GiZ.ro – Doza de Gadgeturi
GiZ.ro – Doza de Gadgeturi

Cupoane de reduceri – Cum funcţionează şi cum să eviţi capcanele

Autor: Echipa Giz.ro

Mulţi consideră că 2011 a fost anul Facebook în România, însă există cel puţin încă un concept care a prins cel puţin la fel de bine: site-urile care oferă cupoane de reducere pentru diverse servicii, de la o masă la restaurant şi până la vacanţe în străinătate.

Într-un internet românesc în care numărul celor care plăteau servicii pe internet cu cardul bancar era mai degrabă neglijabil (nici acum lucrurile nu stau cu mult mai bine), apetitul pentru reduceri a dus la o explozie a site-urilor de reduceri după modelul Groupon.

De exemplu, potrivit unei analize realizate de Redutti, în luna ianuarie 2012 românii au cumpărat 200.000 de cupoane de reduceri cu o valoare totală de 9.900.000 lei de pe 82 (!) de site-uri de profil. În medie, fiecare tranzacţie a valorat 50 de lei. În plus, la nivelul lunii septembrie 2011, se estima că peste 300.000 de români au efectuat cel puţin o plată cu cardul pe internet în ultimele 12 luni.

Din păcate, unele companii profită la maxim de apetitul şi neatenţia românilor şi oferă aşa-zise reduceri pentru servicii care în mod obişnuit pot fi achiziţionate pentru sume mai mici de bani.

De aceea, GiZ îţi prezintă în acest articol modul de funcţionare al sistemului de cupoane de reduceri şi modul în care poţi evita capcanele unor oferte care în realitate nu sunt deloc avantajoase.

Cum funcţionează cupoanele de reduceri

Principiul de funcţionare al cupoanelor de reduceri este relativ simplu, însă diferă în funcţie de serviciul oferit şi preţul total de plată.

Astfel, site-urile care oferă cupoane de reduceri prezintă o serie de oferte pentru diverse servicii, precum comenzi la restaurante şi baruri, articole de îmbrăcăminte, pachete de infrumutesare adresate în special femeilor, excursii sau diverse activităţi recreative.

Când ai găsit o ofertă de care eşti interesat trebuie să comanzi şi să plăteşti produsul cu cardul. În cazul în care oferta necesită un anumit număr de comenzi, iar acesta nu a fost încă atins, plata efectivă cu cardul se va face doar în cazul în care numărul de comenzi atinge ulterior targetul stabilit.

Pentru cele mai multe oferte, plata se realizează integral cu cardul în momentul comenzii, oferta indicând şi reducerea aplicată preţului obişnuit al produsului respectiv, care poate ajunge chiar şi la 90%. Nu este însă obligatorie menţionarea explicită a procentului de reducere.

O reducere de 92% este destul de rara in peisajul site-urilor din Romania

În schimb, pentru produsele mai scumpe, cum ar fi o excursie în străinătate, de cele mai multe ori vei plăti o anumită sumă cu cardul şi o altă sumă cash, după realizarea comenzii. În acest caz trebuie să citeşti cu atenţie detaliile pentru a şti exact costul total al produsului cumpărat. De asemenea, nici în acest caz nu este obligatorie menţionarea unui procent de reducere faţă de oferta standard.

În oricare dintre situaţii, după efectuarea plăţii vei primi pe adresa de e-mail un voucher care certifică plată şi pe care trebuie să-l printezi. Pasul următor este să contactezi firma de la care ai cumpărat produsul respectiv citind cu atenţie instrucţiunile precizate în cadrul ofertei respective.

Cum să eviţi capcanele cupoanelor de reduceri

Din păcate, popularitatea din ce în ce mai mare a site-urilor care oferă astfel de reduceri a condus şi la apariţia unor oferte mincinoase. Astfel, unele firme încearcă să profite de goana românilor după reduceri şi să ofere produse la preţuri mai mari decât preţul real. Cea mai simplă metodă este creşterea artificială a preţului produsului în mod obişnuit, pentru ca reducerea în procente la achiziţionarea cuponului să pară cât mai mare.

De multe ori, clienţii se grăbesc şi nu realizează că oferta nu este nici pe departe atât de avantajoasă pe cât pare la prima vedere. La acest lucru contribuie şi tactica site-urilor de a afişa un timp de numai câteva ore până la expirarea ofertei, chiar dacă oferta va rămâne valabilă timp de mai multe zile.

