Facebook sau Google+ – Care este cea mai bună reţea socială?

La sfârşitul lunii iunie, anunţul făcut de Google cu privire la lansarea propriei reţele sociale a fost primit cu scepticism în lumea IT&C.

Chiar dacă vorbim despre o companie cu o resurse greu de egalat, proiectele Google Wave (proclamat noul e-mail) şi Google Buzz (un rival pentru Twitter) au eşuat lamentabil.

Cu toate acestea, în mai puţin o lună de lansare, Google+ a depăşit deja 20 de milioane de utilizatori. Trecând peste faptul că iniţierea unui cont necesită doar câteva click-uri dacă ai deja cont pe Google, succesul timpuriu al reţelei sociale este cu atât mai impresionant cu cât înregistrarea se poate face doar pe bază de invitaţie.

În acest context, este firesc să privim Google+ ca pe un rival de temut pentru Facebook, iar în acest articol vom analiza împreună modul în care abordează cei doi giganţi reţelele sociale.

Google Plus si Facebook. Care este mai tare?

Liste de prieteni

Probabil că cea mai mare diferenţă între cele două reţele sociale este modul de gestionare a listei de prieteni. Dacă la Facebook toţi cei pe care îi adaugi în reţea sunt consideraţi prieteni, la Google+ lucrurile stau complet diferit: este foarte uşor să grupezi oamenii pe categorii stabilite pe tine, numite Circles (cercuri), pentru a face o diferenţă clară între pieteni la cataramă, colegi de muncă şi simple cunoştinţe. Teoretic, acest lucru se poate şi la Facebook, însă opţiunile sunt bine ascunse în meniu şi (aproape) niemni nu-şi bate capul cu ele.

Partea interesantă este că poţi personaliza ce persoane îţi pot vizualiza update-urile. Practic, când updatezi profilul, poţi alege imediat dacă mesajul său fotografia va fi vizualizată doar de prieteni sau doar de colegii de muncă. La Facebook nu ai această opţiune.

Construirea reţelei de contacte

Google Plus iti permite sortarea ‘prietenilor’ pe categorii

La Facebook lucrurile sunt clare: pentru a deveni prietenul unei persoane, aceasta trebuie să-şi exprime acordul în prealabil. În schimb, Google+ îţi permite să adaugi în cercurile tale orice persoană fără ca aceasta să-şi dea acordul şi poţi chiar să-i vizualizezi update-urile, dacă persoana respectivă nu-şi limitează opţiunile de sharing (vezi punctul de mai sus).

Din acest punct de vedere, Google+ funcţionează practic pe principiul reţelei de socializare Twitter.

Unde sunt prietenii tăi?

Până acum, Google+ a câştigat primele două confruntări cu Facebook. Când vine însă vorba despre numărul de utilizatori, Facebook este de departe învingător. Practic, în acest moment, şansele să găseşti o persoană cunoscută pe Facebook sunt incomparabil mai mari cu şansele de a-i găsi profilul pe Google+. Acest lucru este perfect normal în condiţiile în care Google+ s-a lansat de numai o lună, iar accesul este încă permis doar pe bază de invitaţie. De altfel, pe Google+ vei găsi în acest moment mai mult persoane interesate de servicii de internet în general şi reţele sociale şi mai puţin utilizatori obişnuiţi.

Aplicaţii şi jocuri

Farmville este unul dintre cele mai populare jocuri de pe Facebook

Facebook a dezvoltat în timp o reţea bine dezvoltată de aplicaţii şi jocuri realizate de terţe companii în scopuri de marketing sau pentru a face bani. Farmville este probabil cel mai bun exemplu, însă există numeroase alte metode de a pierde vremea pe Facebook cu aplicaţii mai mult sau mai puţin utile.

Dacă pentru unii utilizatori asta reprezintă mană cerească, pentru mulţi alţii este un calvar generat de numeroasele invitaţii primite să activeze o aplicaţie, să răspundă la un sondaj sau să se implice într-o campanie (dacă eşti pe Facebook e imposibil să nu fi auzit de Causes). Asta ca să nu punem la socoteală şi numeroasele aplicaţii create cu unicul scop de a face spam.

