Top 7 inventatori români – cei mai cunoscuţi cercetători şi ingineri
Pe parcursul îndelungatei sale istorii, România s-a remarcat prin numeroşi oameni de ştiinţă care au reuşit să inventeze produse, tehnologii sau medicamente care au contribuit la dezvoltarea lumii.
Dacă în prezent ţara noastră este recunoscută pe plan internaţional mai mult pentru numeroşii săi programatori de valoare care au ajuns să lucreze inclusiv pentru companii de renume precum Microsoft sau Google, în trecut România s-a evidenţiat prin personalităţi precum Henri Coandă, Anghel Saligny sau Nicolae Păunescu.
În cadrul acestui articol ne propunem să-ţi facem cunoştinţă cu câţiva dintre cei mai mari inventatori români, care într-un fel sau altul s-au remarcat prin inovaţiile aduse în domeniul lor de specialitate.
Unele dintre aceste inovaţii sunt folosite şi în prezent, în timp ce altele au reprezentat fundamentul pentru alte descoperiri.
7. Petrache Poenaru – stiloul
În primii ani de şcoala generală am învăţat să scriem cu stiloul, acel instrument pe care personal l-am considerat întotdeauna mai lent decât banalul, dar şi mai puţin elegantul, pix. Nici prin cap nu-mi trecea la vremea respectivă că “vinovat” pentru cerneala care care se prelingea frecvent pe stilou şi ajungea pe mâinile mele este un român pe nume Petrache Poenaru.
Născut în 1799, Poenaru a fost un inginer şi matematician care s-a preocupat de organizarea învăţământului naţional, însă este recunoscut în întreaga lume pentru tocul cu rezervor pe care l-a inventat. Numele oficial al dispozitivului care ulterior avea să fie cunoscut drept stilou este “plume portable sans fin, qui s’alimente elle-même avec de l’encre”, care în limba română s-ar traduce prin “stilou portabil fără sfârşit alimentat cu cerneală”.
Prin prisma funcţiilor pe care le-a deţinut de-a lungul timpului, Poenaru a devenit unul dintre oamenii de încredere ai lui Tudor Vladimirescu, conducătorul revoluţiei din 1821.
Inedit: Petrache Poenaru a fost primul român care a călătorit cu trenul. S-a întâmplat în Anglia, între localităţile Liverpool şi Manchester.
6. Anastase Dragomir – scaunul catapultor
Istoria a consemnat numeroase situaţii în care, în timpul unui război, pilotul unui avion miliar se catapultează pentru a avea şanse să scape cu viaţă după un bombardament al rivalilor. Acest lucru este posibil şi datorită inventatorului român Anastase Dragomir, care a creat nu mai puţin de trei versiuni ale unui scaunul ejectabil în situaţii de urgenţă.
În 1930, la vârsta de numai 34 de ani, Dragomir brevetează la Paris împreună cu un alt inventator roman, Tănase Dobrescu, un dispozitiv numit “cabină catapultabilă”.
20 de ani mai târziu, Dragomir îşi îmbunătăţeşte dispozitivul şi inventează “celula paraşutată”, care avea ca avantaj un sistem de glisare a cabinelor în sus sau în jos. În 1959 apare şi avionul cu cabine catapultabile, iar sistemul său va fi implementat ulterior pe avioanele militare.
5. Ion Cantacuzino – leacuri pentru holeră şi tuberculoză
Medicina este unul dintre domeniile care a oferit cei mai mari inventatori ai lumii, iar acest lucru este justificat de milioanele de vieţi salvate datorită unor tratamente descoperite de diverşi cercetători.
Prin urmare, nu este deloc surprinzător că România s-a remarcat şi la acest capitol, unul dintre cercetătorii noştri de referinţă fiind Ion Cantacuzino (da, Intitutul Naţional de Cercetare Dezvoltare pentru Microbiologie şi Imunologie din Bucureşti îi poartă numele).
Pe parcursul activităţii sale, Cantacuzino a inventat vaccinul antiholeric (cunoscut şi ca Metoda Cantacuzino), iar în timpul Primului Război Mondial a contribuit la combaterea unei mari epidemii de tifos. Nu în ultimul rând, datorită lui Cantacuzino, România a devenit a doua ţară din lume care a introdus vaccinarea nou-născuţilor împotriva tuberculozei.
4. Traian Vuia – primul avion
Numele Traian Vuia are o însemnătate aparte pentru mine: este numele străzii pe care se află facultatea pe care am absolvit-o după cinci ani de studii.
Lăsând gluma la o parte, Traian Vuia înseamnă însă mult mai mult pentru fiecare dintre noi: el a fost primul om din lume care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, fără să fie ajutat de catapulte, şine sau alte mijloace exterioare.
