GiZ.ro – Doza de Gadgeturi
GiZ.ro – Doza de Gadgeturi

Drepturile online ale utilizatorilor de internet din România

Autor: Echipa Giz.ro

Internetul are o influenţă din ce în ce mai puternică asupra vieţii noastre, întrucât a devenit un instrument util în numeroase situaţii.

Dacă la început era folosit în special pentru a obţine diverse informaţii şi pentru a menţine legătura cu prietenii indiferent de localitatea sau ţara în care se află aceştia, în prezent prin intermediul internetului putem face numeroase alte activităţi.

Printre aceste activităţi mai mult sau mai puţin recente se numără achiziţionarea unor produse din magazinele online, accesarea unor servicii de internet banking pentru tranzacţii bancare sau chiar completarea unor contracte pentru asigurări RCA sau de locuinţă.

Cu toate acestea, există în continuare numeroşi utilizatori care sunt reticenţi să folosească internetul pentru astfel de servicii. Alimentată şi de promovarea uneori excesivă a unor fraude realizate online, principală temere a acestui segment de utilizatori este lipsa de siguranţă a datelor personale, la care se adăugă şi evitarea unor potenţiale “tepe” româneşti.

Puţini ştiu însă că utilizatorii de internet au numeroase drepturi atunci când vine vorba despre utilizarea serviciilor de internet, atât prin intermediul legislaţiei din România, cât şi a legilor din Uniunea Europeană, care se aplică implicit şi ţării noastre.

Pentru a veni în sprijinul acestor utilizatori, asociaţia APDETIC a realizat un amplu ghid electronic care prezintă drepturile utilizatorilor de internet. Noi am analizat acest ghid şi îţi prezentăm în continuare principalele drepturi pe care le ai pe internet, în funcţie de tipul de serviciu pe care îl foloseşti.

Achiziţionarea de produse de pe internet

Probabil că una dintre cele mai mari temeri ale utilizatorilor români de internet este achiziţionarea unor produse, cum ar fi cele electronice.

Puţini ştiu că, în cazul achiziţionării unor produse de pe un magazin online, clientul se bucură de o serie de drepturi, identice sau asemănătoare cu cele ale unui client care cumpără produsul respectiv dintr-un magazin offline.

Evident, cel mai important lucru este să cunoşti cât mai bine vânzătorul. Pe site-ul acestuia trebuie să existe date complete de contact, inclusiv adresă şi număr de telefon, însă o metodă şi mai eficientă este să afli dacă prietenii tăi au auzit şi au cumpărat produse de la acel magazin.

După ce a cumpărat un produs de pe un astfel de site, clientul are o serie de drepturi, cum ar fi:

  • orice produs comandat pe internet trebuie livrat în cel mult 30 de zile, cu excepţia cazului în care cele două părţi au stabilit de comun acord un alt termen de livrare. În cazul în care clientul a efectuat plata produsului online şi nu l-a primit în termenul legal de 30 de zile, acesta are dreptul de a solicita rambursarea sumei;
  • vânzătorul este responsabil pentru toate viciile şi defectele produsului existente în momentul livrării sau apărute într-un termen de doi ani. La acest capitol există probabil şi cele mai mari controverse, fiind cunoscut cazul unui magazin online din România care şi-a câştigat o reputaţie negativă pe piaţă din cauza faptului că a efectuat numeroase livrări de produse defecte pe care ulterior a refuzat să le înlocuiască sau să le ramburseze cumpărătorilor sumele de bani plătite;
  • după expirarea termenului de doi ani, cumpărătorul are dreptul să solicite remedierea sau înlocuirea produsului care nu mai poate fi folosit din cauza apariţia unor defecte în timpul duratei medii de utilizare. Durata medie de utilizare a produsului este menţionată, de regulă, în certificatul de garanţie.

În plus, potrivit unor noi directive ale Uniunii Europene care au intrat în vigoare în decembrie 2013, consumatorii sunt avantajaţi de alte trei reguli:

  • utilizarea opţiunilor predefinite pentru achiziţiile online este interzisă. Astfel, în momentul în care comanzi un produs, magazinul online nu mai are dreptul de a bifa automat achiziţionarea unui serviciu suplimentar;
  • suprataxele pentru utilizarea unui card de credit la achiziţie sunt plafonate la nivelul costului real pe care îl suportă magazinul online;
  • numerele de telefon ale magazinelor online sunt tarifate conform convorbirilor standard, astfel că utilizarea numerelor cu suprataxa în astfel de cazuri este interzisă.
Utilizatorii au drepturi inclusiv la cumpararea unor produse de pe internet

Utilizatorii au drepturi inclusiv la cumpararea unor produse de pe internet

Semnarea unor contracte prin internet

În prezent, există numeroase companii care oferă utilizatorilor posibilitatea de a semna diverse contracte prin internet, de regulă prin intermediul mail-ului. În această categorie sunt incluse, printre altele, contractele pentru furnizarea serviciilor de internet sau încheierea unor poliţe de asigurare RCA sau de locuinţă.

