Cele mai interesante sisteme inteligente pentru maşini
Industria auto traversează o perioadă plină de schimbări datorită adoptării pe o scară tot mai largă a unor tehnologii digitale pe care până de curând le întâlneam doar la produsele electronice sau în industria militară.
Aceste tehnologii care sunt sau vor deveni din ce în ce mai populare în interiorul maşinilor de serie completează o gamă variată de noutăţi pentru şoferi, cum ar fi îmbunătăţirea dramatică a sistemelor de siguranţă auto, inclusiv la nivelul centurii de siguranţă şi al airbag-urilor, sau proiectarea unor autostrăzi inteligente care să ne ajute să conducem confortabil şi sigur.
Astfel, constructorii auto încearcă şi, în cele mai multe cazuri, reuşesc să dezvolte soluţii suplimentare pentru a gestiona mai uşor comenzile disponibile pe bord, să introducă tehnologii care să ne facă să fim atenţi în permanenţă la drum sau chiar să ne scutească de drumul la spălătorie.
Head-up display – afişaj electronic pe parbriz
De cele mai multe ori, în timpul condusului, atenţia de la volan ne este distrasă de elemente precum verificarea traseului în aplicaţia de navigaţie sau a indicatoarelor de pe marginea drumului.
Sistemul Head-up display (HUD) este un ecran transparent afişat pe parbriz la nivelul ochilor unui şofer pe care sunt afişate informaţii importante, cele mai des întâlnite fiind viteza de mers, limita legală de viteză în zona respectivă şi aplicaţia de navigaţie. În acest fel, poţi afla imediat informaţii esenţiale şi, în acelaşi timp, să rămâi concentrat la traseul pe care îl parcurgi.
Tehnologia a apărut prima oară în industria auto în 1988 la General Motors, însă este întâlnită preponderent în rândul maşinilor scumpe. Numele acesteia provine din industria militară, cea care a şi inventat-o, şi se referă la faptul că pilotul unui avion trebuia să stea cu capul în sus pentru a afla informaţii, în loc să aplece capul spre instrumentele de bord.
Night vision – cum să vezi mai bine noaptea
Atunci când conduci pe timp de noapte, vizibilitatea este mai redusă, în special în cazul în care plouă sau ninge, întrucât farurile acoperă o suprafaţă limitată.
Aici intervine însă sistemul Night vision care te ajută să-ţi îmbunătăţeşti percepţia asupra drumului pe timp de noapte. Imaginile sunt preluate cu ajutorul unei camere video termale (sistem night vision pasiv) sau prin folosirea unei lumini infraroşii invisibile pentru ochiul uman (sistem night vision activ).
Iniţial, afişarea imaginiilor se făcea prin integrarea acestora într-un sistem head-up display, însă cea mai nouă soluţie este utilizarea unui ecran de mare rezoluţie amplasat pe bord.
Din păcate, tehnologia este încă scumpă, motiv pentru care este disponibilă preponderent pe modele lansate de constructorii germani premium Mercedes (sisteme night vision active), BMW şi Audi (sisteme night vision pasive).
Ecrane tactile în loc de butoane – funcţionalitate ridicată
Implementarea unui număr din ce în ce mai ridicat de tehnologii a generat inevitabil aglomerarea bordului cu numeroase butoane, iar ca şofer te poţi confrunta cu situaţii în care nu mai ştii exact pe ce trebuie să apeşi pentru a-ţi încălzi scaunele.
În paralel, am renunţat la butoanele telefoanelor în favoarea smartphone-urilor, iar tabletele sunt de asemenea la mare căutare, astfel că utilizarea unui ecran tactil a devenit ceva banal inclusiv pentru copii.
Prin urmare, era inevitabil ca producătorii auto să se inspire din industria IT şi să adopte la rândul lor astfel de soluţii: un display cu touch care să înlocuiască o bună parte din butoane. Pe lângă avantajul unei interfeţe relativ simple de utilizat, constructorul câştigă şi spaţiu, întrucât un ecran ocupă semnificativ mai puţin loc pe bord decât butoanele.
Vopsea care nu murdăreşte maşina
Vremea ploioasă este unul dintre inamicii şoferilor, în special pentru că are ca efect murdărirea maşinilor cu o combinaţie de apă şi praf care face vizita la spălătorie obligatorie.
Nissan ştie acest lucru şi lucrează la dezvoltarea unei tehnologii care să permită maşinii să rămână curată indiferent de condiţiile meteo, prin utilizarea unei vopsele speciale. Mai exact, tehnologia Ultra-Ever Dry presupune crearea unui strat protector de aer între vopsea şi mediul înconjurător, astfel că apa şi noroiul nu se mai depun pe maşină.
Soluţia este încă în faza de tastare, însă are potenţialul de a falimenta cele mai multe spălătorii auto dacă va avea un cost redus de implementare pe maşinile de serie.
Concluzii
Constructorii auto sunt într-o competiţie puternică pentru a utiliza noi tehnologii care să vină în sprijinul confortului şi siguranţei şoferilor.
Multe dintre ele sunt încă prea scumpe pentru a fi disponibile pe toate modelele, însă pe măsură ce vor fi adoptate pe un număr tot mai ridicat de unităţi costurile de producţie vor scădea, că în orice alt domeniu.
Toate aceste noutăţi vin concomitent cu o utilizare din ce în ce mai largă a aplicaţiilor mobile pentru maşini, care vor deveni din ce în ce mai populare pe măsură ce sisteme de operare precum Apple CarPlay şi Android Auto îşi vor face loc în maşinile viitorului.