GiZ.ro – Doza de Gadgeturi
GiZ.ro – Doza de Gadgeturi

Mobile Banking – cum să faci tranzacţii bancare cu un telefon mobil

Autor: Echipa Giz.ro

Mobile bankingul este un serviciu prin intermediul căruia ai posibilitatea de a-ţi gestiona conturile bancare prin simpla utilizare a telefonului mobil conectat la internet.

În prezent, numărul băncilor din România care oferă astfel de servicii este destul de redus, însă în ultimii ai mai multe bănci au venit pe piaţă cu astfel de soluţii. Astfel, dintre cele mai mari 10 bănci prezente în România, şapte oferă servicii de tip mobile banking.

În toate cazurile, serviciul de mobile banking este adicent serviciului de internet banking oferit de banca respectivă, motiv pentru care utilizarea acestuia este dependentă de activarea serviciului de internet banking. Partea bună este că, dacă ai deja internet banking, nu trebuie să plăteşti în plus pentru a folosi mobile banking, asta cu numai câteva excepţii.

De regulă, procedurile de activare şi de utilizare a serviciilor de mobile banking sunt similare cu cele de internet banking ale aceleaşi instituţii bancare.  Iată principalii paşi pe care îi ai de îndeplinit, cu menţiunea că procedurile pot varia uşor de la o bancă la alta.

Precizare: Unele bănci (de exemplu, BCR sau Raiffeisen) oferă servicii bancare şi/sau prin intermediul operatorilor de telefonie mobilă, de regulă prin mesaje de tip SMS la numere scurte, şi le promovează ca fiind mobile banking. În acest articol nu abordăm acest tip de servicii.

Numarul bancilor care ofera servicii de mobile banking este din ce in ce mai mare

Numarul bancilor care ofera servicii de mobile banking este din ce in ce mai mare

Cum obţin şi cum accesez serviciul de mobile banking?

Spre deosebire de internet banking, nu trebuie să faci niciun drum la bancă pentru a-ţi activa serviciul de Mobile banking, însă este important să reţii că de cele mai multe ori va trebui să ai activat serviciul de internet banking pentru a obţine acces la mobile banking.

Accesul la acest serviciu se realizează uşor, iar în prezent băncile apelează la una sau ambele dintre următoarele două soluţii:

  • un site optimizat pentru telefoane mobile pe care logarea se realizează cu dispozitivul token în acelaşi mod ca şi pe aplicaţia de internet banking
  • o aplicaţie pentru iPhone, Android sau chiar Windows Phone, în care logarea se poate realiza cu sau fără token, printr-un nume de utilizator şi o parolă.

Aplicaţii de mobile banking

Aşa cum am precizat, numărul băncilor care oferă aplicaţii de Mobile banking este destul de limitat în prezent. Totuşi, numărul acestora a crescut în ultima perioadă şi ne putem aştepta ca tot mai multe bănci să ofere astfel de servicii în viitorul apropiat.

GiZ îţi prezintă în tabelul de mai jos informaţiile esenţiale despre serviciile de mobile banking, inclusiv locul de unde poţi descărca aplicaţiile şi taxele lunare percepute.

BancaSite mobileAplicatie iPhoneAplicatie AndroidTaxa lunaraDetalii
BCRMobileDownloadDownload0detalii
BRDMobileDownloadDownload0detalii
TransilvaniaMobileDownloadDownload4 leidetalii
RaiffeisenMobileDownloadDownload4 RONdetalii
INGMobileDownloadDownload0detalii
UnicreditNuDownloadDownload0detalii
AlphaBankNuDownloadDownload0detalii

Aşa cum observi din tabelul de mai sus, în prezent există numai şapte bănci între primele 10 care oferă în România servicii de mobile banking.

Toate oferă aplicaţii dedicate pentru Google şi iPhone, iar două dintre ele (UniCredit şi AlphaBank) au inclusiv aplicaţii pentru Windows Phone. Nici clienţii care nu şi-au cumpărat încă un smartphone nu au fost neglijaţi, întrucât pentru aceştia există versiuni mobile ale site-urilor, mai puţin în cazul celor care folosesc serviciile UniCredit şi AlphaBank.