La fel ca şi în cazul semnării acestor contracte prin metoda tradiţională, este important să acorzi o atenţie sporită condiţiilor contractuale (textele scrise cu litere mici, perioada minimă contractuală, modalitatea de a rezilia contractul, alte costuri etc.).

Pe lângă toate acestea, atunci când închei un contract prin internet, este important să ştii că ai anumite drepturi:

  • momentul încheierii contractului este reprezentat de momentul în care clientul a primit mesajul de confirmare şi/sau contractul prin mail;
  • cu unele excepţii, clientul are dreptul să rezilieze unilateral contractul în termen de 14 zile lucrătoare, fără penalităţi şi fără invocarea unui motiv – mai multe detalii despre acest drept gasiti aici.
  • orice clauză contractuală care nu a fost negociată direct cu clientul va fi considerată abuzivă dacă creează un dezechilibru major între drepturile şi obligaţiile părţilor. Printre clauzele care pot fi considerate abuzive se numără dreptul furnizorului de a modifca unilateral clauzele contractului sau cele care anulează posibilitatea clientului de a rezilia contractul. În cazul în care furnizorul apelează la o clauză abuzivă, clientul are dreptul nu numai să rezilieze contractul, ci şi să solicite despăgubiri.
La semnarea unor contracte prin internet, utilizatorii beneficiaza de o serie de drepturi

La semnarea unor contracte prin internet, utilizatorii beneficiaza de o serie de drepturi

Protecţia datelor cu caracter personal

De regulă, înregistrarea pe un site presupune completarea unui formular cu date personale, care pot include până şi numărul de telefon. Important de reţinut este însă că, în cadrul datelor personale, este inclusă şi fizionomia, astfel că inclusiv fotografiile sunt protejate.

De fiecare dată când se înregistrează pe un site, utilizatorului îi este solicitat să bifeze o căsuţă potrivit căruia este de acord să furnizeze datele respective (de obicei, formularea este de tipul “utilizatorul acceptă termenii şi condiţiile”, în cadrul cărora există acest acord de furnizare a datelor cu caracter personal).

Conform legislaţiei Uniunii Europene, în astfel de situaţii, utilizatorii au dreptul:

  • să cunoască cine şi în ce scop procesează datele personale
  • să acceseze datele personale
  • să şteargă, să modifice sau să blocheze datele personale
  • să se opună procesării datelor personale în scopuri de marketing.

Dacă utilizatorul consideră că drepturile sale au fost încălcate, primul pas este contactarea site-ului respectiv. În cazul în care compania refuză să respecte drepturile utilizatorului, acesta se poate adresa Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Datele de contact ale acestei autorităţi sunt disponibile pe site-ul insitutiei.

O excepţie importantă de la această regulă o reprezintă reţelele de socializare, în cazul cărora utilizatorul oferă date personale de bună voie şi în cunoştinţă de cauză. De altfel, este recomandat ca anumite informaţii cu caracter personal să nu fie făcute publice, ci să poată fi văzute cel mult de prieteni şi cunoştinţe.

Utilizatorii trebuie sa fie atenti ce fel de informatii personale ofera pe internet

Utilizatorii trebuie sa fie atenti ce fel de informatii personale ofera pe internet

Mesaje cu caracter publicitar

Teoretic, orice formă de mesaj nesolicitat, cunoscut în limbaj popular drept spam, este interzisă atât de Uniunea Europeană, cât şi prin legislaţia din România. Totuşi, există şi o excepţie de la această regulă care este ignorată de numeroşi utilizatori.

În cazul în care un client cumpără un produs sau serviciu de pe un site, compania care deţine site-ul are dreptul de a furniza clientului un mail publicitar în scopuri de marketing, chiar dacă nu s-a abonat la newsletter. Singura condiţie este ca în cadrul mail-ului să existe o metodă simplă şi eficientă prin care clientul să poate refuza primirea unor mesaje asemănătoare pe viitor.

Concluzii

Utilizatorii de internet din România au o serie de drepturi mai puţin cunoscute publicului larg în privinţa achiziţionării de produse de pe magazinele online, semnarea unor contracte prin intermediul internetului sau protecţia datelor cu caracter personal.

Cunoaşterea acestor drepturi este esenţială pentru că serviciile oferite prin internet să se dezvolte şi, de asemenea, pentru că magazinele online şi alte companii care activează în domeniu să nu profite de pe urma lipsei de cunoştinţe a utilizatorilor.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Atenţie: Toate comentariile sunt aprobate manual, de aceea ele vor apărea cu o mică întârziere pe site, atât timp cât respectă regulile bunului simţ.
X
Conținutul de pe GiZ este disponibil gratuit datorită reclamelor pe care ți le afișăm. Te rugăm să dezactivezi Ad Blocker-ul atunci când intri pe site-ul nostru. Îți mulțumim.

Folosim cookie-uri fără de care site-ul nu poate funcționa corespunzător. Nu colectăm date personale pentru profilarea utilizatorilor.  Sunt de acord  Află mai multe  Detalii despre cookie-uri