S-a întâmplat în 18 martie 1906, în apropierea Parisului, acolo unde Vuia a prezentat un aparat de zbor care a accelerat pe o distanţă de 50 de metri înainte de a se ridica la o înălţime de aproape un metru pe o distanţă de 12 metri. În acest punct, palele elicei s-au rupt, iar avionul a aterizat fără probleme, întrucât distanţa faţă de sol era mică.
Numit Vuia I, aparatul de zbor nu avea însă să fie unică invenţie a romanului. Printre invenţiile sale se mai numără un generator de abur (1925) şi două elicoptere (1918, respectiv 1922).
3. Nicolae Paulescu – insulina
Cu toţii ştim că diabetul este una dintre cele mai răspândite boli cronice, întrucât afectează aproximativ 5% din populaţia Globului, însă puţini ştiu că tratamentul acesteia se bazează pe invenţia unui român.
În 1921, Nicolae Paulescu, profesor la Facultatea de Medicină şi Farmacie din Bucureşti, a descoperit că nivelul glucidelor din organism este determinat de insulină, un hormon secretat de pancreas. În momentul în care nivelul insulinei din organism scade sau dispare complet, nivelul glucidelor creşte şi determină apariţia diabetului.
Prin urmare, Paulescu a administrat insulină prin injecţie bolnavilor de diabet, acesta devenind astfel unul dintre cele uzuale tratamente pentru această boală.
2. Anghel Saligny – Podul Anghel Saligny
Anghel Salgny este numele ultimei staţii de metrou din Bucureşti de pe magistrala 3, care este amplasată în apropierea Autostrăzii A2 Bucureşti – Constanţa. Alegerea nu a fost deloc întâmplătoare: în drumul spre Constanţa, şoferii traversează Podul de la Cernavodă, inaugurat în 1987 în apropierea Podului Anghel Saligny.
Anghel Saligny a proiectat în perioada 1890-1895 podul care avea să-i poarte numele şi care traversează Dunărea între localităţile Feteşti şi Cernavodă. Cu o lungime de 4087.95 metri, dintre care 1662 metri pe deasupra Dunării, podul a fost realizat la o distanţă de 30 de metri deasupra nivelului apei. La final, a devenit cel mai lung pod din Europa şi al treilea ca lungime din întreaga lume.
Saligny nu s-a oprit însă aici şi a marcat o nouă premieră mondială când a construit căi ferate şi rutiere din silozuri din beton armat în localităţile Brăila şi Galaţi.
1. Henri Coandă – avionul cu reacţie
Henri Coandă este unul dintre cei mai cunoscuţi invetatori români, care s-a remarcat în 1910 prin realizarea primului avion cu reacţie din lume. Expus şi chiar folosit accidental pe celebra arteră Champs-Elisee din Paris, motorul cu reacţie conceput de Coandă era, de fapt, un motor cu patru cilindri care dezvoltă 50 de cai putere şi care era conectat printr-o tijă la un compresor care genera o forţă de propulsie de circa 220 kgf.
Avionul construit de Coandă care folosea motorul cu reacţie avea o lungime de 12.5 metri şi o avengură a celor două aripi de 10.3 metri.
Inedit: în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Coandă a locuit în Franţa şi a lucrat pentru Germania la construirea unui sistem de propulsie pentru sănii bazat pe motorul cu reacţie din 1910. Cel mai probabil, obiectivul germanilor era să folosească sănii cu propulsie în cadrul campaniilor de iarnă din Rusia.
Aceştia sunt doar câţiva dintre inventatorii români care au rămas în istorie prin invenţiile realizate de-a lungul anilor. Unele dintre ele au salvat milioane de vieţi prin tratamente medicale, în timp ce altele demonstrează abilităţile românilor în privinţa ingineriei şi simbolizează dorinţa naturală a omului de a zbura.
Suntem curioşi să aflăm ce alţi inventatori români mai mult sau mai puţin cunoscuţi consideri că ar merita să fie incluşi într-o astfel de listă. Nu ezita să ne spui propunerile tale, iar unele dintre acestea ar putea fi chiar transformate în viitoare articole.
Viholeta
11 mai 2014 la 21:24
Nu stiu de ce Traian Vuia nu apare in niciun documentar despre pionierii aviatiei ! Ceilalti numiti sunt recunoscuti, insa Vuia nu si-a castigat pe deplin faima !
Stefania
3 noiembrie 2014 la 16:22
Nici nu este de mirare! Pentru faima fiecarei personalitati natiunile fac tot posibilul sa promoveze prin scris, vorbit, omagiat, comemorat, ecranizat etc. viata si activitatea, valoarea si semnificatia, intaietatea stiintifica si practica a inventiilor acestora, fara sa precupeteasca eforturile financiare necesare popularizarii si recunoasterii internationale a meritelor. La noi nu a existat, nici in vremuri mai bune, interes pentru progresul tehnico-stiintific, darmite acum, cand suntem „reprezentati” de o sleahta de semianalfabeti categoria Grapini, Vanghelie, Becali, EBA etc.! La asta mai adaugati invidia noastra endemica, mai rea decat toate pandemiile pe care le-a cunoscut omenirea de la origini si pana in prezent!