Comisioanele percepute de bănci pentru tranzacţiile efectuate prin Mobile banking sunt similare cu cele percepute pentru internet banking şi pot fi consultate în cadrul acestui articol.

Raiffeisen este una dintre bancile cu o aplicatie buna de mobile banking

Raiffeisen este una dintre bancile cu o aplicatie buna de mobile banking

Funcţionalitatea aplicaţiilor de Mobile banking

Telefonul mobil este un gadget mai uşor de pierdut sau de furat, iar acest lucru ar putea avea consecinţe grave asupra conturilor tale bancare, mai ales că unele bănci nu solicită decât un user şi o parolă pentru accesarea aplicaţiilor, fără intermedierea unui token.

De aceea, din motive de securitate, Raiffisen a limitat drastic tipurile de tranzacţii pe care le poţi efectua prin Mobile banking. Astfel, Raiffeisen Smart Mobile îţi permite să efectuezi tranzacţii numai către conturi care au fost deja definite în aplicaţia de Internet banking, la care se adaugă plata facturilor, transferurile dintr-un cont personal în alt cont personal şi vizualizarea conturilor personale. În acest mod ai garanţia că dacă cineva îţi fură telefonul mobil nu va putea să-ţi fure şi banii din cont.

Iniţial, utilizarea unui dispozitiv hardware de tip token pentru logarea în aplicaţia de mobile banking era obligatorie. În ultima perioadă, băncile au simplificat însă semnificativ procedurile, iar cele mai multe permit intrarea în cont pe baza unui username şi a unei parole. Unele bănci îţi permit să-ţi alegi singur parola, în timp ce altele te obligă să foloseşti anumite parole sau coduri PIN transmise prin SMS.

Prin mobile banking ai acces instant la conturile tale

Prin mobile banking ai acces instant la conturile tale

Măsuri de securitate

Când foloseşti un serviciu de mobile banking este foarte important să-ţi iei câteva măsuri de precauţie. Pe lângă faptul că trebuie să ai grijă de telefonul mobil, nu uita că trebuie să respecţi următoarele lucruri:

  • nu nota pe telefonul mobil numele de utilizator şi parola utilizate pentru logarea în aplicaţie
  • întotdeauna să te deloghezi din cont înainte de a părăsi aplicaţia. Altfel, rişti să rămâi logat permanent, dacă aplicaţia nu are funcţie de delogare automată după un anumit timp de inactivitate
  • nu da click pe link-urile conţinute în e-mail-uri care provin aparent de la bancă, dar care sunt simple tentative de pishing

Concluzii

Băncile au dezvoltat puternic în ultimii ani serviciile de mobile banking, astfel că dacă alegi una dintre marile bănci prezente în România este foarte posibil să ai acces la astfel de servicii.

În plus, accesarea conturilor personale a fost simplificată semnificativ prin renunţarea la dispozitivul hardware token, element care uşurează folosirea serviciului.

Poate că, prin aceste metode, numărul clienţilor de internet banking şi mobile banking din ţara noastră va cunoaşte o creştere, cunoscut fiind faptul că puţini clienţi ai băncilor au apelat până acum la astfel de servicii.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Atenţie: Toate comentariile sunt aprobate manual, de aceea ele vor apărea cu o mică întârziere pe site, atât timp cât respectă regulile bunului simţ.
X
Conținutul de pe GiZ este disponibil gratuit datorită reclamelor pe care ți le afișăm. Te rugăm să dezactivezi Ad Blocker-ul atunci când intri pe site-ul nostru. Îți mulțumim.

Folosim cookie-uri fără de care site-ul nu poate funcționa corespunzător. Nu colectăm date personale pentru profilarea utilizatorilor.  Sunt de acord  Află mai multe  Detalii despre cookie-uri