Iată şi un exemplu concret: Site-ul Zumzi găzduieşte o ofertă de excursie la Roma de 3 nopţi cu cazare la un hotel de 4 stele pentru care trebuie să plăteşti 430 lei cu cardul la achiziţionarea cardului, la care se adăugă plata a încă 290 lei cu cel mult 30 de zile înainte de ziua plecării. Excursia se poate efectua în iulie sau august 2012. În total, pentru această excursie trebuie să achiţi 720 lei.

O oferta de excursie aparent interesanta...

O simplă căutare pe unul dintre site-urile de turism dezvăluie o ofertă identică: cazare la Roma la acelaşi hotel de 4 stele pentru 3 nopţi la preţul de 149 EUR în cazul în care excursia este efectuată în luna iulie. La cursul actual de circa 4.35 lei/EURO, preţul excursiei este de 650 lei.

... pana cand descoperim o oferta mai ieftina

Astfel, comandată pe site-ul de turism excursia este mai ieftină decât dacă este comandată pe site-ul de reduceri.

Pentru a evita astfel de situaţii trebuie să respecţi câteva reguli simple:

  • citeşte cu atenţie oferta, inclusiv detaliile aparent plictisitoare menţionate la sfârşit
  • dacă preţul total este format din mai multe plăţi independente, cum este cazul ofertei de mai sus, calculează preţul final al comenzii şi verifică modul în care trebuie efectuată plata
  • informează-te care este costul unui serviciu identic sau asemănător, căutând o ofertă similară pe un site de profil sau pe Google

Ofertele înşelătoare sunt destul de rare, însă ele există şi este mai bine să fii prevăzător decât să fii păcălit. De regulă, în cazul unor astfel de oferte înşelătoare, site-ul de reduceri care le găzduieşte nu are nicio vină (poate doar aceea de a închide uneori ochii), întrucât nu are nicio influenţă asupra preţului solicitat de firmă care vinde produse pe platforma sa.

Practic, dacă cineva vrea să vândă o sticlă de Coca Cola de 2 litri cu 50 lei şi să susţină că aplică o reducere de 50% din preţul obişnuit de 100 lei, o poate face fără probleme. Până la urmă, este de datoria potenţialului client să se informeze înainte care este preţul unei sticle de Coca Cola de 2 litri.

Excursiile se numara printre cele mai populare oferte

Site-uri de reduceri şi agregatoare de oferte

În prezent, în România există peste 80 de site-uri care oferă cupoane de reducere. Totuşi, potrivit unei analize realizate de Călin Fusu (fondatorul Neogen) în septembrie 2011, 50% din piaţa cupoanelor de reducere este deţinută de numai patru site-uri: Fundeal (Rebate Networks), Zumzi (Neogen), Kuponiada (InternetCorp) şi Groupon. Ultima dintre ele este compania americană fondată în 2008 care a inventat practic această piaţă de reduceri colective.

Aproape toate site-urile de reduceri au un design foarte asemănător şi te întâmpină cu un mesaj de înregistrare a adresei de e-mail în baza de date pentru a primi zilnic ofertele pe mail.

Pe lângă aceste site-uri s-au dezvoltat şi agregatoarele de site-uri de reduceri, care au avantajul de a-ţi prezenta într-un singur loc toate reducerile oferite de site-urile de profil. Printre agregatoarele de reduceri colective se numără Adulmec şi Redutti.

Concluzii

Site-urile care oferă cupoane de reduceri pot reprezenta o bună oportunitate pentru a achiziţiona un produs la un preţ mai mic decât cel obişnuit. Totuşi, înainte de a face o comandă, studiază cu atenţie oferta şi preţul solicitat pentru a fi sigur că reducerea este reală.

Sursa foto: sxc.hu

2 comentarii

  1. Diana

    4 mai 2012 la 08:46

    In data de 9 ianuarie 2012 am facut comanda pe site-ul MyDeals.ro de o masuta de laptop, in valoare de 45 RON.

    Dupa diverse convorbiri cu furnizorul, a ramas ca masuta sa imi fie livrata in data de 13 aprilie 2012 (am vorbit cu dansul in repetate randuri si am inteles ca au fost niste probleme cu fabricarea acestor masute, insa am fost de acord intr-un final sa astept)

    Astazi l-am contactat din nou pe dansul si mi-a comunicat faptul ca dvs nu ati platiti nici unul din aceste vouchere, prin urmare nu poate face livrarea.