Spuneti ca ceilalti, doar cu exceptia lui Vuia, sunt cunoscuti? Va asigur ca va inselati! Daca, peste hotare, veti intalni vreo persoana care sa fi auzit de Poenaru, Dragomir, Cantacuzino, Paulescu si multi altii, probabil aveti de-a face cu un roman cultivat si emigrat spre tinuturi mai ospitaliere ori cu cineva cu un bagaj de cunostinte demne de Larousse!
Popa Ghiță Cătănuță
1 august 2020 la 15:14
Mai adăugați: Orban, Violeta ministreasa, Citu speculator bancar pe banii tzarii, ministrul Grinda la dezvoltare economică, nici el nu știe de ce l-au numit acolo, ministru Daravela fost acordeonist la nunti și petreceri, Iohannis traficant de orfani și șmecher imobiliar între romanii care dorm pe ei, apropo de vila din Miami, cică a lui finu cu care joaca tenis și el și doamna (care o juca mai mult? un ochi pe fatza, doi pe dos).
Ionut
9 august 2015 la 10:39
Deoarece Vuia nu a chemat presa si autoritatile cand si-a incercat aparatul. La cateva luni dupa fratii Wright au incercat un aparat de zbor cu motor ce decola de pe o sina(cu ajutor) si au beneficiat de publicitate. Astfel ei sunt considerati primii ce s-au desprins de sol cu un aparat mai greu decat aerul. Adevarul putini il stiu.
lacramioara ciubancan
7 aprilie 2016 la 13:15
Multumesc frumos,esti un om deosebit ,un roman adevarat.
ID
13 august 2015 la 18:27
Este recunoscut inclusiv de Franta ! Poate la noi nu este promovat cum ar trebui.
Moshu
25 aprilie 2015 la 17:12
Un popor de decenii si genii!!!…
Ionut
9 august 2015 la 10:50
La Salonul Aeronautic de la Paris din 1910 Gustave Eiffel l-a batut pe umar pe Henry Coanda si i-a spus: Baiete, te-ai nascut cu 30, poate 50 de ani mai devreme.
ID
13 august 2015 la 18:28
Decenii ? Poate milenii !
Mihai
10 octombrie 2015 la 15:59
Din păcate trebuie sa aduc o corecție. Vuia a fost primul din Europa. Frații Wright au zburat în 1903, cu 3 ani înaintea lui Vuia – dar asta nu ii reduce meritele lui Vuia.
Cocosel Andronic
2 iunie 2016 la 13:19
O corectura nu o corectie. Corectie inseamna bataie.
Cristina
5 mai 2016 la 13:11
Multumesc mult! Mi-ai faost de mare ajutor.
florin flavius
2 septembrie 2016 la 13:40
Aurel Persu, cea mai aerodinamica masina!!
Liviu Danila
12 octombrie 2016 la 06:31
Articolul este subțire, însă are și aspecte relevante. Nu doresc să fiu exhaustiv, însă două nume nu trebuiau să lipsească: Ștefan Procopiu și George Emil Parade.
Gabriel TATU
7 aprilie 2017 la 15:35
Eu mi-am spus-o si nu ma voi oprii aici.Sunt lucruri ce le stiam, mai mult din auzite si din invatatura romaneasca care depaseste cu mult alte scoli ale lumii.Pana acum n-am aprofundat ce poate romanul, insa am sa continui s-o fac si nu voi pregeta sa fac cunoscut acest lucru, aici, acum, unde ma aflu si traiesc…Franta, Paris..:)))
Valentin Pomohaci
7 mai 2017 la 18:46
As avea un nou proiect de generatoare daca m-ar putea ajuta cineva sa ma indrume la un inginer
Raimond - Florin Petrescu
3 ianuarie 2018 la 22:05
Propun şi pe inventatorul George (Gogu) Constantinescu – sonicitatea…
Twisted
28 mai 2019 la 22:33
La 6 : Anastase Dragomir : sti scris avionul unui pilot miliar :))))
Buda Dumitru
15 august 2019 la 14:28
Bravo lor felicitari si celorlalti inventatori romani, nu sunt numai acestia.
stefan
20 februarie 2020 la 13:06
Dar de Gogu Constantinescu ce spuneti?nu merita sa fie si el in acest top?
Vlad
23 noiembrie 2020 la 13:03
George Constantinescu. Inginer.
Cecilia
15 septembrie 2021 la 11:05
Am citit si despre URBAN,sau ORBAN armurier,ce a inventat tunul Orban cu ajutorul căruia au asediat in 1453 Constantinopolul. Este adevarat ?