La polul opus, Google+ nu oferă nici aplicaţii, nici jocuri. Din acest punct de vedere este o reţea socială mult mai liniştită, astfel că timpul tău petrecut aici nu este diluat în niciun fel.

Chat şi videochat

Facebook îţi permite să vorbeşti cu prietenii pe chat şi chiar pe videochat, ceea ce elimină necesitatea de a utiliza clienţi de mesagerie precum Yahoo Messenger. la Google+, videochatul poartă numele Hangouts şi este superioar calitativ celei oferite de Facebook.

Interfaţa

Orice se poate spune despre Facebook, dar nu şi că are o interfaţă aerisită. De fapt, vorbim de o aglomerare majoră de opţiuni, funcţii şi update-uri de la prieteni, aplicaţiile utilizate de prieteni, mesaje pe grupuri şi altele. Iar misiunea de a edita propriul profil este mai grea decât pare la prima vedere, pentru că trebuie să treci prin sute de setări, iar cele mai importante pentru intimitatea ta sunt ascunse la multe click-uri distanţă.

În schimb, Google+ este un mediu mult mai curat şi aerisit. Tehnologia HTML5 şi fonturile mari sunt principalele ‘vinovate’, iar modul în care poţi gestiona listele de persoane prin drag-and-drop este intuitiv şi spectaculos din punctul de vedere vizual.

Ai un site. Cum te promovezi?

Deocamdata, Google Plus nu poate fi utilizat de companii

Multe persoane utilizează reţelele sociale pentru a-şi promova site-ul sau afacerea proprie, iar Facebook îţi permite să creezi o pagină pe care să o utilizezi în acest scop. Deocamdată, Google+ nu beneficiază de o astfel de facilitate, însă aceasta va fi disponibilă la un moment dat şi va permite inclusiv monetizarea ei prin Google AdSense.

Micile detalii care fac diferenţa

Facebook şi-a câştigat reputaţia pentru ‘micile’ erori pe care le generează destul de des la updatarea profilului. Nu de puţine ori, link-ul pe care vrei să-l ataşezi unui update este afişat greşit sau acompaniat de o fotografie de pe altă pagină a site-ului care nu are nicio legătură cu subiectul. Alteori nu poţi vizualiza fotografiile unui prieten pentru că ‘pagina respectivă nu este disponibilă’, deşi alte prieteni nu au probleme de acest gen.

Sunt mici imperfecţiuni care acum, după lansarea Google+, ies mai mult în evidenţă, cel puţin atât timp cât rivalul nu comite astfel de greşeli.

Concluzii

Google a identificat punctele slabe ale Facebook-ului şi oferă o reţea socială superioară din multe puncte de vedere. Totuşi, este greşit să credem că Facebook se va închide peste doi-trei ani şi că toată lumea va migra pe Google+.

Utilizatorii de Facebook vor rămâne pe Facebook pentru simplul motiv ca aici sunt prezenţi cei mai mulţi prieteni, iar unii dintre ei nu ar putea renunţa la jocurile tip Farmville sau la concursurile organizate de companii prin utilizarea unor aplicaţii. De aceea, mulţi utilizatori vor utiliza în paralel Google+ şi Facebook. Sigur, în timp poate deveni (iar pentru mulţi deja a devenit) o problemă gestionarea unor conturi multiple, mai ales dacă luăm în calcul şi Twitter.

Privind lucrurile din această perspectivă şi făcând un joc de cuvinte, Google+ are mai multe plusuri, iar faptul că este o combinaţie între Facebook şi Twitter ar putea fi chiar decisiv pentru viitorul său.

2 comentarii

Vrem sa auzim ce ai de spus:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cititorii nostri apreciaza discutiile animate, politicoase si te roaga sa-i respecti, chiar daca nu esti de acord cu toate afirmatiile lor. Iti multumim!

Folosim cookie-uri pentru a-ti oferi cea mai buna experienta de navigare pe site-ul nostru. Nu iti colectam datele personale.

Sunt de acordAfla mai multe
Ce sunt cookie-urile?
Continutul afisat pe site-ul nostru este disponibil GRATUIT datorita reclamelor pe care le afisam. Te rugam sa sustii eforturile noastre si sa dezactivezi AdBlocker-ul cand vizitezi site-ul nostru. Iti multumim!