compania minieră braziliană Vale. Navele sunt folosite pentru transportul minereurilor de fier de la zăcămintele din Brazilia în porturile din Europa şi Asia. Fiecare navă este capabilă să transporte 400.000 de tone de minereu de fier, iar lungimea este de 360 de metri.

Oasis – 360 metri

Oasis este cel mai mare vas de croazieră pentru pasageri din lume. Are 360 de metri şi o capacitate de circa 5.400 de pasageri, fiind construită în 2009 în trei exemplare, cu alte două planificate. Toate navele sunt în proprietatea Royal Caribbean Internaţional, unul dintre cei mai mari operatori de nave de croazieră din lume.

https://www.youtube.com/watch?v=uhLbFGYNDlI

Queen Mary 2 – 345 metri

Dacă vrei să călătoreşti pe ocean din localitatea britanică Southampton cu destinaţia New York, singura soluţie este să cumperi un bilet pe vasul de linie Queen Mary 2, lansat la apă în 2003. În locul tradiţionalelor motoare diesel, nava utilizează unităţi de propulsie electrice. Rezultatul? Queen Mary 2 este una dintre cele mai rapide nave de pasageri, întrucât are o viteză de croazieră de 48 km/h şi o viteză maximă de 56 km/h.

https://www.youtube.com/watch?v=8sN89bkeQLY

Q-Max – 345 metri

Samsung şi Daewoo şi-au unit forţele în perioada 2007-2010 pentru a construi o flotă de 14 nave pentru transportarea gazului natural lichefiat. Rezultatul este Q-Max, al cărui nume provine de la statul Qatar şi capacitatea maximă a unei nave care poate acosta în portul ţării. Cu o masă de 163.000 de tone, un vas Q-Max poate transporta până la 129.000 de tone de gaz natural lichefiat.

Concluzii

Cele mai multe nave de transport maritim sunt cele destinate materiilor prime, în special petrol, gaz natural lichefiat sau minereuri de fier.

În top 10 există şi câteva excepţii reprezentate de două nave destinate pasagerilor, însă acestea reprezintă mai degrabă o pată inedită de culoare.

Ce navă îţi place cel mai mult dintre cele alfate în acest top şi de ce?

3 comentarii

  1. Vasya w

    24 October 2016 la 13:32

    Sunt impresionat de faptul, cat de bine va pricepeti a prezenta si informa opinia publica, despre lucruri si fapte incredibile. Va felicit.Vasya w.

  2. radub

    27 March 2017 la 22:55

    Fascinante ca inginerie dar…cât poluează știe cineva?

    • Echipa Giz.ro

      28 March 2017 la 07:44

      Cam 2 – 3% din poluarea umana este generata de navele maritime.

Lasa un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Atenţie: Toate comentariile sunt aprobate manual, de aceea ele vor apărea cu o mică întârziere pe site, atât timp cât respectă regulile bunului simţ.
X
Conținutul de pe GiZ este disponibil gratuit datorită reclamelor pe care ți le afișăm. Te rugăm să dezactivezi Ad Blocker-ul atunci când intri pe site-ul nostru. Îți mulțumim.