    Prin urmare, dupa 4 luni de asteptare, masuta nu mi-a ajuns, din cauze externe, care au legatura cu proasta gestionare a lucrurilor, si nici banii nu mi s-au returnat.

    Am incercat sa ii contactez pe cei de la MyDeals pe nr de tel 0746.933.257. insa nu mi s-a raspuns.
    Urmatorul pas este reclamatie direct la Protectia Consumatorului pentru frauda si nerespectarea obligatiilor de plata, si publicitatea bine-meritata pe forumuri si in cercurile cunoscutilor, pe Facebook si pe toate blogurile dedicate acestor reclamatii.

    Eu, ca si client, ma consider ca trebuia sa fiu anuntata din timp de nerespectarea platilor, ca sa pot lua masurile care se cuvin, insa nu am fost contactata in nici un moment in aceasta privinta, ba mai mult, nu mi se raspunde nici la e-mailuri. Cu siguranta a fost prima si ultima oara cand fac comanda de pe acest site, NU RECOMAND deoarece neseriozitatea este dusa la cote maxime!

    Neavand absolut nici un raspuns timp de 4 LUNI referitor la comanda mea, mailurile au fost ignorate cu desavarsite, nimeni nu raspunde la acel telefon, dimpotriva, mi se respinge, ultima solutie a fost reclamatia la OPC! Am fost astazi la OPC cu toate dovezile impotriva acestui site, asa ca va rog sa faceti si dvs acelasi lucru! Am postat si pe Facebook pe site-ul lor http://www. facebook.com/MyDeals.ro toate reclamatiile mele, insa mi-au fost sterse! Patronul este Mihai Gabriel Marginean, Str. IOVITA 12 BUCURESTI, si se va trezi cu o bine meritata amenda! Imi voi recupera banii chiar de-ar fi sa merg pana in panzele albe, si le voi face pe internet publicitatea pe care o merita… NU trebuie sa mai acceptam atata nesimtire crasa si bataie de joc! Daca aveti nevoie de detalii legate de firma „stimabilului” va rog sa imi scrieti pe acest site. Cei de la OPC mi-au dat dreptate si deja au inceput procedurile! Nu ne putem lasa calcati in picioare de un neica nimeni care habar nu are de minime reguli de bun simt in ceea ce priveste relatia cu clientii! Aceste tepe incredibile trebuie sa dispara si acest personaj Mihai Gabriel Marginean trebuie tras la raspundere in fata legii. Conditiile generale de vanzare a acestor vouchere, si nu numai ca sunt incomplete, dar sunt si ambigue, si pe asta probabil mizeaza si „stimabilul”. Va invit sa faceti reclamatie la OPC, acesta fiind primul pas, eu deja am facut acest lucru si am prezentat toate dovezile (copii de ecran ale voucherului, copii de ecran ale conditiilor de achizitionare a voucherelor, date despre firma, extras de cont care reprezinta dovada platii). Am luat deja legatura cu furnizirul caruia nu i s-au platit nici unul din aceste vouchere si i-am solicitat o declaratie, deoarece sunt hotarata sa merg si mai departe in demersurile mele. Reamintesc faptul ca nu numai mailurile si apelurile sunt ignorate cu desavarsire, dar reclamatia mea facuta pe Facebook a fost stearsa, prin urmare exista cineva care are timp sa citeasca toate aceste lucruri! Astfel de tepari trebuie sa dispara odata pentru totdeauna!

    • Andrei Girbea

      4 mai 2012 la 13:55

      Hello Diana. Urata experienta :( Bine ca nu a fost un produs mai scump

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Atenţie: Toate comentariile sunt aprobate manual, de aceea ele vor apărea cu o mică întârziere pe site, atât timp cât respectă regulile bunului simţ.
X
Conținutul de pe GiZ este disponibil gratuit datorită reclamelor pe care ți le afișăm. Te rugăm să dezactivezi Ad Blocker-ul atunci când intri pe site-ul nostru. Îți mulțumim.

Folosim cookie-uri fără de care site-ul nu poate funcționa corespunzător. Nu colectăm date personale pentru profilarea utilizatorilor.  Sunt de acord  Află mai multe  Detalii despre cookie-uri